Gå til innhold

Uttale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spurte like godt en ekte tysker. Han sier at det er ganske jevnt trykk på alle stavelsene, med bittelitt mer vekt på "di"

Og så snakket jeg med en annen ekte tysker som sier at trykket er på a.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Har du prøvd å uttale engelske egennavn på engelsk i Frankrike? *he he*

Husker da jeg full av gangsår gikk innom et apotek i Paris og spurte etter Compeed ("kåmm-piiid), hvorpå damen (som kunne snakke engelsk) så MEGET uforstpende ut.

Jeg måtte faktisk skrive ned ordet, og da sa hun belærende: "Ah, kåm-pee-døh"

Ja ja

*lol*

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Hehe!

Men det er ikke nødvendigvis bedre stilt den andre veien.

Jeg hadde med meg en norsktalende franskmann på restaurant i Oslo. Han bestilte bouillabaisse med korrekt fransk uttale - og ble rettet på av en nedlatende norsk kelner som uttalte det helt borti staur og vegger.

*humre*

Hehe, de skal ikke komme her å tro de kan lære oss noe, disse ytlendingene! ;O)

Skrevet

Hehe!

Men det er ikke nødvendigvis bedre stilt den andre veien.

Jeg hadde med meg en norsktalende franskmann på restaurant i Oslo. Han bestilte bouillabaisse med korrekt fransk uttale - og ble rettet på av en nedlatende norsk kelner som uttalte det helt borti staur og vegger.

*humre*

*he he*

jeg hørte en gang at følgende mat ble ropt opp over høytaleranlegget på en veikro (men neppe til en franskmann):

"En ang-te-kå me bærnnes å påmmfri"

*LOL*

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er riktig uttale, men på åttitallet var det vel addidass? Meen, på åttitallet sa vi også naik(nike). Nå heter det jo naiki!

Gjest Aimabel
Skrevet

Har du prøvd å uttale engelske egennavn på engelsk i Frankrike? *he he*

Husker da jeg full av gangsår gikk innom et apotek i Paris og spurte etter Compeed ("kåmm-piiid), hvorpå damen (som kunne snakke engelsk) så MEGET uforstpende ut.

Jeg måtte faktisk skrive ned ordet, og da sa hun belærende: "Ah, kåm-pee-døh"

Ja ja

Apropo sårbeskyttelse på engelsk, hva er gasbind? Jeg måtte gå rundt med _det_ skrubbsåret i syden en gang fordi vi husket ikke hva det heter:-)

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Apropo sårbeskyttelse på engelsk, hva er gasbind? Jeg måtte gå rundt med _det_ skrubbsåret i syden en gang fordi vi husket ikke hva det heter:-)

Skrives det gauze, tro? Det sies i hvertfall "gaaz"

Skrevet

Du får peke og tegne og forklare!

Kjell Aukrust klarte å få en apoteker i Italia til å skjønne at han skulle ha hemorroidekrem ved å tegne og forklare på en blokk! ;-)

men så var jo han mer enn middels flink til å tegne også.

Gjest Aimabel
Skrevet

Skrives det gauze, tro? Det sies i hvertfall "gaaz"

Gaaz? Er ikke det kullsyre da? Jeg ba om gas, pekte på kneet og forklarte at såret måtte ha luft. De har kanskje ikke sånt i hellas?

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Bandage funker bra, tror jeg...

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Gaaz? Er ikke det kullsyre da? Jeg ba om gas, pekte på kneet og forklarte at såret måtte ha luft. De har kanskje ikke sånt i hellas?

Kullsyre er carbonation... Og jeg tør ikke garantere at grekere kan det engelske ordet for gasbind ;O)

Gjest Aimabel
Skrevet

Du får peke og tegne og forklare!

Kjell Aukrust klarte å få en apoteker i Italia til å skjønne at han skulle ha hemorroidekrem ved å tegne og forklare på en blokk! ;-)

men så var jo han mer enn middels flink til å tegne også.

Hehe:-)

Hvordan vet du dette? Jeg ville heller satt meg på første fly hjem!

Gjest Aimabel
Skrevet

Kullsyre er carbonation... Og jeg tør ikke garantere at grekere kan det engelske ordet for gasbind ;O)

En sommer for mange år siden jobbet jeg på Narvesen og det var stadig amerikanere innom og skulle ha -water without gas!?

Gjest engel 49+
Skrevet

Og så snakket jeg med en annen ekte tysker som sier at trykket er på a.

Vi satser på han siste ekte tyskern din! :)

'A...

Tootsieroll1365380854
Skrevet

En sommer for mange år siden jobbet jeg på Narvesen og det var stadig amerikanere innom og skulle ha -water without gas!?

ok. Jeg har bare møtt spm-tegn (les: latter) når jeg har spurt om det samme i usa. Men de har jo forskjellig slang der borte som her.

Gjest engel 49+
Skrevet

sånn er det over hele europa: con gaz = med kullsyre, i alle varianter ved middelhavet iallfall!

Skrevet

Hehe:-)

Hvordan vet du dette? Jeg ville heller satt meg på første fly hjem!

Det sto i en bok han har skrevet. "Slipp ham inn!", tror jeg den het. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...