Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal snart på jobbintervju, og skal i den forbindelse gjennom noen arbeidspsykologiske tester. Siden jeg er veldig usikker på hva dette går ut på, så lurer jeg på om det finnes sider på nettet der man kan se eksempler på slike tester, eller beskrivelser på hva dette går ut på.

Noen som kan hjelpe?

fuji1365380447
Skrevet

De fleste seriøse arbeidspsykologiske tester er patetbeskyttet og krever at dem som bruker dem er sertifisert og kvalifisert til å bruke dem.

Jeg tror ikke du vil finne noen av den lagt ut på nettet - dette er jo åndsverk som arbeidsgiverene betaler lisens for å bruke. Og det er ganske dyrt!

Det de ønsker å undersøke er ikke om du er "psyk" eller om du har diverse former for angst. Disse testene er designet for å udersøke hva slags preferanser du har når du jobber.

-hvordan du foretrekker å hete inn informasjon

-om du er generalist eller opptatt av detaljer

-om du utadvent eller innadvent

- om du er visjonær eller en gjennomfører

Ingen av disse engenskapene er bedre enn andre, så du kan ikke "styke" på disse testene. Folk er forskjellige og ulike personligheter passer til ulike jobber.

Ved å bruke slike tester får de et fint utganskpunkt til en evt. samtalt nummer to. Ved å vite litt om deg så kan de kommer dypere inn på hvordan du egenlig er.

Det beste er å svare så ærlig og sannferdig som mulig. Du klarer ikke å lure disse testene likevel. Hvis du svarer slik du tror at arbeidsgiveren ønsker at du skal være, vil du ofte få utslag på manlende konsistens eller på en skala som måler om du svarer såkalt "sosialt ønskverdig".

Lykke til på jobbintervju.Husk å vær deg selv, det er det beste i lengden. Det er jo ikke sikkert at du vil ha denne jobben heller. Husk at jobbintervju er en toveis situasjon: de skal se om du passer for stillingen, og du skal vurere om stillingen passer for deg.

Ørkenvandreren
Skrevet

Vil bare understreke at fuji's svar var meget presist og godt.

fuji1365380447
Skrevet

Vil bare understreke at fuji's svar var meget presist og godt.

Takk!

Hyggelig med et komplement.

Gjest anonym akkurat nå
Skrevet

Jeg søkte på en jobb hvor jeg måtte fylle ut et skjema på nettet. Det var en slags test som gikk på tid. Del 1 gikk på logisk resonnement, feks hviklet tall som skal komme som neste tall i en rekke. Del 2 gikk ut på at jeg skulle krysse av noen utsegn som passa til min personlighet. Jeg scora ganske lavt for å si det sånn...

fuji1365380447
Skrevet

Jeg søkte på en jobb hvor jeg måtte fylle ut et skjema på nettet. Det var en slags test som gikk på tid. Del 1 gikk på logisk resonnement, feks hviklet tall som skal komme som neste tall i en rekke. Del 2 gikk ut på at jeg skulle krysse av noen utsegn som passa til min personlighet. Jeg scora ganske lavt for å si det sånn...

Det er mulig at du scoret lavt på de spørsmålene som handler om intelligens, men det er ikke mulig å score lavt i forhold til personlighet.

Man kan kun ha en personlighet som ikke passer så godt til netopp den jobben. Og da er det jo like greit, for da hadde du sannsyligvis ikke trivdes i den jobben likevel.

Ørkenvandreren
Skrevet

Du scoret lavt? Du skriver det som om du følte deg litt dum pga testene.

Del 2 kan man ikke score lavt på, den gir bare indikasjoner på hvordan du er som person. Det er altså ikke noe rett eller galt svar her, men svarene vil selvfølgelig bli sett i lys av hva slags person (og personlighet/egenskaper) som passer til akkurat den utlyste stillingen. Om din person ikke var noen match i.f.t stillingen, er det jo ikke noe galt med deg for det.

Testens del 1 kan man score lavt på. Slike tester sier endel om våre iboende egenskaper ift logiske resonnementer, ja. Men dels er dette også en oppøvd ferdighet, det vet de som evaluerer testen (hvis de kan sine saker); Det har nemlig vist seg at de som scorer klart høyest på akkurat disse testene, er personer med høyere teknisk utdannelse (eks; NTH/NTNU). Personer med f.eks adferdsorienterte utdannelser, som sykepleiere, psykologer, you name it - scorer gjennomsnittlig signifikant lavere.Uansett, ikke bli deppa av dette, ta det som en artig erfaring og læring om deg selv, men ikke som et fasitsvar på hvem du er.

Skrevet

Jeg har tatt flere slike tester. Det er ikke noe å grue seg for, hvis du skulle gjøre det.

Testene kan si noe om iq'en, altså at det er en form for iq test. Men det de er ute etter er å finne ut hvilken type person du er. Er det en lederstilling, så går det på å finne ut om du er strategisk eller ikke f.eks.

Tvilsomt om du finner slike tester på netter, de er stort sett beskyttet.

Ta det med deg som en prositiv erfaring:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...