Gå til innhold

Skremmende opplevelser

Anbefalte innlegg

Gjest gutt på 20 år

Hei,

De siste dagene har jeg opplevd noe merkelig. Det er veldig vanskelig å forklare, men det virker som at når jeg ser på gjenstander (alt med andre ord) så må synet/vinkelen/perspektivet jeg ser gjenstanden fra oppdateres hele tiden. Akkurat som om øyet tvinges til å flytte blikket flere ganger i sekundet.. Det hjelper hvis jeg låser blikket fast på et punkt, men er ikke alltid jeg får det til på en måte. Mener jeg har hatt noe lignende før, men det har aldri vært så kraftig, og det virker ikke ut til å gi seg selv om det er verre i perioder. Ser også regnbue-farger rundt lyskilder en sjelden gang, men har gjort dette i over et år uten de andre plagene.. Ser også litt flimring i synsfeltet, noe jeg har gjort i veldig lang tid.. Må innrømme jeg er ganske redd, tror dere dette er noe alvorlig? Kan det ha sammenheng med grønn stær for eksempel? Og vil det gå over av seg selv?

Jeg er veldig plaget og redd for dette her.. vær vennlig å svar raskt!

Vennlig hilsen gutt på 20 år..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187416-skremmende-opplevelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bekymret og litt forvirret gutt på 20

Hvis en har glaucom (grønn stær), blir en momentant blind når det skjer eller skjer dette gradvis? Og merker en utelukkende dette ved at sidesynet forsvinner, eller kan det oppleves som svikt ved generell visuomotorikk (som beskrevet i hovedinnlegget)?

Gjest den ekte noor

Hvis en har glaucom (grønn stær), blir en momentant blind når det skjer eller skjer dette gradvis? Og merker en utelukkende dette ved at sidesynet forsvinner, eller kan det oppleves som svikt ved generell visuomotorikk (som beskrevet i hovedinnlegget)?

Det finnes to typer grønn stær. Den ene kommer snikende over flere år, mens den andre kommer plutselig etter korte perioder med tåkesyn og ubehag i øyet. Den siste formenmedfører store smerter, rødt øye og dårlig syn. Grønn stær er hyppigst blandt de over 40 år... Jeg tror du bør ta deg en tur til legen slik at du får bekymringene bekreftet eller ute av verden.

Gjest gutt på 20 år

Det finnes to typer grønn stær. Den ene kommer snikende over flere år, mens den andre kommer plutselig etter korte perioder med tåkesyn og ubehag i øyet. Den siste formenmedfører store smerter, rødt øye og dårlig syn. Grønn stær er hyppigst blandt de over 40 år... Jeg tror du bør ta deg en tur til legen slik at du får bekymringene bekreftet eller ute av verden.

takk for svar,

jeg har time hos doktoren, men dette er langt frem i tid, så jeg lurte på om mine symptomer kan ha noe med dette å gjøre (noe som ville ført meg til legevakt ettersom glaucom er alvorlig og at det stiger gradvis)..

dersom jeg fikk vite at blindheten ikke kommer momentant (f.eks. at jeg kunne våknet opp blind imorgen), ville dette være svært beroligende..

Gjest den ekte noor

takk for svar,

jeg har time hos doktoren, men dette er langt frem i tid, så jeg lurte på om mine symptomer kan ha noe med dette å gjøre (noe som ville ført meg til legevakt ettersom glaucom er alvorlig og at det stiger gradvis)..

dersom jeg fikk vite at blindheten ikke kommer momentant (f.eks. at jeg kunne våknet opp blind imorgen), ville dette være svært beroligende..

Jeg tror nok ikke du vil våkne opp i morgen og være blind. Slik jeg forstår det er sykdomsforløpet lengre enn det du har skrevet lengre oppe. Du kan jo ringe legen og høre om de har noen avbestillinger?

Annonse

Gjest gutt på 20 år

Takk til dere begge for svar :)

Doktoren mente det mest sannsynlig var en hjerneskade, og sa det kunne gå et halvt år før det ble godt igjen (hvis det noen gang ble det).. Jeg var helt ærlig med ham og fortalte at jeg hadde misbrukt litt speed i helgen, noe jeg aldri mer skal gjøre.. Er ikke noe narkotikamisbruker til vanlig.. Opplevelsene kom allikevel ikke før 2-3 dager etter at jeg hadde gjort dette, følte meg helt fin i formen dagene mellom.. Dette sa jeg til doktoren også, og han mente fremdeles det kunne være en lett hjerneskade (folk med stor hjerneskade klarer ikke orientere seg i rom, noe jeg kan..)

jeg jobber på fabrikk denne sommeren, og det fungerer helt fint utenom plagene ved å hele tiden kjenne etter på symptomer.. Jeg kjenner av og til en slags "mintsmak" i halsen, og får av og til litt vondt i den; kan dette ha forbindelse med hjernen?

Jeg opplever imidlertid enda flere ubehageligheter; Nå føler jeg at linjer som egentlig er rette klart virker å være litt bøyde.. Jeg begynte imidlertid å oppleve dette straks etter at jeg hadde lest om at det er symptomer på noe som jeg ikke husker hva var.. Noen som vet? Var merkelig at jeg opplevde det så snart etter lesingen om det, men det er helt tydelig.. Jeg føler også at hvis jeg f.eks. ser mot sola så viser "blendepunktet" foran meg lenger enn før..

Vil hjerneskaden (hvis det er det) kunne utvikle seg over lang tid, slik at jeg blir helt mongo til slutt? Sliter med skikkelig angst når jeg tenker på det, noe jeg har gjort konstant den siste uken; jeg er så lei av det :(

Kan ikke la være å tenke tilbake på en drøm jeg hadde for et halvt år siden, hvor en morder var ute etter meg og jeg så bøyde linjer akkurat som dette noen minutter før jeg møtte ham i døren og ble skutt og drept..

Jeg merker ingenting på motorikk (spiller gitar i band), tenking, kommunikasjon og ressoneringsegenskaper og sansing ellers..

Kan det være noe annet enn hjerneskade? Vil det utvikle seg og bli verre? Er jeg døden nær? Er jeg hypokonderisk?

-ganske bekymret

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...