Gå til innhold

vippe-test

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 39 år med diagnosen CFS-kronisk tretthetssyndrom/postviralt tretthetssyndrom. Det hele begynte for 9 år siden da jeg måtte gi opp å trene fordi jeg begynte å svime av etter trening, spesielt hvis jeg tok en varm dusj.

I 1989 tok jeg en 24-timers BT måling. Konklusjon; Gjennomgående lave trykk. Våken tilstand: 95/65 puls 67. Ved søvn; 80/58 puls 55. Totalt: 94/64 puls 66.

Nå begynner det å suse inn forskningsdata fra amerikanske hjertespesialiseter/nevrologer som tilsier at hjerteproblemer/blodvolum står sentralt i CFS-problematikken, deriblant nevrogent mediert syncope.

Ved hjemmemålinger av blodrykk, 10 stykker med 3 minutters mellomrom for både liggende og stående posisjon, har jeg følgende gjennomsnittsmåling: Liggende: 96/61 puls 67. Stående: 97/81 puls 87.

Spørsmål: 1) Ser du noen grunn på bakgrunn av disse tallene å be min allmennpraktiserende lege forsøke å få meg inn til sykehus som utfører vippe-testen?

2) Er det mulig å få utført blodvolum måling i Norge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18742-vippe-test/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Pillan.

Nevrogent medierte syncoper er et komplekst begrep som beskriver mange forskjellige forhold som alle kan gi besvimelse eller nær-besvimelse som symptom. Via bestemte autonome nervefibre får man en over-shoot av reaksjon, som kan medføre utvidelse av perifere blodårer samt redusert hjerterytme, av og til elektrisk, forbigående blokk i hjertet. Det synes altså som om det er en overdreven, men normal refleks.

En tilt-test (vippe-test) utføres slik at pasienten vippes fra liggende til 60-75 grader "stående" i seng, med samtidig monitorering av EKG og blodtrykk. Ved hjelp av denne testen vil man hos mange med nevrogent medierte syncoper kunne reprodusere besvimelsen, slik at pasienten kjenner igjen symptomene, samtidig som man har oversikt over trykk og pulsrespons.

Hvis du har episoder som gir mistanke om slik tilstand vil en tilt-test kunne være diagnostisk hos deg. En rekke norske sykehus utfører slik test.

Blodvolummåling vil du kunne få gjort ved flere av våre sykehus, men det er tvilsomt om du vil kunne få noe særlig ut av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18742-vippe-test/#findComment-86585
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...