Gå til innhold

Skremmende oppl. -nøtteallergi?

Anbefalte innlegg

Gjest hennies

For et par uker siden smakte jeg for første gang en paranøtt.

Før jeg rakk å få svalgt den engang begynte svelget mitt å hovne igjen, og det gjorde vondt. Nøtta satt fast øverst i svelget, og jeg fikk ikke luft.

Heldigvis var det andre tilstede, og en venn hjalp meg ved å stikke fingeren i halsen på meg, slik at den lille nøttebiten kom ut. Selv var jeg utev av stand til å gjøre noe. Jeg holdt på å besvime.

Jeg v

Dette gikk tilbake i løpet av et par timer, og jeg gikk ikke til legen.

Jeg regner med at dette var en allergisk reaksjon av et eller annet slag? Jeg kommer aldri mer til å spise paranøtter etter denne opplevelsen. Men nå er jeg blitt engstelig for nøtter i det store og hele.

Kan jeg få lignende reaksjoner på andre typer nøtter? Vet ikke om det er vanlig å reagere på flere typer nøtter hvis man først har en nøtteallergi?

Det er jo nøtter i så mangt. Jeg er livredd for hva som kan skje hvis det skjer noe slikt en gang til.

Jeg vil jo ikke engang være i stand til å ringe etter lege før halsen er hovnet igjen.

Går det an å finne ut av sånt med tester, eller må jeg bare leve med usikkerheten?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18751-skremmende-oppl-n%C3%B8tteallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære hennies

Hvis du har nøtteallergi vil det ganske sikkert slå ut på en allergitest. Snakk med legen din om å bli testet. Hvis det er allergi bør du nok holde deg borte fra alle sorter trenøtter (hasselnøtter, paranøtter osv) Peanøtter er en annen familie, men du kan selvfølgelig reagere på dem også - det må du få undersøkt. Det gjelder å være forsiktig med sjokolade som ofte inneholder nøtter og frokostblandinger. Les på pakken før du kjøper noe nytt.

Hvis det viser seg at du har en nøtteallergi så finnes det medisiner som du kan bruke hvis du skulle være uheldig å få i deg noe du reagerer på. Men, du må snakke med legen din om dette.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...