redd og bekymret Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 i syv mnd nå har jeg gått rundt og vært mer eller mindre konstant svimmel. jeg har vært sykemeldt hele tiden, så kalt aktivt og klart å jobbe noe. jeg var til å begynne med myemer dårlig enn hva jeg nå er, svimmelheten kom etter en kraftig forkjølelse.etter hvert som tiden har gått har jeg i samråd med lege kommet frem til at jeg var nok veldig sliten osv etter MYE flytting og kun to uker ferie på fem år. (skolegang osv) så hun mente at mye av svimmelheten min kommer av utbrenthet da de fleste av mine symptomer peker i den retning. skal jeg beskrive tilstanden min så er den preget av at jeg i perioder er nesten helt bra, det være seg en til to uker, så kommer svimmelheten tilbake for fullt. svimmelheten gir seg utslag i å føle at jeg ikke klarer helt å stå oppreist, må støtte meg til noe, da jeg føler at jeg skal falle, jeg gjør det ikke, men følelesen er der. videre en slags følelse av at jeg danser rundt i rommet, klarer ikke helt å stå stille. nå har jeg lagt meg til mange merkelige vaner, som feks å gå mye på tærne, vippe på stoler osv for å ikke så godt merke ubehaget. enkelte dager kan det være så ille at når jeg eks dusjer, føler jeg at jeg bare må sette meg ned.jeg har vært litt kvalm til og fra, både morgen og kveld, men det kommer nesten alltid av at jeg er svimmel. har ikke noen form for synsforstyrreler eller hodepine. Men jeg føler meg veldig ofte trøtt. tung over øynene. ikke sånn trøtt at jeg sovner, men uopplagt. har tatt blodprøver ol, og disser viser kun normale verdier. dvs stoffskiftet mitt skulle vi ta ny prøve på etter tre mnd da dette var litt i ytterkant, husker ikke om det var høyt eller lavt.forøvrig kan jeg si at jeg er overvektig og har nok litt høyt blodtrykk, men kan dette være grunn nok til å føle slikt ubehag så ofte?føler snart at jeg blir gal, selvom legen sier at det er ingenting som tyder på at det er noe alvorlig.problemet mitt er at det kan gå så bra, nå er det endelig borte og så blir jeg så dårlig igjen at jeg nesten ikke klarer å stå oppreist. når jeg sitter er jeg nesten ikke plaget i det hele tatt....ble noe usammenhengende dette, men vær så snill å svar meg, tror du det er noe alvorlig??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187527-konstant-svimmelskal-det-aldri-ta-slutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
redd og bekymret Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 glemte helt å si at jeg bare er 26 år gammel..... videre så bør jeg vel også si at svimmelheten avtar noe når jeg sysselsetter meg med andre ting. problemet er bare at når jeg er dårlig, så er det så fryktelig vanskelig å komme i gang med noe annet, for all fokus og krefter er på svimmelheten.... men jeg vet at bare jeg kommer meg feks ut å gjør noe så blir den mindre og mindre tilstede.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187527-konstant-svimmelskal-det-aldri-ta-slutt/#findComment-1288435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Svimmelhet er et vanlig, uspesifikt symptom som sjelden skyldes alvorlig sykdom, men som allikevel kan være svært plagsomt for pasienten. For å kartlegge svimmelhet nærmere er man avhengig av supplerende opplysninger: (om for eksempel svimmelheten fremprovoseres av hodebevegelser/ledsages av øresus eller nedsatt hørsel osv.) og grundig klinisk undersøkelse. Bruk av ulike typer medikamenter kan gi svimmelhet som bivirkning,stress/uro kan også gi opphav til svimmelhet.Jeg synes det virker som om legen din har lagt opp til en fornuftig strategi i og med at du har blitt undersøkt uten at noe galt er påvist og at du skal til kontroll igjen på et senere tidspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187527-konstant-svimmelskal-det-aldri-ta-slutt/#findComment-1292116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adal Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Svimmelhet er et vanlig, uspesifikt symptom som sjelden skyldes alvorlig sykdom, men som allikevel kan være svært plagsomt for pasienten. For å kartlegge svimmelhet nærmere er man avhengig av supplerende opplysninger: (om for eksempel svimmelheten fremprovoseres av hodebevegelser/ledsages av øresus eller nedsatt hørsel osv.) og grundig klinisk undersøkelse. Bruk av ulike typer medikamenter kan gi svimmelhet som bivirkning,stress/uro kan også gi opphav til svimmelhet.Jeg synes det virker som om legen din har lagt opp til en fornuftig strategi i og med at du har blitt undersøkt uten at noe galt er påvist og at du skal til kontroll igjen på et senere tidspunkt. Hei Jeg har hørt om en person som var i samme situasjon: inn og ut av sykehus etc, med en vedvarende svimmelhet de ikke fant ut av. Til syvende og sist viste det seg å være en betent visdomstann som hadde gjort hele greia. Leger finner ikke ut av sånt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187527-konstant-svimmelskal-det-aldri-ta-slutt/#findComment-1344389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjøbein Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Jeg har opplevd det samme som deg. Etter mange år kom jeg omsider til noen som tok meg seriøst. Det viste seg at balanseorganene i det indre øret rett og slett ikke fungerte, eller var koblet fra. (øre-, nese-,halsspesialist: Ingen respons ved kalorisk vestibularis funksjonsundersøkelse 11 grader)I begynnelsen var svimmelheten min periodisk, men har nå vært konstant i over ett år. Jeg har vært i arbeid hele tiden, men har måttet senke tempoet radikalt. Har også vært "heldig" med at anfallene har kommet i fritiden (lang turnusfri)... Blir sliten og tiltaksløs, og dette tror jeg dessverre er begynnelsen på en ond sirkel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187527-konstant-svimmelskal-det-aldri-ta-slutt/#findComment-1361405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.