Gå til innhold

Min historie


Gjest Erikz

Anbefalte innlegg

Gjest Erikz

Hei !

Jeg er en 21 år gammel gutt som i påsken fikk et panikkanfall. Dette har forandre livssituasjonen min totalt. Angstanfallet kom etter en periode med mye stress på skolen og høye forventninger til meg selv. Anfallet har ført til at jeg føler jeg ikke er meg selv, står på siden av meg selv og ikke har kontroll på mine tanker, følelser og handlinger. Dette er svært skremmende, selv om jeg er klar over at angst er "ufarlig". Venter på svar på å få komme inn på psykiatrisk poliklinikk, skal også prøve alternativ behandling som tankefeltterapi. Er en veldig ekkelt følelse å føle at man ikke er seg selv, og når jeg leser om schizofreni blir jeg livredd. Spesielt redd for å se ting som ikke er der, høre stemmer i hodet mitt osv..dette er altså en del av angsten.

Jeg gjør selvsagt ingen av delene, men redselen har lammet meg fullstendig. Alikevel er jeg like aktiv og sosial som jeg alltid har vært.

Hvilke råd har dere til meg, og har noen opplevd noe av det samme? Hva kan jeg forvente meg av behandling?

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Du venter på utredning så det er i gang for deg..heldigvis.

Jeg slet med angst i mange år før jeg turde å ta tak i det.

Da fikk jeg jevnlig samtaler med lege som forsto meg, han holdt på med studie innen psykiatri.

Fikk også antidepressiva (seroxat) å det hjalp meg.

Kan godt være fordi jeg fikk så god forståelse etter alle år alene med angsten.

Etter kun to dager klarte jeg å samle tankene mine å tenke positivt!!

Tror nok du er tøff så stå på, ikke gi deg!

Ting kan tar tid i systemet.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Hei.

Du venter på utredning så det er i gang for deg..heldigvis.

Jeg slet med angst i mange år før jeg turde å ta tak i det.

Da fikk jeg jevnlig samtaler med lege som forsto meg, han holdt på med studie innen psykiatri.

Fikk også antidepressiva (seroxat) å det hjalp meg.

Kan godt være fordi jeg fikk så god forståelse etter alle år alene med angsten.

Etter kun to dager klarte jeg å samle tankene mine å tenke positivt!!

Tror nok du er tøff så stå på, ikke gi deg!

Ting kan tar tid i systemet.

Lykke til!

mvh

Regel #1: Få tatt tak i det fortest mulig!

--> Noe det ser ut til at du gjør. Jeg har også slitt mye med angst, og tror det ville væt lettere å bli bedre om jeg adde søkt hjelp tidligere. Ellers synes jeg det er bra at du ikke isolerer deg sosialt. Min erfaring er at det bare gjør vondt mye verre. I tillegg kan det hjelpe å lære seg noen avslapnings- og pusteteknikker, f.eks. yoga. Da vil du også føle at det faktis er DU som har kontroll, og ikke angsten. La aldri angsten kontrollere deg!

Av behandling vil du nok få samtaler, og kanskje tilbud om antidepressiva (som også kan hjelpe godt mot angst). I påvente av plass på psyk. pol. kan legen din følge deg opp om du føler behov for det.

En nettside med mye interessant å lese om angst er

http://www.hieronimus.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erikz

Regel #1: Få tatt tak i det fortest mulig!

--> Noe det ser ut til at du gjør. Jeg har også slitt mye med angst, og tror det ville væt lettere å bli bedre om jeg adde søkt hjelp tidligere. Ellers synes jeg det er bra at du ikke isolerer deg sosialt. Min erfaring er at det bare gjør vondt mye verre. I tillegg kan det hjelpe å lære seg noen avslapnings- og pusteteknikker, f.eks. yoga. Da vil du også føle at det faktis er DU som har kontroll, og ikke angsten. La aldri angsten kontrollere deg!

Av behandling vil du nok få samtaler, og kanskje tilbud om antidepressiva (som også kan hjelpe godt mot angst). I påvente av plass på psyk. pol. kan legen din følge deg opp om du føler behov for det.

En nettside med mye interessant å lese om angst er

http://www.hieronimus.org/

Venter spent på svar fra poliklinikken,har vel egentlig ingen store forhåpninger om å få komme inn der med en gang. Kan nevne at jeg skal prøve alternativ behandling på mandag i form av tankefeltterapi. Jeg er fryktelig engstelig for å ha det slik i mange år, få 20 årene ødelagt pga en situasjon som egentlig "ikke er meg". Håper inderlig ikke dette er en mangeårig kamp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...