Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1908grehans

Hei

Jeg har i mange år vært plaget med Herpes-sår på munnen, særlig ved soling. For to år siden var jeg på ferie i syden og fikk et stort utbrudd. Det artet seg slik: Etter 2 dager i sola begynte leppene å prikke. Etter hvert hovnet begge leppene opp til dobbelt størrelse. Etter hvert sprekker, blemmer og væskende sår fra begge lepper. Måtte drikke med sugerør og putte inn små biter med mat. Svært smertefullt. Gikk på et lokalt abotek og fikk en salve som jeg smurte på + tabletter. De mente dette var herpesutbrudd. Vet ikke om salven hjalp, men det tok mange dager før jeg begynte å bli bedre. Selvfølgelig la dette en demper på ferien. Jeg bruker vanligvis Vektavir salve for å forebygge og behandle sår. Her hjemme har jeg ikke opplevd noe lignende. Jeg bruker alltid lip-stic med høg solfaktor ved soling, Har hørt at sink-salve skal være bra beskyttelse, men jeg er usikker på dette og hvilket merke jeg bør velge. Nå skal jeg til syden om 3 uker og er redd for nytt utbrudd. Hovedspørsmål:

Kan sink-salve brukes og i så fall hvilket merke?

Er det noe annet jeg kan gjøre for å hindre utbrudd?

Finnes det en salve/tabletter som jeg kan ta med fra Norge for å behandle utbrudd hvis det skulle komme?

Hilsen mams.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187694-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det du beskriver høres som et typisk herpesutbrudd, en sk. reaktivering av latent infeksjon, sannsynligvis utløst av sterk solskinn. Som du sikkert vet har vi ingen muligheter til å bli kvitt eller påvirke herpesvirus som sitter latent (sovende) i organismen. Vi kan i det beste tilfelle kan vi påvirke, i alle fall til en vis grad, disse reaktiverte utbryddene. Sterk solfaktor kan være riktig, men neppe nok. Det samme gjelder zinksalve. Jeg ville anbefale at når du reiser til syden hvor du blir eksponert for sterk sol tar du profylaktisk, dvs. for hele perioden et antiherpesmiddel ( f. eks.aciklovir) tabletter. Dette er relativt dyrt, men allikevel kan være verdt om den redder din ferie. Hvis du får såpass markert utbrudd kunne det kanskje være aktuelt å få sjekket om ditt immunforsvar er helt i orden. Det er kjent at ved svekket immunforsvar får man meget sterke utbrudd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187694-herpes/#findComment-1289305
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...