Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk ovennevnte i november i fjor etter å ha drevet kroppen min for langt både på jobb og privat. Svært stressende jobb og mangel på energi pga amming og små barn. Jeg har kommet meg ganske bra, men merker fortsatt at kroppen ikke er det samme som før. Psykisk har det også vært en stor belastning spesiellt siden min lege sier at dette er en sykdom kun 5% blir bra av. Føler at energinivået mitt er bra og kan godt gå tur 1 time hver dag og gjøre annet husarbeid og passe barna osv.og blir ikke så fort trøtt som før. Men, føler en stor usikkerhet og føler at det er med på å dra meg ned. I perioder søvnen har vært bra har også konsentrasjonen vært bra og de balanseproblemene jeg har (sikkert fra nervesystemet) har også vært bra i disse periodene. Men, tåler ikke f eks jogging og stort psykisk stress på jobb og privat da blir jeg "satt ut" og satt tilbake.Jeg har imidlertid selv synes jeg merket en stor forbedring siden jeg fikk dette utmattelsessyndrom og vil jeg kunne bli helt bra hvis jeg klarer å forholde meg riktig ihht hvile/aktivitet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187696-postviralt-utmattelsessyndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickgirl

Kan legge til at jeg har gjordt drastiske endringer i mitt kosthold, tar kosttilskudd og vitaminer samt at jeg jevnlig har gått til akupunktur. og sistnevnte har hatt god effekt synes jeg.

Kanskje du allerede vet det, men det finnes en side for deg med denne sykdommen,som har diskusjonsforumforum. Søk på MENIN.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Diagnosen er omdiskutabel, det skal være en sikker sammenheng med en virus-infeksjon. Ellers er symptomene veldig like både utbrenthet og depresjon, lavt stoffskifte og lav blodprosent. regner med at dette er utelukket. De aller fleste blir bra av postviral asteni, men man regner med at det tar opptil 5 år. Du bør ta godt med c-vitaminer, gjerne 1g/dag, og tran-tiskudd og multivitaminer. Du bør være i lett fysisk aktivitet, hindre det som gjør deg sliten. Viktig for deg å holde troen på at du blir bra, og foksere på alt du får til, istedenfor det du ikke klarer.

Gjest Nickgirl

Diagnosen er omdiskutabel, det skal være en sikker sammenheng med en virus-infeksjon. Ellers er symptomene veldig like både utbrenthet og depresjon, lavt stoffskifte og lav blodprosent. regner med at dette er utelukket. De aller fleste blir bra av postviral asteni, men man regner med at det tar opptil 5 år. Du bør ta godt med c-vitaminer, gjerne 1g/dag, og tran-tiskudd og multivitaminer. Du bør være i lett fysisk aktivitet, hindre det som gjør deg sliten. Viktig for deg å holde troen på at du blir bra, og foksere på alt du får til, istedenfor det du ikke klarer.

Det forskes stadig på dette syndromet, og nyere forsking sier at det sannsynligvis er flere og sammensatte årsaker, ARV, PUBERTET, INFEKSJON, AUTOIMMUNITET, MENTALE BELASTNINGER og UNORMAL SIRKULASJONSREGULERING er blandt de viktigste årsakene.

Og det er IKKE alltid at det å holde seg i litt fysisk aktivitet er av det gode, tvert om!!! Hvile og atter hvile må til, og aktivitetsregulering: Ikke ta ut mer enn 70% av den totale kapasiteten!

Oppfordrer deg til å gå inn på MENIN's sider, der ligger det masse info om denne lidelsen, som dessverre legene stort sett ikke kan noe særlig om!!

Vennlig hilsen Nickgirl

Moderat fysisk aktivitet har iallfall bedret situasjonen for meg. Jeg føler at energinivået og immunforsvaret mitt er bedre enn det har vært på lenge.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...