Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Rachel.

Vi vet ganske lite om Lp(a), både når det gjelder den egentlige virkningsmekanismen ved utvikling av koronar hjertesykdom, og om hvordan man skal kunne påvirke stoffet når det er forhøyet.

Høyt Lp(a) er genetisk betinget, og blir ikke i særlig grad senket av statiner, som er de medikamenter som effektivt senker kolesterol. Man har sett en viss reduksjon av Lp(a)-nivået ved mer diabetes-lignende diett, men effekten på eventuell sykdomsutvikling av usikker.

Høyt Lp(a) er ansett som en ekstra risikofaktor for hjerte-kar-sykdom, og det er derfor ønskelig at alle med slik tilstand i så stor grad som mulig reduserer/eliminerer andre risikofaktorer med henblikk på hjerte-kar-sykdommer, d.v.s. kolesterol, røyking, overvekt, høyt blodtrykk, sukkersyke, etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187709-s-lpa/#findComment-1307684
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Lenge siden dette innlegget er skrevet, men så det idag for det første.

Har du gjort noen endringer? Tatt ny prøve?

Jeg sliter med det samme og vet jeg har arvet det etter min far. Heldigvis er han 81 år og frisk som en fisk og aldri hatt noen hjerte/kar lidelser. Han har levd sunt og mosjonert i hele sitt liv. Håper det ikke gjør noen utslag form meg heller det å ha for høyt Lp(a). Er så ekkelt når det ikke er noe ¨å gjøre med synes jeg. Mitt er på noe over 700, hadde gått opp litt fra ifjor så håper det ikke fortsetter sånn da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187709-s-lpa/#findComment-1473364
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...