Gå til innhold

er det vanlig at mennesker med ustabil pf har mange identiteter?


Gjest Kusina til T.

Anbefalte innlegg

Gjest Kusina til T.

har en kusine med denne diagnosen og det forundrer meg at hun prøver å identifisere seg med alle rundt seg hele tiden. Hun er med i utallige støttegrupper for ulike diagnoser og problemer. Det er vel ikke så uvanlig i og for seg, men det virker som om hun prøver å skaffe seg ulike identiter gjennom alle disse foreningene hun er med i. hun vil gjerne være satanist, men samtidig også kristen. og nå har hun begynt å interessere seg for buddisme Det blir bare så voldsomt mange identiter og grupperinger å forhold seg til. Er dette vanlig med denne diagnosen? Eller er det bare snakk om en identitetskrise hun går igjennom nå.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kusina til T

Det du beskriver er helt typisk for borderline.

Tenker du på borderlinevarianten av ustabil pf?, (den er delt i to) Eller tenkte du at det var generelt for diagnosen som helhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Tenker du på borderlinevarianten av ustabil pf?, (den er delt i to) Eller tenkte du at det var generelt for diagnosen som helhet?

Jeg tenker på borderlinevarianten. Det amerikanske diagnosesystemet DSM-IV -- i praksis mye benyttet også i Norge selv om ICD-10 er det offisielle -- opererer bare med diagnosen borderline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kusina til T

Jeg tenker på borderlinevarianten. Det amerikanske diagnosesystemet DSM-IV -- i praksis mye benyttet også i Norge selv om ICD-10 er det offisielle -- opererer bare med diagnosen borderline.

ok. jeg kjenner en person som har borderline varianten men jeg har ikke sett den type identitetsgreia hos henne, bortset fra at hun er svært sløsete med penger og er veldig ambivalent i forhold til hva hun føler og mener. Men kanskje det bare kommer sterkere til uttrykk hos min kusine? kan de to undergruppene av denne personlighetsforstyrrelsen gå litt inn i hverandre? Er det flytende grenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

ok. jeg kjenner en person som har borderline varianten men jeg har ikke sett den type identitetsgreia hos henne, bortset fra at hun er svært sløsete med penger og er veldig ambivalent i forhold til hva hun føler og mener. Men kanskje det bare kommer sterkere til uttrykk hos min kusine? kan de to undergruppene av denne personlighetsforstyrrelsen gå litt inn i hverandre? Er det flytende grenser?

Hvordan den usikre identiteten gir seg utslag i observerbar atferd tror jeg kan være nokså ulikt -- det henger sammen med personligheten som helhet, sosiokulturell tilhørighet, intelligens osv. Jeg tror det er fint mulig å "være borderline" uten at den ustabile selvfølelsen er åpenbar for omgivelsene, kanskje med unntak av de aller nærmeste.

Ellers -- og det er min personlige oppfatning -- tror jeg det er flytende grenser mellom så å si alle psykiske lidelser. Når amerikanerne velger å ikke differensiere mellom ustabil og borderline type i sin diagnosemanual DSM-IV, så viser det at ulike miljøer har ulike oppfatninger av hvor hensiktsmessig et slikt skille er. Andre har argumentert for at borderlinediagnosen bør deles opp i fire undergrupper. Til syvende og sist er denne typen diskusjoner et symptom på den manglende validiteten (at de beskriver det de foregir å beskrive) til psykiatriske diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, dette er en ganske typisk identitetsforstyrrelse. En vet ikke selv hvem en egentlig er. Det er faktisk en av de 9 kjernesymptomene som er listet for denne personligheten.

Må ikke forveksles med å ha flere adskilte identiteter, multippel personlighet, som er ekstremt sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kusina til T

Ja, dette er en ganske typisk identitetsforstyrrelse. En vet ikke selv hvem en egentlig er. Det er faktisk en av de 9 kjernesymptomene som er listet for denne personligheten.

Må ikke forveksles med å ha flere adskilte identiteter, multippel personlighet, som er ekstremt sjelden.

Er det mange menn som får denne diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Er det mange menn som får denne diagnosen?

Sånn som jeg har forstått det er det mange menn som BURDE hatt den diagnosen, men som istedet faller innunder andre diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...