Gå til innhold

Humørsvingninger, hva er normalt, og når skal de behandles?


Gjest i berg- og dalbane

Anbefalte innlegg

Gjest i berg- og dalbane

Har brukt med. for depresjon og sosialangst tidligere. Jeg slutta (trappa langsomt ned i samarbeid med lege). En del humørsvingninger i begynnelsen og følte også at sosialangsten lurte.

Så kom jeg ovenpå. Hadde det bra en måneds tid.

Og nå er det igjen som livet er tungt. Blitt mer og mer sånn de siste par månedene. Det er ikke sånn at jeg tenker jeg vil drepe meg, for jeg klarer jo å huske at jeg har kommet ut av slike perioder tidlegere. Men jeg blir så fort sint (inne i meg), gråter fort, har problem med å få gjort det jeg skal gjøre, ´glemmer mer, konsentrerer meg mindre og føler meg mindre vel sammen med andre mennesker. Ikke i den grad at jeg unngår f.e. å gå i butikken, men er jeg i butikken, og jeg ser en halvkjent perosn, kan jeg "gjemme meg" bak reolene for å unngå å møte denne. Jeg merker at jeg noen netter sover litt dårligere eller det kan ta noen timer før jeg sovner. Men noen netter sover jeg også bra.

Jeg tenker en del på at folk synest jeg er rar/dum/udugelig/irriterende og at andre egentlig ikke vil ha noe med meg å gjøre,

Men humøret mitt skifter så veldig også. Jeg kan ha det greit innimellom, men så plutselig er alt trist og jeg føler meg så tom, sint eller utenfor. Og jeg går så fort lei av ting samtidig som forandring er utrygt.

Jeg klarer så vidt å fungere på jobb. Egentlig føler jeg at jeg ikke fungerer, men ingen har sagt noe om det.

Men jeg blir så lei av dette.

Men er det normalt? Hvor store humørsvingninger er normalt egentlig? Jeg veit jo at livet ikke er og ikke skal være en dans på tornefrie roser.

Kanskje det er normalt slik jeg har det, bare at jeg har problem med å takle det som er normalt.

Eller burde jeg prøve SSRI igjen? Det virka til en viss grad. Hadde slike perioder da også, men de hjalp i alle fall i begynnelsen (jeg mener etter noen uker etter oppstart), siden vet jeg ikke hvor godt det virka.

Eller burde jeg heller bruke noe stemningsstabiliserende siden jeg er så ustabil? Men jeg har nok aldri vært manisk og heller ikke hypomanisk trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Alle har humørsvingninger, men når det blir så mye som du har er det ikke normalt lenger. Du sier at du har gått på SSRI, men det er flere ting du kan prøve før du velger SSRI igjen. Kosthold og trening er veldig viktig for oss som sliter med depresjon - hvordan er det på det feltet hos deg? Går du til psykolog så du har noen å snakke med om det som er vanskelig?

Håper det ordner seg for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i berg- og dalbane

Hei :)

Alle har humørsvingninger, men når det blir så mye som du har er det ikke normalt lenger. Du sier at du har gått på SSRI, men det er flere ting du kan prøve før du velger SSRI igjen. Kosthold og trening er veldig viktig for oss som sliter med depresjon - hvordan er det på det feltet hos deg? Går du til psykolog så du har noen å snakke med om det som er vanskelig?

Håper det ordner seg for deg:)

Ja, forsøker å trene, ha regelmessig døgnrytme og et ok kosthold. Jeg trur på at det er veldig bra for psyken. Det er bare at dette også holder på å flyte ut. Det er jo når en er deppa det blir vanskelig..

Snakker med psykolog, men om noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...