Gå til innhold

Meget urolig hjerte-inngep for å stabilisere?

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste 5-6 år vært plaget med meget urolig hjerte. Kjenner hver dag at hjertet hopper over slag. Dette kan holde på i mange timer av gangen, og er så ubehagelig at jeg får angst av dette. Dermed øker også pulsen noe. Har også noen ganger kjent at hjertet på en måte bobler, og slår meget hurtig (raser av gårde) i ca. 15-20 sek. Dette har kommet i det siste.Har undersøkt både med AEKG og 24 timers, uten utslag da. Prøvde betablokker en tid uten at det hjelper. Opplever at urytmen kommer både helt av seg selv når jeg er rolig og avspent, og når jeg blir litt stresset. Hører med til historien at jeg møtte veggen kraftig, men har vært sykemeldt ett år nå, uten at det urolige hjerte slutter. Er i god fysisk form og kan virkelig kjøre på når jeg trener. Er med på at det psykiske kan spille en rolle for meg. Siden dette plager meg så sterkt og hemmer livskvaliteten og gir mye angst, ønsker jeg å gjøre evt. fysiske inngrep for å stabilisere dette. Hva er det man kan gjøre? Orker ikke ha det slik lengre.

Fortsetter under...

Teresaflicka

hejsa.... jeg håber du kan forstå hvad jeg skriver, jeg er ikke så god til at skrive på norsk. Da jeg leste dit brev, blev jeg nødt til at svare på det.

Jeg har selv MANGE af disse ekstra-slag /hjertet hopper) selv lige nu mens jeg skrevet dette brev, hopper og danser mit hjerte. Det gjorde MIG rolig da jeg hørte at du også oplever at hjertet ligesom "bobler" altså likesom "ryster i 15-20 sek ad gangen. Det oplever jeg også, og det gør mig MEGET angst når det sker... jeg føler likesom at hjertet går i stå eller er ved at gå i stå...

jeg har også ca. 0-15 ekstraslag i minutet... nogle gange i flere uger af gangen. jeg har også fået taget EWKG, og lægen sagde at jeg ikke er syg. Han siger at jeg har et rask hjerte.... ligenu overvejer jeg fx. yoga, det skulle være godt for "nervøst" hjerte...

skriv lige tilbage, så jeg kan høre hvordan det går. Hvis der er noget af det danske du ikke forstår, så skriv til mig og spørg...

hlsen maria.

• 2 uker senere...

hejsa.... jeg håber du kan forstå hvad jeg skriver, jeg er ikke så god til at skrive på norsk. Da jeg leste dit brev, blev jeg nødt til at svare på det.

Jeg har selv MANGE af disse ekstra-slag /hjertet hopper) selv lige nu mens jeg skrevet dette brev, hopper og danser mit hjerte. Det gjorde MIG rolig da jeg hørte at du også oplever at hjertet ligesom "bobler" altså likesom "ryster i 15-20 sek ad gangen. Det oplever jeg også, og det gør mig MEGET angst når det sker... jeg føler likesom at hjertet går i stå eller er ved at gå i stå...

jeg har også ca. 0-15 ekstraslag i minutet... nogle gange i flere uger af gangen. jeg har også fået taget EWKG, og lægen sagde at jeg ikke er syg. Han siger at jeg har et rask hjerte.... ligenu overvejer jeg fx. yoga, det skulle være godt for "nervøst" hjerte...

skriv lige tilbage, så jeg kan høre hvordan det går. Hvis der er noget af det danske du ikke forstår, så skriv til mig og spørg...

hlsen maria.

Hei, takk for ditt svar. Jeg har lest om at å ta Magnesium tabletter, skal vøre fornuftig. Jeg har nå brukt det i en uke nå, og det har blitt veldig rolig. Har nesten ikke merket noe som helst. Prøv det. Du får kjøpt det i helsekost butikker.

Teresaflicka

Hei, takk for ditt svar. Jeg har lest om at å ta Magnesium tabletter, skal vøre fornuftig. Jeg har nå brukt det i en uke nå, og det har blitt veldig rolig. Har nesten ikke merket noe som helst. Prøv det. Du får kjøpt det i helsekost butikker.

tuuusind tack for svaret.... det vil jeg også forsøke... er det bare et magnesium-tilskud, likesom A eller B vitaminer??? eller er det nogle specielle tabletter???

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Ergono.

Det er sannsynlig at du har det vi kaller ekstrasystoli i ganske uttalt grad, og at ekstraslagene er tilstede en ganske vesentlig del av døgnet. I hvilken grad vi skal behandle dette er avhengig av to forhold : ekstraslagene er så hyppige at det får pumpemessige følger, eller at pasientens subjektive besvær er så stort at det i vesentlig grad går ut over livskvaliteten.

Det må forutsettes at din rytmeforstyrrelse er godt nok utredet og kartlagt. Du har ikke anført hvor gammel du er, hvilket har litt å si for hvordan man skal nærme seg problemet. Det er litt betenkelig at du ikke hadde noen (?) forekomst av rytmeforstyrrelse mens du gikk med Holter-monitor (24-timers registrering) eller ble arbeidsbelastet. Holter uten subjektive symptomer er uten særlig verdi, og bør gjentas til du har dine plager, helst i utstrakt grad.

Hvis du har repeterte, og eventuelt også på hverandre følgende ekstraslag, vil det kunne være aktuelt å se nærmere på om det er realistisk å gjøre nærmere utredning av dette, og evtentuelt vurdere om det ligger til rette for det vi kaller ablasjon. Da skal det imidlertid være betydelige plager. Du bør få din lege til å revurdere situasjonen, få ytterligere registreringer for å få et reelt bilde av kvantiteten av ekstra-aktivitet i hjertet, og deretter se om det egentlig er nødvendig å gjøre noe med dette. Det er mange personer som går omkring med mengder av ekstraslag uten å merke noe til dem, mens andre kan ha noen få stykker, og merke hvert eneste av dem. Ekstraslag i seg selv er vanligvis helt uskyldige, alle har et og annet i løpet av et normalt døgn, i et ellers normalt fungerende hjerte.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...