Gå til innhold

Lommepenger på syden ferie - hun er 16 år..

Anbefalte innlegg

Gjest mallet
Skrevet

Egentlig synes jeg hun burde spare opp til lommepengene selv, hvis hun er 16 år og blir påspandert hele ferien. 3000 kroner er en ukes fulltidsjobb, det burde hun klare.

Skrevet

Egentlig synes jeg hun burde spare opp til lommepengene selv, hvis hun er 16 år og blir påspandert hele ferien. 3000 kroner er en ukes fulltidsjobb, det burde hun klare.

Hvor får man tak i såpass godt betalt jobber for ungdom? - jøss.....

Skrevet

Hvertfall. Må ha litt penger til sprit og sånn da. Ikke sitte på hotellet med tvinnede tommeltotter.

Mye annet å gjøre enn å tvinne tommeltotter, selv uten sprit!

Det er vel ikke så vanlig at en 16 - åring drikker så mye, er det det da?

Tror ikke det, jeg. Så jeg antar 3000 burde holde...

Skrevet

Mye annet å gjøre enn å tvinne tommeltotter, selv uten sprit!

Det er vel ikke så vanlig at en 16 - åring drikker så mye, er det det da?

Tror ikke det, jeg. Så jeg antar 3000 burde holde...

Jeg har hatt med meg to 16åringer på tur og de drikker nok. Dvs mer enn vi trodde før vi dro. De gikk på diskotek hver kveld og kom hjem klokka 3 og var ikke edru men ikke altfor fulle heller.

Nå vet ikke jeg hvor streng du er, snakk med mora til den andre og hør hva hun synes om det. Det var ingen av de 16åringene som var mine da så jeg blandet meg ikke inn.

Skrevet

*Egentlig synes jeg hun burde spare opp til lommepengene selv, hvis hun er 16 år og blir påspandert hele ferien. 3000 kroner er en ukes fulltidsjobb, det burde hun klare.*

Det synes ikke jeg!

Joda, hun hadde uten tvil klart det, (selv om 3000.- på en uke høres mye ut)

Synes hun har fortjent en lang og god ferie, før hun tar fatt på videregående.

Bortskjemt? Jepp, enebarn også!

Skrevet

Jeg har hatt med meg to 16åringer på tur og de drikker nok. Dvs mer enn vi trodde før vi dro. De gikk på diskotek hver kveld og kom hjem klokka 3 og var ikke edru men ikke altfor fulle heller.

Nå vet ikke jeg hvor streng du er, snakk med mora til den andre og hør hva hun synes om det. Det var ingen av de 16åringene som var mine da så jeg blandet meg ikke inn.

Det er mulig det, men en ting er sikkert, Dorthe! Hun ligner ikke sin mor da hun var 16:-)

Og det er faktisk helt sant. Hun er ganske fornuftig, det var heller ikke moren.

Jeg er ganske streng på dette jeg da, men har aldri sagt at hun ikke får lov å drikke, da det er det samme som å si "drikk nå, jenta mi"

Men regner med at en gang blir den første for henne også - på alle områder, og hun vet at uansett hva det måtte være, så er vi her for henne.

Gjør hun ting som ikke er "lov", må hun pent finne seg i å ta konsekvensene også.

Tror hun at hun kan gjøre som hun vil, finner hun fort nok ut at det kan hun faktisk ikke!

Skrevet

Det er mulig det, men en ting er sikkert, Dorthe! Hun ligner ikke sin mor da hun var 16:-)

Og det er faktisk helt sant. Hun er ganske fornuftig, det var heller ikke moren.

Jeg er ganske streng på dette jeg da, men har aldri sagt at hun ikke får lov å drikke, da det er det samme som å si "drikk nå, jenta mi"

Men regner med at en gang blir den første for henne også - på alle områder, og hun vet at uansett hva det måtte være, så er vi her for henne.

Gjør hun ting som ikke er "lov", må hun pent finne seg i å ta konsekvensene også.

Tror hun at hun kan gjøre som hun vil, finner hun fort nok ut at det kan hun faktisk ikke!

Jeg var på later'n lenge jeg med dattera mi. Jeg så hun hadde drukket men lot som jeg ikke så det. Dermed så begrenset det seg ganske kraftig.

Hihi, hun er også mye mer fornuftig enn meg. Jeg hadde nok gjort adskillig verre ting enn henne når jeg var 20.

Skrevet

Hvorfor ikke satse på at de betaler maten, når det er det de sier?

De har invitert henne med på ferie med mat, drikke og evt. utflukter.

I utgangspunktet er hun altetende, og får jo velge middager selv.

Og 6000.- i lommepenger til en 16 åring, synes jeg er horribelt...

Skulle det bli krise, har vi jo mulighet til å sette inn mer penger på kortet hennes også.

Jeg ville synes det var litt ekkelt å ta i mot full forpleining i 2 uker.

Derfor ville jeg satset på at barnet mitt iallefall fikk med seg nok penger slik at hun kanskje kunne kjøpe inn litt mat eller noe ekstra til de som er så snille å passe på henne i to uker.

Når du kan sette inn penger, er det jo ikke noe problem. Synes allikevel at 6000 på 2 uker for en på 16 er helt normalt.

Skrevet

Jeg ville synes det var litt ekkelt å ta i mot full forpleining i 2 uker.

Derfor ville jeg satset på at barnet mitt iallefall fikk med seg nok penger slik at hun kanskje kunne kjøpe inn litt mat eller noe ekstra til de som er så snille å passe på henne i to uker.

Når du kan sette inn penger, er det jo ikke noe problem. Synes allikevel at 6000 på 2 uker for en på 16 er helt normalt.

Men nå har de sagt at de ønsker å betale for henne! De vil ikke ha "matpenger", det har vi spurt om, opptil flere ganger.

Og hvis datteren vil kjøpe seg noe mat utenom det, så tipper jeg at hun gjør det. Av sine lommepenger.

Tror du ikke de vil kjøpe mat til henne da eller?

Jeg synes de er fantstisk snille som gjør dette jeg da...

Og hva skal en 16 - åring med 6000.- kroner i rene lommepenger? På 14 dager!Det er jo rene galskapen.

Men forsåvidt, jeg spurte jo om hvor mye hun trenger, det er så...

I utgangspunktet var 2000.- summen, men det synes jeg er litt snaut, selv jeg:-)

Joda, vi kan sette inn penger til henne hvis det er krise. Men ikke fordi hun har handlet for mye fake merkevarer.

Det er ikke krise.

Krise er hvis hun f. eks. blir syk der nede, vil vi jo ikke at de hun skal være med skal ha dyre utlegg.

Antakelig vil hun hamstre "Gucci" og "Chanel" solbriller og vesker kan jeg tenke meg.

Gjest mallet
Skrevet

Hvor får man tak i såpass godt betalt jobber for ungdom? - jøss.....

3000 kr delt på 40 timer er 75 kroner timen. Det synes jeg ikke virker uoppnåelig for en 16-åring. Hun betaler jo ikke skatt av dette, det går på frikort.

Gjest mallet
Skrevet

*Egentlig synes jeg hun burde spare opp til lommepengene selv, hvis hun er 16 år og blir påspandert hele ferien. 3000 kroner er en ukes fulltidsjobb, det burde hun klare.*

Det synes ikke jeg!

Joda, hun hadde uten tvil klart det, (selv om 3000.- på en uke høres mye ut)

Synes hun har fortjent en lang og god ferie, før hun tar fatt på videregående.

Bortskjemt? Jepp, enebarn også!

Det er selvsagt opp til deg å bestemme :) Bare husk å stille noen krav etterhvert om økonomisk selvstendighet, det vil hjelpe henne veldig når hun skal stå på egne bein. Jeg kjenner en del foreldre som har gjort ungene en bjørnetjeneste ved å være altfor romslige med penger i tenårene, slik at de har "lært seg" at det alltid er mer der det kommer fra. Men du kjenner selvsagt datteren din best :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...