Gå til innhold

liv etter døden?

Gjest kanskje, kanskje ikke....

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det der har jeg også tenkt på, hva om det ikke skjer noe? Og vi bare svever i intet og venter på at noe skal skje..

Det lureste man kan gjøre er nok å vente så lenge som mulig med å finne det ut, og forsøke å ha det best mulig i sitt jordiske liv. :)

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

21

• flisa

4

• cecily

4

• ShitDiddelyDo

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det lureste man kan gjøre er nok å vente så lenge som mulig med å finne det ut, og forsøke å ha det best mulig i sitt jordiske liv. :)

jeg tror du er Gud, jeg! :)

Skrevet

"Hvem er det som konstruerer kunstige kropper og hjerner? Høres ut som du lever i science fiction verden nå altså."

Hva i all verden er det du snakker om? Du svarer som om jeg skulle ha sagt noe helt annet enn det jeg har sagt. "Lever i sci-fi verden"? Hadde jeg påstått at vi kunne skape liv, så hadde jeg kanskje gjort det. Jeg forholder meg til det den eksisterende vitenskapen vet noe om.

"Det er nesten logisk at en kropp må produseres i sin helthet for å kunne fungere riktig, og da får den også en bevissthet en "sjel"."

Hvorfor er det mer logisk enn at "sjelen" er en livskraft som ikke er "låst fast" i kroppen? Det er helt greit at du tror det, men forsøk ikke å sette den "logikken" over min logikk - den er nøyaktig like lite definérbar. Vi vet ganske mye om hvordan kroppen og hjernen er bygd opp, ut i fra eksisterende vitenskapelige målestokker (nei, vi vet ikke alt) - men vi vet ingenting overhodet om hvor tanken og bevisstheten kommer fra. Det finnes ikke vitenskapelige metoder for å "måle" følelser og tanker.

"Mener du at hjernedøde eller sterkt psykisk utviklingshemmede ikke har "sjel"?"

Hva babler du om her? Hvor i all verden har jeg sagt noe som på noen måte kan tolkes slik?

"For meg er ordet sjel også passende for den bevisstheten eller personligheten hver enkelt har."

Selvfølgelig.

"Men den dør med kroppen vår, hvor ellers skulle den leve?"

Definér hvordan det er mer logisk enn at den ikke "forsvinner". Eller gjør det fornuftige - akseptér at det du tror og synes virker logisk ikke er det minste mer logisk enn den andre forestillingen, vitenskapelig sett.

"Og hvordan skulle den komme inn i oss hvis den ikke er bundet til kroppen? Når og hvordan blir den til?"

Hvorfor spør du meg om det? Hadde det noensinne eksistert noen som visste og kunne bevise det, så hadde vi ikke hatt den diskusjonen her.

Dessuten - du sier jo selv at en kropp må konstrueres fullstendig for å få liv, og at den dermed "får" en bevissthet/sjel. Så - hvor kommer den fra i det tilfellet? Hvis den bare skal oppstå av seg selv, er det nærliggende å tro at vi kunne, med en mer avansert vitenskap, konstruére en kropp nøyaktig som den blir konstruert naturlig, og dermed ville den "fått" en sjel - altså, skape nytt liv.

Det om planter og andre dyr gidder jeg ikke kommentere ytterligere. Jeg har begrenset min formening til livsformer vi kan sammenligne oss med, og andre pattedyr er blant de. Planter er ikke blant de, og ergo har jeg ingen formening om dem. (det betyr ikke at jeg utelukker noe jeg ikke har mulighet til å vite noe om).

Det virker som om du baserer ditt livssyn ut i fra den vitenskapelige tankegangen om at "hvis jeg ikke kan bevise noe, eller forstå noe, så eksisterer det ikke". Jeg har aldri sett en hvit kråke, og ingen jeg kjenner har noengang sett en - ergo eksisterer ikke hvite kråker. En slik tankegang er altfor snever, og faller på mange måter på sin egen urimelighet.

"..................................."

Du må være agnostiker som meg, du Prozakmann :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvis du hadde sjekket ut Ipoden min ville du nok heller gjettet på Lucifer. :)

Skrevet

Hvis du hadde sjekket ut Ipoden min ville du nok heller gjettet på Lucifer. :)

Jeg tror ikke på djevelen :) Det er sikekrt bare Gud på en dårlig dag.

Mrs. Wallace
Skrevet

Agnostiker er en sympatisk ting å være, synes jeg.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jeg er ikke redd for å dø. Jeg tror ikke det er vondt eller smertefullt. Derimot råtner vi opp og blir til ingenting. Deretter blir alt glemt. Alle dumheter Ugga Bugga har gjort i sitt liv blir glemt, og det er kanskje like bra.

Skrevet

Jeg vet at det er et liv etter døden. Jeg vet at jeg har levd før og at jeg skal gjenfødes.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vet at det er et liv etter døden. Jeg vet at jeg har levd før og at jeg skal gjenfødes.

Hvordan vet du det?

Skrevet

Hvordan vet du det?

Enkelte ting bare vet man.

Skrevet

Enkelte ting bare vet man.

Jeg vil gjerne tro deg, men kan du ikke fortelle litt mer? Har du alltid visst det, eller er det noe du har opplevd?

Gjest prust
Skrevet

Jeg tror på et liv etter døden. Akkurat hva slags liv det er, aner jeg jo ikke, men jeg tror på en god eksistens hvor vi ikke lengter etter livet vi hadde her.

Skrevet

Alle er salige i sin tro.

Alle religioner er skrevet (diktet opp) av

mennesker.

Bibelen ble påbegynt ca,

400 år etter kristus.

Vi kan tro på hva vi vil

såsant det hjelper.oss.

Selv er jeg en del av

evigheten- det holder.

Religioner har tvunget

menneskene i kne-pint

-og dirigert dem til avhold(ingen prevensjon)

i Maria eller guds navn.

Her er mye money-money.

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Jeg tror ikke på noe liv etter døden, men ser frem til å bli positivt overrasket :)

Gjest everybody
Skrevet

me too!

Skrevet

me too!

Forklare litt nærmere?

Skrevet

Mer eller mindre, ja :-)

"..............................."

Skrevet

Alle er salige i sin tro.

Alle religioner er skrevet (diktet opp) av

mennesker.

Bibelen ble påbegynt ca,

400 år etter kristus.

Vi kan tro på hva vi vil

såsant det hjelper.oss.

Selv er jeg en del av

evigheten- det holder.

Religioner har tvunget

menneskene i kne-pint

-og dirigert dem til avhold(ingen prevensjon)

i Maria eller guds navn.

Her er mye money-money.

"Bibelen ble påbegynt ca, 400 år etter kristus."

Den nyeste halvdelen, ja. Den bygger på den første, som er betraktelig eldre enn kristus :-)

"..................................."

Skrevet

Neeei, jeg er vel ikke redd for å dø. Altså ikke redd for selve dødsøyeblikket.

Men jeg er derimot redd for å bli alvorlig syk, være totalt hjelpeløs, store smerter. Det ser jeg på som å pines til døde.

Det ønsker jeg ikke, ikke for meg selv, og egentlig ikke for noen andre heller.

Derfor mener jeg også at dyrene (kjæledyrene våre) er priviligerte, ved det at vi som eiere kan ta de med til dyrlegen når de blir syke, gamle, eller gamle _og_ syke, og avlsutte livet humant.

Skulle ønske det var mulig, eller lovlig for oss mennesker også.

Det med et liv etter døden, er jeg litt usikker på og tvilsom til. - Har jo aldri opplevd det, - ingen har det. Ingen kan fortelle om det.

Nei men altså... jeg tror ikke at jeg kommer til å leve videre som "Gregga". At jeg fortsetter å leve livet mitt, liksom.

Jeg velger å tro på dette jeg: at i det øyeblikket jeg dør, blir det født et annet menneske, et eller annet sted i verden.

Som "overtar" mitt liv. Ikke utseende, men verdier, personlighet og væremåte.

Det synes jeg høres veldig ok ut.

Det at vi skal dø, er jo det eneste som er sikkert i livet, og jeg tror ikke at det er som å trekke ut en kontakt. Poff, så er du ikke mer.

Skrevet

Neeei, jeg er vel ikke redd for å dø. Altså ikke redd for selve dødsøyeblikket.

Men jeg er derimot redd for å bli alvorlig syk, være totalt hjelpeløs, store smerter. Det ser jeg på som å pines til døde.

Det ønsker jeg ikke, ikke for meg selv, og egentlig ikke for noen andre heller.

Derfor mener jeg også at dyrene (kjæledyrene våre) er priviligerte, ved det at vi som eiere kan ta de med til dyrlegen når de blir syke, gamle, eller gamle _og_ syke, og avlsutte livet humant.

Skulle ønske det var mulig, eller lovlig for oss mennesker også.

Det med et liv etter døden, er jeg litt usikker på og tvilsom til. - Har jo aldri opplevd det, - ingen har det. Ingen kan fortelle om det.

Nei men altså... jeg tror ikke at jeg kommer til å leve videre som "Gregga". At jeg fortsetter å leve livet mitt, liksom.

Jeg velger å tro på dette jeg: at i det øyeblikket jeg dør, blir det født et annet menneske, et eller annet sted i verden.

Som "overtar" mitt liv. Ikke utseende, men verdier, personlighet og væremåte.

Det synes jeg høres veldig ok ut.

Det at vi skal dø, er jo det eneste som er sikkert i livet, og jeg tror ikke at det er som å trekke ut en kontakt. Poff, så er du ikke mer.

"Som "overtar" mitt liv. Ikke utseende, men verdier, personlighet og væremåte. Det synes jeg høres veldig ok ut."

Det får jeg ikke til å henge sammen. Hvor kommer de verdiene og væremåten fra? Da har jeg mer sansen for den mer gjennomarbeidede filosofien om at sjelen i bunn og grunn fødes på nytt, i et nytt individ med nye muligheter for en mer eller mindre annerledes personlighet, verdier etc.

Men dette er jo snakk om å touche inn på "tro" og filosofi her, og det er jo ikke noe man kan diskutere annet enn ut fra et idéstadie :-)

"................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...