Gå til innhold

Store søvnproblemer under graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 34 og har den siste måneden kun sovet maks 2-3timer hver natt, avbrutt av hyppige toalettbesøk og kribling/uro i bena. Noen netter sover jeg ikke i det hele tatt. Jeg her en jente på 3 år som våkner kl. 07.00, så da har jeg ikke mulighet til å sove på formiddagen/dagen. Føler meg nå helt utslitt og deprimert pga dette. Har forsøkt alle råd fra jordmor, uten resultat. Spørsmålet er om jeg kan bruke Imovane 5 mg på kvelden over en periode for å forsøke å snu søvnmønsteret igjen. Har dette liggend hjemme, og er veldig fristet til å ta en tablett. Min fastlege er på ferie så jeg får ikke time hos han før om ett par uker. Er redd for at min manglenede søvn vil gå utover meg og min babys helse.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Imovane er frarådet å bruke av gravide fordi man ikke har gjort studier på om det er forsterskadelg. Dyrestudier viser at det trolig ikke er skadelig mot slutten av svangerskapet. Valium brukt som sovemiddel kan være et alternativ, men dette må du diskutere med en lege; fastlegen din har vel en vikar..Er det noen mulighet at mannen din er hjemme noen timer/dager slik at du kunne sove litt da? Eventuelt få hjelp av besteforeldre en perode. Prøv også triks med rolig klassisk musikk etc.

• 2 uker senere...

Imovane er frarådet å bruke av gravide fordi man ikke har gjort studier på om det er forsterskadelg. Dyrestudier viser at det trolig ikke er skadelig mot slutten av svangerskapet. Valium brukt som sovemiddel kan være et alternativ, men dette må du diskutere med en lege; fastlegen din har vel en vikar..Er det noen mulighet at mannen din er hjemme noen timer/dager slik at du kunne sove litt da? Eventuelt få hjelp av besteforeldre en perode. Prøv også triks med rolig klassisk musikk etc.

Hei,

jeg forstår godt din fortvilte situasjon da jeg har opplevd akkurat det samme selv. For mitt vedkommende startet problemene i 4. mnd og fortsatte et år. Jeg sov fra 0 til 3 timer pr natt. Resultat utslitt og nesten på nippet til å "tippe"fullstendig. Jeg ventet lenge med sovemedisin, til slutt måtte jeg. Fikk immovane på slutten av svangerskapet etter råd fra legen. Jeg brukte også en periode en allergimedisin som heter vallergan. Den må du i så fall ta tidlig på kvelden (fem, sekstiden) - jeg sov da godt hele natten, men man blir ganske trøtt dagen etter. Ellers prøvde jeg også Tolvon som er et antidepressiva, men som i noen tilfeller brukes som sovemedisin. Akupunktur hjalp meg noe og til slutt også hypnose! Sovemedisiner er ikke løsningen men i enkelte tilfeller handler det om å overleve. Å være konstant på felgen er vel heller ikke bra for barnt? Bjørn Bjorvatn, lege ved Bergen søvnsenter er ekspert på søvnproblemer. Han kan svare på spørsmål på nett (tror det er nettdoktor), søk på navnet hans og du finner ut av det.

lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...