Gjest lenger ned Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Virker som enkelte, overraskende mange faktisk, synes det er ok å avlive kattunger/dyr ved å pælme dem i murveggen,knekke nakken, dælje ihjel med slegge osv. Bare det gjøres raskt er det liksom greit. Er det ingen som tenker på at dyr også skal avslutte livet med verdighet? Jeg synes det er veldig respektløst og uverdig å slenge kattunger i murveggen osv. Det handler om respekt for liv! 0 Siter
Gjest Begrens omfanget Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Sterilsering av kjæledyr (hund/katt) bør være et krav til de fleste eiere som ikke vil bli stilt til ansvar når kjæledyra deres får avkom. 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Går man til det skrittet å skaffer seg et dyr så må man stå til ansvar for det man har gjort. Man kaster ikke dyret i veggen når man ikke gidder å ha det lenger, ikke lenger passer en, har gått lei etc.. Jeg blir helt SJOKKERT over enkeltes holdninger når det gjelder akkurat dette. Hvem får seg til å kaste en kattunge i murveggen? Hvem får seg til å kjøre langt utti skauen, binde hunden/katten sin fast til et tre for så å stikke? Jeg har ikke ord for slike handlinger jeg. Alt liv er da like mye verdt! Dette er et ømt tema altså.. *gråteklump i halsen* 0 Siter
Gjest Vilikkenicket Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Sterilsering av kjæledyr (hund/katt) bør være et krav til de fleste eiere som ikke vil bli stilt til ansvar når kjæledyra deres får avkom. Enig! Og for å begrense kattebestanden burde sterilisering av dyr være sponset av staten, fordi det er ikke alle som har råd til den stive prisen. P-piller er ikkenoe godt alternativ, for kattene får alltid kreft av det etter noen år. 0 Siter
huufsa Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Hva gjør du om det kommer en veps inn i stua di'? :-o 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Så vannvittig enig! Jeg synes det sier seg selv, dyr er kompiser, og dyr er liv vi ofte har valgt helt selv å ta ansvar for og som vi skal sørge for at har det greit.. Jeg fatter ikke den holdningen mange her har til dyr. Jeg har diskutert dyr her før og møtt mange holdninger som får meg til å grøsse på ryggen. Spesielt ille er det med dem som på død og liv må prøve å forsvare dårlig behandling av og lidelse hos dyr med at folk også kan ha det vondt.. Det er etter min mening så økseskaft det kan få blitt. Det er sjelden snakk om enten eller. Respekt for det levende avler jo gjerne tvert om nettopp mere respekt og omtanke for liv! Jeg har mer eller mindre sluttet å delta i dyre trådene da jeg blir tvert i gjennom trist av de mange hjerterå holdningene jeg ser folk har til dyrene. Jeg kan bare ikke forstå det. *dyrevenn & medsjokkert* :-o 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Sterilsering av kjæledyr (hund/katt) bør være et krav til de fleste eiere som ikke vil bli stilt til ansvar når kjæledyra deres får avkom. Jepp! Jeg blir helt sjokka over hvor mange som synes det er helt OK å la kattemor få kull på kull med unger som skytes på stedet, eller enda verre møter kulde&sultedøden ute, fordi matmor/far vil spare en skarve tusing på veterinæromkostninger til sterilisering..:-o Folk! 0 Siter
Gjest dyrevenne Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Hva gjør du om det kommer en veps inn i stua di'? :-o Jeg fanger den i glass å slipper den ut faktisk(eller får hjelp til det), selv om jeg har blitt stukket.Er redd dem,men synes det er unødvendig å drepe dem. Jeg har ikke samvittighet til å drepe en maur engang, skal lage maursti for "maurene mine" så de ikke går rett over uteplassen. Flinke arbeidere er de, jobber, rydder og står på Alle liv har en misjon her i livet! 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg er enig i at "synet" er ille å forestille seg. Men det som bør være av verdi her først og frems er jo at dyrene ikke lider. Når jeg skal ta en bunt kattunger så ligger de varmt, trygt og godt i genseren min helt til jeg tar dem ut og slår dem i hjel Alt er gjort klart på forhånd så fra de forlater den trygge genseren til de er døde så er det snakk om sekunder. De skjønner ikke hva som skjer en gang. Man kan faktisk ha respekt for liv forde om man avliver selv og ikke flyr til dyrlegen hele tiden. For eksempel å skyte en hund. Hvor mange ville vel ikke synes det var hysterisk horribelt ? Men det er jammen humant det, å ta med seg hunden og avslutte alt på en liten skogstur enn å dra til dyrlegen hvor mange hunder blir nervøse, stressede osv av lukt og mas. Dette er ikke det samme som du begynte tråden din med, ja, jeg vet. Men det er et eksempel på at dyrlegebesøk ikke nødvendigvis er eneste humane avlivningsmåte. Det viktige er at dyra har det godt når de lever, samt får dø uten smerter, redsel og stress. Kjenner folk som holder liv i gamle hunder og katter for alt de har, dyrleger, sprøyter, medisiner, smerter...hva som helst bare de får leve. Det er nærmere dyreplageri og lite respekt for dyr/deres liv spør du meg. Men det er bare min mening. 0 Siter
Gjest spøerr Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg er enig i at "synet" er ille å forestille seg. Men det som bør være av verdi her først og frems er jo at dyrene ikke lider. Når jeg skal ta en bunt kattunger så ligger de varmt, trygt og godt i genseren min helt til jeg tar dem ut og slår dem i hjel Alt er gjort klart på forhånd så fra de forlater den trygge genseren til de er døde så er det snakk om sekunder. De skjønner ikke hva som skjer en gang. Man kan faktisk ha respekt for liv forde om man avliver selv og ikke flyr til dyrlegen hele tiden. For eksempel å skyte en hund. Hvor mange ville vel ikke synes det var hysterisk horribelt ? Men det er jammen humant det, å ta med seg hunden og avslutte alt på en liten skogstur enn å dra til dyrlegen hvor mange hunder blir nervøse, stressede osv av lukt og mas. Dette er ikke det samme som du begynte tråden din med, ja, jeg vet. Men det er et eksempel på at dyrlegebesøk ikke nødvendigvis er eneste humane avlivningsmåte. Det viktige er at dyra har det godt når de lever, samt får dø uten smerter, redsel og stress. Kjenner folk som holder liv i gamle hunder og katter for alt de har, dyrleger, sprøyter, medisiner, smerter...hva som helst bare de får leve. Det er nærmere dyreplageri og lite respekt for dyr/deres liv spør du meg. Men det er bare min mening. Er du kvinne? 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg er enig i at "synet" er ille å forestille seg. Men det som bør være av verdi her først og frems er jo at dyrene ikke lider. Når jeg skal ta en bunt kattunger så ligger de varmt, trygt og godt i genseren min helt til jeg tar dem ut og slår dem i hjel Alt er gjort klart på forhånd så fra de forlater den trygge genseren til de er døde så er det snakk om sekunder. De skjønner ikke hva som skjer en gang. Man kan faktisk ha respekt for liv forde om man avliver selv og ikke flyr til dyrlegen hele tiden. For eksempel å skyte en hund. Hvor mange ville vel ikke synes det var hysterisk horribelt ? Men det er jammen humant det, å ta med seg hunden og avslutte alt på en liten skogstur enn å dra til dyrlegen hvor mange hunder blir nervøse, stressede osv av lukt og mas. Dette er ikke det samme som du begynte tråden din med, ja, jeg vet. Men det er et eksempel på at dyrlegebesøk ikke nødvendigvis er eneste humane avlivningsmåte. Det viktige er at dyra har det godt når de lever, samt får dø uten smerter, redsel og stress. Kjenner folk som holder liv i gamle hunder og katter for alt de har, dyrleger, sprøyter, medisiner, smerter...hva som helst bare de får leve. Det er nærmere dyreplageri og lite respekt for dyr/deres liv spør du meg. Men det er bare min mening. Nå er det en gigantisk forskjell på å ta livet av friske dyr bare fordi en ikke gidder å ha de lenger og det å avlive dyr pga sykdom/smerter. 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jepp! Jeg blir helt sjokka over hvor mange som synes det er helt OK å la kattemor få kull på kull med unger som skytes på stedet, eller enda verre møter kulde&sultedøden ute, fordi matmor/far vil spare en skarve tusing på veterinæromkostninger til sterilisering..:-o Folk! Jeg er dyrevenn og er opplært til å være det. Jeg synest ikke at avliving hos dyrlegen er mer humant enn "min metode". Men respekterer selvsakt andres syn på dette. På en annen side er det ikke så mange "bymennesker" som skjønner at salamipølsa ikke vokser på tre. En avlivning av et stort dyr vil se voldsomt dramalisk ut for noen som ikke har sett dette før - eller forstår hva som egentlig skjer. Dagens avlivning med boltpistol "dreper" ikke dyret, men bedøver det. Selve avlivningen skjer ved avblødning. (Kutte halspulsåren) 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Nå er det en gigantisk forskjell på å ta livet av friske dyr bare fordi en ikke gidder å ha de lenger og det å avlive dyr pga sykdom/smerter. Kyr blir alltid slaktet frisk. De fleste bønder sender de til slakting etter tre-fire kalver. Da er dyret fem-seks år. Men det var kjæledyr du mente:-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg er enig i at "synet" er ille å forestille seg. Men det som bør være av verdi her først og frems er jo at dyrene ikke lider. Når jeg skal ta en bunt kattunger så ligger de varmt, trygt og godt i genseren min helt til jeg tar dem ut og slår dem i hjel Alt er gjort klart på forhånd så fra de forlater den trygge genseren til de er døde så er det snakk om sekunder. De skjønner ikke hva som skjer en gang. Man kan faktisk ha respekt for liv forde om man avliver selv og ikke flyr til dyrlegen hele tiden. For eksempel å skyte en hund. Hvor mange ville vel ikke synes det var hysterisk horribelt ? Men det er jammen humant det, å ta med seg hunden og avslutte alt på en liten skogstur enn å dra til dyrlegen hvor mange hunder blir nervøse, stressede osv av lukt og mas. Dette er ikke det samme som du begynte tråden din med, ja, jeg vet. Men det er et eksempel på at dyrlegebesøk ikke nødvendigvis er eneste humane avlivningsmåte. Det viktige er at dyra har det godt når de lever, samt får dø uten smerter, redsel og stress. Kjenner folk som holder liv i gamle hunder og katter for alt de har, dyrleger, sprøyter, medisiner, smerter...hva som helst bare de får leve. Det er nærmere dyreplageri og lite respekt for dyr/deres liv spør du meg. Men det er bare min mening. At du og andre muligens kan avlive dyr humant anstendigjør ikke praksisen med hjemmeavlivning. Nettop fordi det er dyr og dyrs livskvalitet det er snakk om mener jeg det er en enorm respektløshet i det å mene at dyrenes dødsvilkår kan neddelegers til gud og hver mann. For å sikre mot at dyr skal lide unødig overlast synes jeg det er det aller minste en kan forvente av dyreeiere er at de kan hoste opp til en fagmann når eventyret er ute. Hvordan skal en kunne kontrollere det..Du sier du kan..Hva om jeg sier det? (jeg kan IKKE!) Jeg synes folk bør bøtelegges for hjemmeavlivning av dyr(om en da ikke er sertifisert fagmann), samt at en burde miste retten til å ha noen i fremtiden. Unntaket er om en MÅ, f.eks etter påkjørsel. For ikke å snakke om hva jeg synes om folk som stadig setter seg i den posisjonen at de har masse dyr de må bli kvitt. 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Kyr blir alltid slaktet frisk. De fleste bønder sender de til slakting etter tre-fire kalver. Da er dyret fem-seks år. Men det var kjæledyr du mente:-) Stakkars kua.. Ja, det var kjæledyr jeg mente. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg er dyrevenn og er opplært til å være det. Jeg synest ikke at avliving hos dyrlegen er mer humant enn "min metode". Men respekterer selvsakt andres syn på dette. På en annen side er det ikke så mange "bymennesker" som skjønner at salamipølsa ikke vokser på tre. En avlivning av et stort dyr vil se voldsomt dramalisk ut for noen som ikke har sett dette før - eller forstår hva som egentlig skjer. Dagens avlivning med boltpistol "dreper" ikke dyret, men bedøver det. Selve avlivningen skjer ved avblødning. (Kutte halspulsåren) Jeg tror ikke salamipølsa vokser på trær..;-) Og, jeg ser forskjell på den jordnære bondemåten å anskue liv og død og natur på, og frognerfruas. Det er MYE fint i den førstnevnte. MEN, selvom du og andre helt sikkert kan avlive et dyr på en smertefri og human måte (og muligens javngodt med dyrlege praksisen) gir dette ingen garantier. Og jeg synes en som dyreier bør være så sikker som mulig på at en påfører dyrene sine et minimum av lidelse. Jeg kan ikke skjønne dem som ikke kan klare å betale litt som takk for samværet ved reisens slutt. 0 Siter
Gjest Hark Urk Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg er dyrevenn og er opplært til å være det. Jeg synest ikke at avliving hos dyrlegen er mer humant enn "min metode". Men respekterer selvsakt andres syn på dette. På en annen side er det ikke så mange "bymennesker" som skjønner at salamipølsa ikke vokser på tre. En avlivning av et stort dyr vil se voldsomt dramalisk ut for noen som ikke har sett dette før - eller forstår hva som egentlig skjer. Dagens avlivning med boltpistol "dreper" ikke dyret, men bedøver det. Selve avlivningen skjer ved avblødning. (Kutte halspulsåren) Jeg blir kvalm! 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg tror ikke salamipølsa vokser på trær..;-) Og, jeg ser forskjell på den jordnære bondemåten å anskue liv og død og natur på, og frognerfruas. Det er MYE fint i den førstnevnte. MEN, selvom du og andre helt sikkert kan avlive et dyr på en smertefri og human måte (og muligens javngodt med dyrlege praksisen) gir dette ingen garantier. Og jeg synes en som dyreier bør være så sikker som mulig på at en påfører dyrene sine et minimum av lidelse. Jeg kan ikke skjønne dem som ikke kan klare å betale litt som takk for samværet ved reisens slutt. "MEN, selvom du og andre helt sikkert kan avlive et dyr på en smertefri og human måte (og muligens javngodt med dyrlege praksisen) gir dette ingen garantier". Dyrleger har bare sprøyta si, som egentlig er en overdose. Jeg har sett at også de har "missa", bare så det er sagt. Men jeg er enig med deg i at sånt skal overlates til folk som kan det. Det verste som kan skje er at skuddet ikke er velrettet, og at personen får panikk. 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg blir kvalm! Ja - det er mange skvetter blod av de biffene du har gafflet i deg;) 0 Siter
Gjest din sadist! Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Ja - det er mange skvetter blod av de biffene du har gafflet i deg;) Har aldri likt biff 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.