Gå til innhold

Skal lage god middag

Anbefalte innlegg

Gjest måneogsol
Skrevet

Har invitert noen venner på fredag, og skal ha iransk kaviar som forrett. Lurer litt på om jeg skal ha fisk som hovedrett, eller om jeg skal ha kylling eller lammekjøtt. Tenkte å servere champagne med kaviaren og hvis jeg har fisk så er det enklere å ha champagne og hvitvin videre enn skifte over til rødvin.

Noen tips om gode, raske fiskemiddager gjerne på grillen. Ikke noe som tar tid, men for all del ikke Bergensk fiskesuppe fra Toro.

Skrevet

Bare et spørsmål: Hva er iransk kaviar? *nysgjerrig*

Skrevet

Kveitefilet er en sikker vinner. Del den i serveringsstykker. Varm panna med nøytral olje, når den er varm nok ta oppi en drøy klikk med skikkelig smør hiv oppi hivtløk og krydderurter. Ta en skje eller liten øse og øs denne skyen over stykkene mens de steker (et par minutter på hver side avhengig av tykkelse).

Sausen lager du av denne stekesjyen + et par desiliter fiskebuljong med en knert fløte med saften av ca 1/2 sitron (ta litt av gangen og smak til). Smak til med salt og pepper. Du trenger ikke så veldig mye saus per porsjon. Her er det mye smak!

Ertepuré som tilbehør:

Ferske eller frosne erter, da får du en utrolig frisk og fin grønnfarge. Kok ertene møre, hiv dem i en mikser (eller bruk stavmikser) tilsett en god klikk smør og en skvett fløte. 1ss sitron saft, 1/2ts sukker. Smak til med salt og pepper.

Du kan ha både ris, poteter eller hjemmelagd potetmos til dette. Bare ikke noe med altfor mye smak. Da tar du luven av de gode smakene i fisken og puréen.

Skrevet

Kaviaren du kjøper kan være enten iransk eller russisk siden det Kaspiske Hav deles av disse statene. Her holder støren til, fisken som er opphav til rogna (fiskeegg). Beluga er de største og dermed dyreste eggene som er sølvgrå til svarte; oscietra er mellomstørrelsen (gråbrune) og sevruga de minste og rimeligste (grå)

Skrevet

Denne fiskeretten er bare nydelig! (ikke på grillen da men..)

Du trenger:

Fisk

Purre

Tomater

Grovmalt svart pepper

Salt - jeg bruker Maldonsalt.

Fløte

Ost

Fileter av hvit fisk - kveite, steinbit eller torsk har jeg brukt.

Strø fisken godt med salt.

La den ligge i saltet i en halv times tid, da trekkes litt fuktighet ut, (men fisken blir ikke tørr) og fisken blir akkurat passe saltet.

Tørk godt av fisken med tørkepapir, slik at den kjennes "tørr" ut.

Purren kuttes i tynne skiver/ringer og tomatene skjæres i skiver.

Fisk, tomater og purre legges lagvis i ildfast form. Grovmalt pepper.

Hell fløte over til det såvidt dekker.

(Det blir endel kraft, så bruk form med litt høye kanter - ikke paiform)

Strø over revet ost, mengde etter smak og behag.

Stekes ved 200 grader til osten er smeltet og gylden. Ca. 25 - 30 min.

Serveres med ris, båndspaghetti eller kokte råskrelte poteter.

Veldig godt med Broccoli til.

Skrevet

Hva med laks eller ørretfilet på grillen? Ha på marinade, salt og sitronpepper. Strø på godt med hakka kruspersille eller dill (etter smak). Legg fileten(e) i all.folie og på grillen med den.

Lettvint og kjempegodt.

Vi bruker å ha ris og en grønn salat til.

Skrevet

Kaviar fra en kaviar fisk som jeg ikke husker navnet på lever i kaspien sjøen, den er verdens berømt!

Gjest måneogsol
Skrevet

Kaviar fra en kaviar fisk som jeg ikke husker navnet på lever i kaspien sjøen, den er verdens berømt!

Stør er navnet på fisken.

Gjest måneogsol
Skrevet

Hva med laks eller ørretfilet på grillen? Ha på marinade, salt og sitronpepper. Strø på godt med hakka kruspersille eller dill (etter smak). Legg fileten(e) i all.folie og på grillen med den.

Lettvint og kjempegodt.

Vi bruker å ha ris og en grønn salat til.

Hva slags marinade bruker du? Setter du kruspersille og dill på fisken før du griller eller etter? Bruker du ferske krydderurter eller tørkede?

Ellers tusen takk for tips.

Gjest måneogsol
Skrevet

Denne fiskeretten er bare nydelig! (ikke på grillen da men..)

Du trenger:

Fisk

Purre

Tomater

Grovmalt svart pepper

Salt - jeg bruker Maldonsalt.

Fløte

Ost

Fileter av hvit fisk - kveite, steinbit eller torsk har jeg brukt.

Strø fisken godt med salt.

La den ligge i saltet i en halv times tid, da trekkes litt fuktighet ut, (men fisken blir ikke tørr) og fisken blir akkurat passe saltet.

Tørk godt av fisken med tørkepapir, slik at den kjennes "tørr" ut.

Purren kuttes i tynne skiver/ringer og tomatene skjæres i skiver.

Fisk, tomater og purre legges lagvis i ildfast form. Grovmalt pepper.

Hell fløte over til det såvidt dekker.

(Det blir endel kraft, så bruk form med litt høye kanter - ikke paiform)

Strø over revet ost, mengde etter smak og behag.

Stekes ved 200 grader til osten er smeltet og gylden. Ca. 25 - 30 min.

Serveres med ris, båndspaghetti eller kokte råskrelte poteter.

Veldig godt med Broccoli til.

Går det an å erstatte fløten med noe magrere?

Tusen takk for spennende oppskrift.

Skrevet

Hva slags marinade bruker du? Setter du kruspersille og dill på fisken før du griller eller etter? Bruker du ferske krydderurter eller tørkede?

Ellers tusen takk for tips.

Var dårlig utvalg i marinader der jeg handlet da jeg skulle lage den fiskemiddagen så kjøpte en vanlig all round marinade til kjøtt og fisk. En liten blå pose. Den var helt grei.

Jeg brukte en stor bunt med kruspersille og klippet opp denne og strødde over etter marinering, før grilling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...