Gjest Fibromyalgi?? Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg ser det er mange (unge) som har fibromyalgi her inne. Selv har jeg "noe", men ingen diagnose sett bort fra fastlegens "myalgi, utbredt" på fysioterapi-rekvisisjonen. Har du lyst til å gi meg et sammendrag av dine plager - og hvordan du fikk diagnosen? Slet du lenge før du fikk "aksept" for plagene dine hos legen (jeg har inntrykk av at det gjerne er slik?) Jeg har hatt problemer med stive, smertefulle muskler i 18 år (er 33 nå), og hatt mine runder med behandlinger. Imidlertid har det ikke blitt gjort noe forsøk på å finne nærmere ut av tilstanden. Legen nevner aldri noe, og jeg tenker vel stadig at det skal "gå over", slik jeg gjorde det i noen år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187895-hvordan-stilles-en-fibromyalgi-diagnose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Hei Jeg er fysioterapeut. Jeg lurer litt på hva du mener med aksept for plagene - hva må legen gjøre for å vise at han har aksept for dine plager? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187895-hvordan-stilles-en-fibromyalgi-diagnose/#findComment-1296050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fibromyalgi?? Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hei Jeg er fysioterapeut. Jeg lurer litt på hva du mener med aksept for plagene - hva må legen gjøre for å vise at han har aksept for dine plager? Hei Misforståelse, beklager dårlig formulering. Jeg tenkte mer på godt voksne damer jeg kjenner som i enkelte tilfeller føler at de sliter med å få aksept for diagnosen sin hos lege. Leger som har sagt at fibromyalgi ikke er en diagnose, og slikt. Det gjelder altså ikke meg selv. Jeg har ingen diagnose. Jeg selv har en fin lege som sender meg videre til behandling når jeg ber om det. Jeg har imidlertid ikke bedt om, eller fått foreslått, en større utredning for å eventuelt _få_ en diagnose. Jeg tenker litt på om det burde ha vært gjort. Samtidig er jeg opptatt av å ikke fokusere så mye på vondtene, og det er derfor jeg skriver som jeg gjør i siste avsnittet. I morgen skal jeg forresten til fysioterapeut for å få råd om trening, hva bør jeg gjøre og hva bør jeg unngå? Kiropraktoren er opptatt av at man ikke skal gjøre noe som fører til smerter. Det har jeg litt liten tro på når det er slik at det meste du gjør, om det så bare er å støvsuge, gjør vondt. Fysioterapeuten har vel en annen innfallsvinkel, så jeg ser frem til konsultasjonen i morgen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187895-hvordan-stilles-en-fibromyalgi-diagnose/#findComment-1297146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hei Jeg er fysioterapeut. Jeg lurer litt på hva du mener med aksept for plagene - hva må legen gjøre for å vise at han har aksept for dine plager? Hei fysioterapeut, får jeg spørre deg om noe som ikke har noe med fibromyalgi å gjøre? Jeg prøver: Når jeg går fort/jogger dovner venstre framfot (jeg blir nummen). Jeg trodde først jeg hadde for stramme skolisser, men det hjelper ikke å løsne på de. Kan dette ha sammenheng med at jeg er plattfot, hvis ja regner jeg med at en spesialsåle kan hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187895-hvordan-stilles-en-fibromyalgi-diagnose/#findComment-1297169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Mine lege forsto meg med en gang og jeg fikk diagnosen etter triggerpunktundersøkelsen og en god og lang prat. Er nok dessverre ikke alle som er like heldige. Det er godt å føle at legen forstår en. Jeg var også heldig med trygdeetaten når det gjaldt søknad om 50% uføretrygd p.g.a. fibromyalgi. Måtte selvsagt til undersøkelse hos trygdekontoret sine leger, en var veldig negativ og en veldig forståelsesfull. Sistnevnte lege innstilte på 50% uføretrygd og gikk greit med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187895-hvordan-stilles-en-fibromyalgi-diagnose/#findComment-1366316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickgirl Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hei Misforståelse, beklager dårlig formulering. Jeg tenkte mer på godt voksne damer jeg kjenner som i enkelte tilfeller føler at de sliter med å få aksept for diagnosen sin hos lege. Leger som har sagt at fibromyalgi ikke er en diagnose, og slikt. Det gjelder altså ikke meg selv. Jeg har ingen diagnose. Jeg selv har en fin lege som sender meg videre til behandling når jeg ber om det. Jeg har imidlertid ikke bedt om, eller fått foreslått, en større utredning for å eventuelt _få_ en diagnose. Jeg tenker litt på om det burde ha vært gjort. Samtidig er jeg opptatt av å ikke fokusere så mye på vondtene, og det er derfor jeg skriver som jeg gjør i siste avsnittet. I morgen skal jeg forresten til fysioterapeut for å få råd om trening, hva bør jeg gjøre og hva bør jeg unngå? Kiropraktoren er opptatt av at man ikke skal gjøre noe som fører til smerter. Det har jeg litt liten tro på når det er slik at det meste du gjør, om det så bare er å støvsuge, gjør vondt. Fysioterapeuten har vel en annen innfallsvinkel, så jeg ser frem til konsultasjonen i morgen Hei på deg. Det er ofte vanskelig å få aksept av vanlige leger for denne diagnosen. Den syns ikke på blodprøver, røntgen, mr osv.... Endel leger mener at man får "ta seg sammen" og forstår egentlig ikke hvor "invalid" man kan bli av denne sykdommen i perioder. Jeg fikk min diagnose på idrettsklinikken av en revmatolog ved hjelp av triggerpunkter. Jeg er 38 år og 100% ufør. Han sier også at smertene som oppstår når jeg gjør ting ikke er farlige, vondt riktignok, men ikke farlig. Ingenting blir verre i kroppen annet enn smertene. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187895-hvordan-stilles-en-fibromyalgi-diagnose/#findComment-1366352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.