Gå til innhold

pussig forslaget ikke har kommet før..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du Kongen skriver under på en lov som hadde forbydd hans egen eksistens? Hvem tror du det er Kong Olav giftet seg med?

Som et middel for å forhindre tvangsekteskap er det også tåpelig - om så var kan de like gjerne gifte seg med tremenningen sin. Det er like mye tvangsekteskap.

Med vennlig hilsen

Gjest henger ikke på greip
Skrevet

Hvor kommer helseproblemet inn? Alle muslimer burde vel egentlig sittet i rullestol etter alle dommedagsprofetene som mener at søskenbarn ikke kan få barn med hverandre??

Skrevet

Hvor kommer helseproblemet inn? Alle muslimer burde vel egentlig sittet i rullestol etter alle dommedagsprofetene som mener at søskenbarn ikke kan få barn med hverandre??

Det sies vel at det er vanligere med ekteskap mellom søskenbarn her enn i Pakistan (sikkert fordi "utvalget" er mer begrenset??), gjør det ikke? Og det er dokumentert (og absolutt logisk også..) at barn som blir født av foreldre som er i slekt, ofte gjennom flere generasjoner, oftere får ulike funksjonshemminger enn andre - en ganske vanlig sådan er døvhet.

Synes forresten tanken på å skulle "borti" noen av søskenbarna mine er ganske ekkel jeg, omtrent like ekkel som å "borti" broren min. Men det kommer kanskje av at vår slekt er veldig "slektsfokusert"? Tremenninger blir liksom annerledes - kjenner ikke så mange av tremenningene mine jeg, og ville ikke ha visst at de var tremenningene mine dersom jeg møtte dem..

Gjest Timari
Skrevet

men gjelder dette forbudet de etnisk norske også? Eller er det helst rettet mot pakistanerne?

Skrevet

Det har vært forbud mot å gifte seg med søskenbarn/tremenninger før. Loven ble opphevet for ca 200 år siden! De som likevel søkte om å få gifte seg med slektninger, fikk vel for det meste ja. Jeg har iallfall mye inngifte i min slekt.

Angela1365380318
Skrevet

Har en god veninne som er same. Hun sier søskenbarn ekteskap er vanlig blant samene, så dette er tydligvis ikke et kun "muslim problem".

Synest folk skal få gjøre som de vil, følge hjertet sitt uansett om det er fetter eller en uten om slekt. Tvangsekteskap er jeg i mot, men ikke arrangerte. Om noen mener far og mor er bedre egnet til å velge livspartner for dem så værsegod, jeg vet hva mine foreldre ville valgt så nei takk. Dersom familien har mye genetiske sykdommer og problenmer, så hadde jeg kontaktet en genetikker for å finne ut hvor forsvarlig det ville vært for oss å få barn om jeg var sammen med min fetter, verre er det ikke.

Gjest søskenbarn og genetikk
Skrevet

men gjelder dette forbudet de etnisk norske også? Eller er det helst rettet mot pakistanerne?

"men gjelder dette forbudet de etnisk norske også? Eller er det helst rettet mot pakistanerne? "

Alle selvfølgelig. Foreldre i nært slektskap/familie har dokumentert langt høyere risiko for å få barn med arvelige defekter enn andre.

Skrevet

Hva så?

Det er en utrolig teit sak. Det har alltid vært lov for fetter og kusine og gifte seg med hverandre. Det er TVANGSekteskap de vil til livs - -

De som bedriver det - starter bare opp med tvangsgifte mellom tremenninger i stedet....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...