Gå til innhold

spm om organdonasjon

Anbefalte innlegg

Gjest på betingelser
Skrevet

Har i det siste innsett at de som automatisk vil bli mine nærmeste pårerende om noe skulle skje meg ikke nødvendigvis vet hva jeg ønsker og ikke ønsker i form av livsforlengende behandling, organdonasjon, osv, så jeg har begynt å tenke gjennom det slik at jeg kan fortelle det til de nærmeste i tilfelle noe skulle skje meg, og da har jeg måtte tenke over ting jeg ikke har vurdert før, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål.

Jeg er mer en villig til å gi bort organer til feks min søster om vi begge skulle komme utfor en ulykke og jeg ikke kommer til å overleve uansett. MEN har hørt historier om alkohilkere og andre som får nye organer 2-3 ganger fordi de ødelegger dem og det er jeg ikke vilig til å gå med på. Har selv vokst opp med rusmisbrukere og mener at når du har ødeleagt dine egne organer så er det game over, de fortjener ikke andres og det finnes andre, gode mennesker som fortjener det mer.

Jeg er villig til å gi organene mine til barn om de kan brukes, eller til voknsne, ungdommer, men IKKE rusmissbrukere. Kan jeg gjøre det som en kausul i donasjonskortet eller betyr det at jeg desverre ikke kan stå på donor listen?

Jeg er 22, i god fysisk form og spiser sunt, så jeg tror jeg har gode organer, har ingen sykdommer, så hvis noe skulle skje meg nå og hjernen var ødelagt og organene hele så ville det jo vært dumt å kaste de bort. Synest at familie faren eller karriere moren godt kan overta de,man redder jo ofte barn fra å bli foreldreløse fordi om voksne ikke alltid kan donere til barn, og den tanken liker jeg, man kan redde en hel familie ved å hjelpe en. Men altså, ingen rusmisbrukere, sorry men det kan jeg ikke.

Gjest petrusa
Skrevet

jeg tviler sterkt på at rusmisbrukere får organdonasjon? er ganske strenge kriterier og undersøkelser før noen blir klarert til å være egnet til å få nye organer, er det ikke? Tror da ikke en alkis får atter en ny lever for hver han drikker ihjel?

Angela1365380318
Skrevet

jeg tviler sterkt på at rusmisbrukere får organdonasjon? er ganske strenge kriterier og undersøkelser før noen blir klarert til å være egnet til å få nye organer, er det ikke? Tror da ikke en alkis får atter en ny lever for hver han drikker ihjel?

Nå er jeg langt fra en ekspert på området, men jeg har hørt at alkoholikere får ny lever, det er vel ikke vanlig at de får så mange nye hvær, siden utvalget er svært begrenset og køen stor, men jeg har hørt om personer som har fått flere og vært alkoholikere før. Kjenner ingen, tror det var på tv jeg hørte det, muligens i usa.

Men jeg forstår jo godt at personen ikke ønsker å donere sine organer til rusmissbrukere om H*N voskte opp med de, det blir jo urettferdig at h*n dør og de levere videre, på h*n bokstavlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...