jck Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 HeiJeg er en mann på 66 år, sluttet å røke i 2004,195 cm. høy 100 kg.Har hatt og har problemer med hjertet. Har vært gjennom 24 timers monitorering. Hadde da hjerte flimmer / flutter. Fikk innmontert pacemakeretter denne testen, da det viste seg at hjertet tok lange pauser under disse anfallene, opptil 5 sekunder. Har i mange år vært plaget av dette flimmeret,som jevnt og trutt har kommet oftere og oftere og vart lengre og lengre.Blodtrykket varierer sterkt fra 135/90 ned til 95/58 I de periodene med lavt trykk er jeg endel svimmel. Ikke farlig sier legen. har måtte redusere blodtrykksmedisineringen for å få et relativt normalt trykk.I og med at flimmer/flutteranfallene kommer oftere og oftere, har jeg fått medisinen tambocor, uten at det har hjulpet nevneverdig. Tar i tilleggSelosok. Hjertet har blitt undersøkt med ultralyd, ikke noe galt.Jeg har nå blitt henvist til Ullevål for ablasjon. Men det er lang ventetidJeg er idag uføretrygdet. min livskvalitet er ikke bra. sover dårlig, tungpustet, hjertet vaksler mellom kontinuerlig dobbelslag-Jevn flimmer ca. 125 pr min. og ujevn rytme. Har vært hos spesialist (Cardiolog)mange ganger.Har intrykk av han ikke helt tror på det jeg forteller ham. angående hyppighet av anfall etc. Så var det spørsmålene1. Hva er ablasjon. Hvor stor er helbredelsesprosenten. 2. Vil pacemakeren være et problem ved slikt inngrep.3. Hvorfor Ullevål, hvis Haukeland er bedre ref. Drillo.4. Finns det større ekspertise i andre land ?5. Hva kan gjøres hvis inngrepet blir mislykket.6. Finnes det annen medisin som kan virke bedre enn Tambocor/selusok.7. Har fått beskjed om at min tistand er ufarlig, er det riktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187978-hjertetr%C3%B8bbel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Svar til Jck. Det er mulig at du er henvist til ablasjon av det vi kaller His-bunt. D.v.s. at man "svir" av den elektriske kontakten mellom forkamre og hjertekamre. Man blir da avhengig av en pacemaker, som imidlertid vil kunne sørge for at hjerterytmen (pulsen) er jevn, normalt frekvent, og kan variere i overensstemmelse med det behov du har for frekvensvariasjon. Til gjengjeld kan forkamrene fortsette å flimre, uten at man har subjektive plager av det. Det forutsettes at du går på Marevan, men du vil da kunne slutte med både Selozok og Tambocor. Det finnes en annen medisin som har dokumentert effekt ved forkammerflimmer, nemlig Cordarone. Det brukes ganske utsrakt i mange land, også Norge, men er ikke helt fri for ganske alvorlige bivirkninger hos enkelte. Det kan tenkes at din atrieflimmer er aktuell for annen form for ablasjon, nemlig et forsøk på å få den til å forsvinne helt. Dette må du bringe på det rene. Hvis du imidlertid har hatt flimmer (intermitterende) i mange år, er prognosen for at du skal kunne etablere en stabil normalrytme ganske dårlig. Få svar på om hvilken form for ablasjon som er planlagt utført. Hvis dine plager er meget uttalt, bør du be om å bli prioritert høyere i køen, evt. be om å bli overført til annet senter, avhengig av ablasjonens karakter. En His-ablasjon (den første jeg nevnte) er vanligvis enkel å få til, og har kort ventetid ved enkelte hjertesentre, både i Norge og utlandet (Danmark, Tyskland, Frankrike, Holland). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187978-hjertetr%C3%B8bbel/#findComment-1307733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.