Gå til innhold

Støtteordninger for enslige forsørgere

Anbefalte innlegg

Gjest Bondeviks familiepolitikk
Skrevet

Inspirert av tråd lenger ned.

Det er så overveldende mange støtteordninger til enslige forsørgere.

De stakkars enslige skal ha alle fordeler, ekstra barnetrygd,bidrag, gratis barnepass og barnehage, gratis utdanning,nesten nullskatt osv.

Vi som bor sammen med barnefaren blir nesten straffet for det.

Vi har fordelen med å dele på utgiftene, men hva er den fordelen verdt når vi blir så hardt straffet økonomisk?

Vi må betale mangfoldige titusener mer i skatt, ingen ekstra barnetrygd, ingen fortrinnsrett i barnehae osv. Må kjempe hardt for å få rett til dekket utdanning(de enslige kommer selvfølgelig først i køen),og så videre.

På toppen av det hele, denne klagingen til hun i den andre tråden!

Kansje skaffe seg et par lausunger og stikke vi andre også? da får jeg endelig råd til å ta med ungene på ferie, hurra!

Rart, vi tjener på å ta med oss ungene og gå fra mannen, ikke rart det er mange skilsmisser når man blir premiert for det.

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• muriel

6

• Dorthe

5

• Atene

4

• fyrlykt

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest hilsen singel mamma
Skrevet

Du glemmer en viktig ting, og det er at det er mye billigere for to voksne å bo, enn for en singel. Som enslig forsørger må man klare boutgifter, strømutgifter, telefonutgifter, bilforsikring, husforsikring osv osv helt alene.

Derfor må man nok heller se på stønaden man får som en kompensering for økte utgifter.

Skrevet

Vær så snill og sett opp det regnestykket som viser at dette lønner seg.

Siden du åpenbart ikke aner hva du snakker om, kan jeg hjelpe deg med et beløp: Skattefordelen dreier seg om 9200 kroner i året. Ikke "mangfoldige titusener".

Skrevet

For noe tull. Du får det nesten til å høres ut som om det LØNNER SEG å være enslig forsørger. Herregud, aner du hva du prater om?

Nå har aldri jeg vært under utdanning mens jeg har vært enslig, men for folk i jobb er det kun to stønader man får: Dobbel barnetrygd og 64% av utgiftene til barnepass (opp til et visst beløp). Synes du dette er mye for å dekke opp for vanlige utgifter som huslån og husleie for en husholdning med kun en inntekt?

At man har lavere skatt som enslig forsørger utgjør ikke så stor forskjell, for min del ca. 1500 i mnd. Jeg merker iallefall godt at jeg har betraktelig dårligere råd nå enn da vi bodde sammen med barnets far og hadde to inntekter.

Så jeg synes ikke det gir noe grunnlag for misunnelse.

Gjest Bondeviks
Skrevet

Vær så snill og sett opp det regnestykket som viser at dette lønner seg.

Siden du åpenbart ikke aner hva du snakker om, kan jeg hjelpe deg med et beløp: Skattefordelen dreier seg om 9200 kroner i året. Ikke "mangfoldige titusener".

Litt her og litt der blir mye tilsammen.

Skrevet

Litt her og litt der blir mye tilsammen.

Og hvor blir det av regnestykket ditt ?

Gjest Bondeviks
Skrevet

Og hvor blir det av regnestykket ditt ?

Du kan se på regnestykket tilhun klagende lenger ned i annet innlegg her, hun fikk tydeligvis for mye.

Skrevet

Du kan se på regnestykket tilhun klagende lenger ned i annet innlegg her, hun fikk tydeligvis for mye.

Nei, jeg vil ha ditt. Hun som klagde lenger ned, sammenlignet tilværelsen som studerende og jobbende alenemor.

Du påstår at det lønner seg å skille seg.

Vis meg regnestykket som viser at du har rett.

Gjest litt provosert
Skrevet

Du glemmer en viktig ting, og det er at det er mye billigere for to voksne å bo, enn for en singel. Som enslig forsørger må man klare boutgifter, strømutgifter, telefonutgifter, bilforsikring, husforsikring osv osv helt alene.

Derfor må man nok heller se på stønaden man får som en kompensering for økte utgifter.

Men om man er singel og uten barn får man ikke dette dekket... Hvorfor skal man få det dekket bare fordi man har barn og er eneforsørger? Mange samboere/gifte småbarnsforeldre strever med å få betalt alle utgiftene sine! En alenemor kan ha mer utbetalt en en person som jobber 100%!

Gjest litt provosert
Skrevet

(Ikke provosert av ditt innlegg....) Jeg ville bare nevne noe: jeg får ikke tatt utdanning nå da vi ikke har råd. En slektning fikk dekket utdanning men hoppet av. Hun er alenemor men har kjæreste; han bor ikke med henne da hun da ville ha mistet støtte. Vel, han overnatter mye hos henne og bor der av og til. Hun har aldri jobbet, men hun har hus og bil og barn får dekket barnehage/sfo.

Skrevet

Ja, jeg får som sagt barnetrygd for en ekstra + at faren betaler 530 kr mnd i bidrag.

Sfo må jeg betale sjøl fordi jeg ikke jobber.

Det er ikke mye å bli rik av.

Gjest sønnanvind
Skrevet

Men om man er singel og uten barn får man ikke dette dekket... Hvorfor skal man få det dekket bare fordi man har barn og er eneforsørger? Mange samboere/gifte småbarnsforeldre strever med å få betalt alle utgiftene sine! En alenemor kan ha mer utbetalt en en person som jobber 100%!

Ja, men får man 100% + av full stilling som enslig, så får man altså utbetalt 200 % hvis man er to? Det gir barnet en mye større økonomisk sikkerhet.

Og har man barn, skal _barnet_ være sikret økonomi til å leve som sine venner, i størst mulig utstrekning.

Det er _ikke_ morsomt å sitte på foreldremøter og høre de andre snakke om "de vanlige foreldrene som ikke har betalt klassekassa - _ennå:! Ja, de skylder faktisk helt fra i fjor!"

Det er _ikke_ morsomt å finne unnskyldninger for å ikke gå i bursdager der "alle" gir gaver eller penger oppimot 100 kroner til bursdagsbarnet! Eller - å gi opptil 100 kroner til andres barn mens vi selv kjøper kneip til 5 kroner på Rema og en pose lapskausgrønnsaker og lager grønnsakssuppe for å ha råd til nettopp det!

Det er _ikke_ morsomt når klassen bestemmer at det blir en fin avslutning på skoleåret å reise til Tusenfryd - til 185 kroner pluss buss! Og barnet på eget initiativ har sagt at han ikke vil, i år heller, fordi han vet familien ikke har råd!

Og jeg får økonomisk støtte som enslig forsørger - og likevel har vi disse økonomiske bekymringene!

Noen måneder er bra - denne måneden dukket det plutselig opp en stor og uforutsett utgift, dagen i dag har jeg sittet og ringt alle jeg skylder penger (tlf, strøm etc.) og bedt om utsettelse av betaling, Jeg har også ringt min fysioterapeut og min kiropraktor og utsatt videre behandling på ubestemt tid. Har så vondt i ryggen at jeg nesten ikke kan gå til butikken, engang, men det får bare vente, likvel.

Regningene vil bli betalt når jeg får igjen litt på skatten - og sommerferien blir å ta det med ro. Her vi er. Kanskje ta en tur til Frognerbadet på en solskinnsdag. Lenger kommer vi oss ikke - denne sommeren, heller.

Etpar av klassekameratene til sønnen min var i Kina og i Thailand i påskeferien - hvor slike folk reiser på sommerferie, vet ikke jeg. Enslige foreldre er de i ikke, heller.

"Hva har dere gjort i sommerferien, da, barn - hvor har dere vært?"

Joda, det kommer alltid et nytt skoleår.

Og mens gresset gror, dør kua - med det mener jeg - at den dagen jeg har råd til å ta ungene mine med på langtur, er de vel ikke unger lenger! Ja, kanskje er det en av dem som tar med meg på tur, en gang langt inn i framtida...

At det attpåtil er veldig slitsomt å ha ansvaret for barn alene, når far bare stiller opp av og til, er en annen sak, på toppen av økonomiske bekymringer. Visste du at far bare behøver å ha barna noen få døgn i måneden for å få slippe unna masse bidrag? Og at han likevel kan bruke nettopp det at han faktisk betaler litt bidrag, som unnskyldning for å betale absolutt ingen ting mer til sine barn enn det han selv måtte få lyst til? Om han får lyst, da.

Ånei, du - livet er ikke verken svart eller hvitt - men du kjeder deg vel, det er vel derfor du sitter her og forsøker å provosere, er det ikke?

Gjest Bondeviks
Skrevet

Enig med deg *litt provosert*

Selv om du er singel uten barn trenger du penger for å overleve.

Hvorfor skulle ikke du få samme sjanse til å utdanne deg og få jobb du kan leve av?

Om enslige foreldre utnytter alle ordninger maksimalt kan de leve råflott i forhold til mange andre.

I tilleg,om de skriker "enslig forsørger" på sosialen,dekker sosialkontoret alt de måtte ønske(sitat jeg med egne ører har hørt fra en enslig forsørger).

Ikkeno problem å ha gamle inkassoer og høye strømregninger om du er enslig mor eller enslig far. De dekker det uten å kny.

Det er synd på enslige foreldre vettu!

Skrevet

Det er vel bare et fåtall av aleneforsørgere som har det fett økonomisk. Mener du i fullt alvor at aleneforsørgere skal stå med lua i handa og tigge på sosialen? At barn av aleneforsørgere ikke har rett til en barndom som ikke bare består av forsakelser?

Hvorfor angriper du forresten barna og kaller de for lausunger?? De kan ikke noe for mors og fars sivile status.

Skrevet

Hvorfor skulle ikke du få samme sjanse til å utdanne deg og få jobb du kan leve av?

Om enslige foreldre utnytter alle ordninger maksimalt kan de leve råflott i forhold til mange andre.

I tilleg,om de skriker "enslig forsørger" på sosialen,dekker sosialkontoret alt de måtte ønske(sitat jeg med egne ører har hørt fra en enslig forsørger).

Ikkeno problem å ha gamle inkassoer og høye strømregninger om du er enslig mor eller enslig far. De dekker det uten å kny.

Mener du at veien å gå er å ta fra enslige forsørgere og deres barn i stedet for å gi mer til andre som også sliter?

Gjest Bondeviks
Skrevet

Ja, jeg får som sagt barnetrygd for en ekstra + at faren betaler 530 kr mnd i bidrag.

Sfo må jeg betale sjøl fordi jeg ikke jobber.

Det er ikke mye å bli rik av.

Du er ikke skyteskive for hovedinnlegget!

Skrevet

Du er ikke skyteskive for hovedinnlegget!

Men likevel er det mange enslig mødre som ikke mottar mer enn meg :o)

Skrevet

Hvor blir det av regnestykket som viser hvor råflott man kan leve som enslig forsørger ?

Skrevet

(Ikke provosert av ditt innlegg....) Jeg ville bare nevne noe: jeg får ikke tatt utdanning nå da vi ikke har råd. En slektning fikk dekket utdanning men hoppet av. Hun er alenemor men har kjæreste; han bor ikke med henne da hun da ville ha mistet støtte. Vel, han overnatter mye hos henne og bor der av og til. Hun har aldri jobbet, men hun har hus og bil og barn får dekket barnehage/sfo.

Jeg tviler på at en som aldri har jobbet, får låne penger til hus og bil. Da jeg som ung enslig forsørger i full jobb kjøpte hus, kunne kommunen v/sosialkontoret kun kausjonere for et lite lån, tilsvarende ca 10% av husverdien. De ga 0 kr i stønad til hus. Jeg fikk noen kr i bostøtte et par år, men så ble reglene endret og min inntekt ble for høy.

Overgangsstønad får man vel bare i 3 år, med mindre man begynner på en lengre utdannelse.

Skrevet

Ja, men får man 100% + av full stilling som enslig, så får man altså utbetalt 200 % hvis man er to? Det gir barnet en mye større økonomisk sikkerhet.

Og har man barn, skal _barnet_ være sikret økonomi til å leve som sine venner, i størst mulig utstrekning.

Det er _ikke_ morsomt å sitte på foreldremøter og høre de andre snakke om "de vanlige foreldrene som ikke har betalt klassekassa - _ennå:! Ja, de skylder faktisk helt fra i fjor!"

Det er _ikke_ morsomt å finne unnskyldninger for å ikke gå i bursdager der "alle" gir gaver eller penger oppimot 100 kroner til bursdagsbarnet! Eller - å gi opptil 100 kroner til andres barn mens vi selv kjøper kneip til 5 kroner på Rema og en pose lapskausgrønnsaker og lager grønnsakssuppe for å ha råd til nettopp det!

Det er _ikke_ morsomt når klassen bestemmer at det blir en fin avslutning på skoleåret å reise til Tusenfryd - til 185 kroner pluss buss! Og barnet på eget initiativ har sagt at han ikke vil, i år heller, fordi han vet familien ikke har råd!

Og jeg får økonomisk støtte som enslig forsørger - og likevel har vi disse økonomiske bekymringene!

Noen måneder er bra - denne måneden dukket det plutselig opp en stor og uforutsett utgift, dagen i dag har jeg sittet og ringt alle jeg skylder penger (tlf, strøm etc.) og bedt om utsettelse av betaling, Jeg har også ringt min fysioterapeut og min kiropraktor og utsatt videre behandling på ubestemt tid. Har så vondt i ryggen at jeg nesten ikke kan gå til butikken, engang, men det får bare vente, likvel.

Regningene vil bli betalt når jeg får igjen litt på skatten - og sommerferien blir å ta det med ro. Her vi er. Kanskje ta en tur til Frognerbadet på en solskinnsdag. Lenger kommer vi oss ikke - denne sommeren, heller.

Etpar av klassekameratene til sønnen min var i Kina og i Thailand i påskeferien - hvor slike folk reiser på sommerferie, vet ikke jeg. Enslige foreldre er de i ikke, heller.

"Hva har dere gjort i sommerferien, da, barn - hvor har dere vært?"

Joda, det kommer alltid et nytt skoleår.

Og mens gresset gror, dør kua - med det mener jeg - at den dagen jeg har råd til å ta ungene mine med på langtur, er de vel ikke unger lenger! Ja, kanskje er det en av dem som tar med meg på tur, en gang langt inn i framtida...

At det attpåtil er veldig slitsomt å ha ansvaret for barn alene, når far bare stiller opp av og til, er en annen sak, på toppen av økonomiske bekymringer. Visste du at far bare behøver å ha barna noen få døgn i måneden for å få slippe unna masse bidrag? Og at han likevel kan bruke nettopp det at han faktisk betaler litt bidrag, som unnskyldning for å betale absolutt ingen ting mer til sine barn enn det han selv måtte få lyst til? Om han får lyst, da.

Ånei, du - livet er ikke verken svart eller hvitt - men du kjeder deg vel, det er vel derfor du sitter her og forsøker å provosere, er det ikke?

Du får "trøste" deg med at når barna blir 16, 18 osv blir det enda verre. Først forsvinner den utvidede barnetrygda, så forsvinner bidraget! Og barna har større krav.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...