Gjest sønnanvind Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Du får "trøste" deg med at når barna blir 16, 18 osv blir det enda verre. Først forsvinner den utvidede barnetrygda, så forsvinner bidraget! Og barna har større krav. Det har du helt rett i! Og ikke bare større krav - hva med sertifikat - som de nok bør ha, det gir dem bredere muligheter i jobbmarkedet - og hva med utdannelse - bøker og erskursjoner og ....jeg tør ikke tenke på det, engang. Satt forleden på bussen foran to ungdommer som diskuterte sertifikat - de snakket om 17 000 for lappen. Jeg fikk heldigvis inntrykk av at de jobbet selv for å klare det - og det er jo ok - men det er nok av dem i venneflokken som får betalt både det ene og det andre av far og mor - _og_ - skillet mellom vest og øst her i Oslo, der vi bor, blir bare større og større og ... 0 Siter
Cumbria Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Enig med deg *litt provosert* Selv om du er singel uten barn trenger du penger for å overleve. Hvorfor skulle ikke du få samme sjanse til å utdanne deg og få jobb du kan leve av? Om enslige foreldre utnytter alle ordninger maksimalt kan de leve råflott i forhold til mange andre. I tilleg,om de skriker "enslig forsørger" på sosialen,dekker sosialkontoret alt de måtte ønske(sitat jeg med egne ører har hørt fra en enslig forsørger). Ikkeno problem å ha gamle inkassoer og høye strømregninger om du er enslig mor eller enslig far. De dekker det uten å kny. Det er synd på enslige foreldre vettu! Tullprat. Det er faktisk ikke lett å få penger på sosialen lenger, hvis det noen gang har vært det. Du må dokumentere absoultt alt, selge bilen, flytte til en billigere leilighet mv. før de i det hele tatt vurderer å hjelpe deg. Dvs. de tar fra deg alt du har av verdighet, før de gir deg et minstebeløp så du har til mat til deg og ungen over helga. 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Det har du helt rett i! Og ikke bare større krav - hva med sertifikat - som de nok bør ha, det gir dem bredere muligheter i jobbmarkedet - og hva med utdannelse - bøker og erskursjoner og ....jeg tør ikke tenke på det, engang. Satt forleden på bussen foran to ungdommer som diskuterte sertifikat - de snakket om 17 000 for lappen. Jeg fikk heldigvis inntrykk av at de jobbet selv for å klare det - og det er jo ok - men det er nok av dem i venneflokken som får betalt både det ene og det andre av far og mor - _og_ - skillet mellom vest og øst her i Oslo, der vi bor, blir bare større og større og ... Jeg bor i Oslo sentrum øst og jeg kjenner mange ungdommer på alder med mine egne på 20 og 23 og ingen av dem har førerkort. Tror ikke tanken har falt dem inn engang at foreldrene skulle betale dette, enten foreldrene har god eller dårlig råd. Av de fra de bedre strøk, har alle førerkort selv om foreldrene kanskje ikke har så god råd. 0 Siter
ariadne Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Hvilken verden lever du i? Jeg lever på studielån ca 92 000.- i året. Prøv å forsørge en voksen og en tenåring på det budsjettet, du! På sommeren må jeg arbeide. Barnet mitt kan jeg ikke ta på ferie. Faren har ikke giddet å ta henne på ferie på 7 år. Barnebidrget er skrevet ned med 40% med de nye reglene. Studentbolig med to soverom får jeg ikke leid, familier med to foreldre, og dermed to lån (evt 1 lån 1 inntekt) rykker stadig foran meg i køen. Men jo, jeg mottar barnetrygd for ett barn mer enn det jeg har. 0 Siter
Gjest Hadde det bra som eneforsørger gitt... Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Er helt enig jeg. Syns jeg fikk mye penger når jeg gikk på støtteordninger. Ille når man da går ut i full jobb og ikke får mere enn noen tusen mere i mnd. Er vell ikke mange land man kan sitte så mye - og så lenge på ræva uten å gjøre en dritt, og alikevell få så mye penger for det. Helt sykt spør du meg! Hadde ca 21.000 utbetalt på div stønader, og har ca 23.000 nå i full jobb. 0 Siter
Gjest __EP__jp Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Synes ikke du skal uttale deg om å være enslig forsørger før du har prøvd det selv noen år, du har ikke snøring hva du snakker om. Innlegget viser at du ikke har peiling hverken på økonomi eller hva det vil si å være enslig forsørger. Forøvrig er du en jævla usaklig person som jeg håper råtner i helvette med dine uttalelser. Så bare påss deg 0 Siter
tonie Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Ai, ai, ai, her lukter det bitterhet! Pass deg så ikke mannen din stikker av med ei blond og livsglad alenemor som har råd til å ta vare på seg selv;-) 0 Siter
Gjest irritert på alt idag... Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Jeg er hun som klager og syter i den andre tråden. Synd at du oppfatter meg som det. Men jeg er jo glad for at jeg har nytt godt av disse støtteordningene. Akkurat det du beskriver er det jeg mener er galt. Når jeg var gift så hadde vi adskilligt mye strammere økonomi. Det skal jo ikke være slik at en blir premiert for å skille seg. Og det skal jeg si deg at det gjør en ikke heller. Selv om en som alenemor nyter godt av økonomiske fordeler når en studerer, så er det veldig tøft når en ikke studerer. Men det er faktisk slik at dersom en er gift så lønner det seg å separere seg dersom en ønsker å studere. Da får en alle fordelene, og når en er ferdig med å studere kan en jo flytte tilbake til mannen sin da:-) En ting til som jeg må få lov å kommentere. Jeg kan ikke forstå hvordan du kan kalle barn for løsunger. Det er det styggeste ordet jeg har hørt å kalle noen barn for. Hvorfor skulle mine barn være mer løsunger enn dine da??? 0 Siter
MsSophie Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Enig med deg *litt provosert* Selv om du er singel uten barn trenger du penger for å overleve. Hvorfor skulle ikke du få samme sjanse til å utdanne deg og få jobb du kan leve av? Om enslige foreldre utnytter alle ordninger maksimalt kan de leve råflott i forhold til mange andre. I tilleg,om de skriker "enslig forsørger" på sosialen,dekker sosialkontoret alt de måtte ønske(sitat jeg med egne ører har hørt fra en enslig forsørger). Ikkeno problem å ha gamle inkassoer og høye strømregninger om du er enslig mor eller enslig far. De dekker det uten å kny. Det er synd på enslige foreldre vettu! Jeg jobber i sosialtjenesten, og det du sier om ytelser fra sosialen er direkte pissprat.Og om noen har foret deg med den informasjonen så lyver de. Bytheway...alle husstander hvor det kun er en som bidrar med inntekt har krav på skatteklasse 2, dette er ingen særordning for enslige forsørgere. 0 Siter
ariadne Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Jeg er hun som klager og syter i den andre tråden. Synd at du oppfatter meg som det. Men jeg er jo glad for at jeg har nytt godt av disse støtteordningene. Akkurat det du beskriver er det jeg mener er galt. Når jeg var gift så hadde vi adskilligt mye strammere økonomi. Det skal jo ikke være slik at en blir premiert for å skille seg. Og det skal jeg si deg at det gjør en ikke heller. Selv om en som alenemor nyter godt av økonomiske fordeler når en studerer, så er det veldig tøft når en ikke studerer. Men det er faktisk slik at dersom en er gift så lønner det seg å separere seg dersom en ønsker å studere. Da får en alle fordelene, og når en er ferdig med å studere kan en jo flytte tilbake til mannen sin da:-) En ting til som jeg må få lov å kommentere. Jeg kan ikke forstå hvordan du kan kalle barn for løsunger. Det er det styggeste ordet jeg har hørt å kalle noen barn for. Hvorfor skulle mine barn være mer løsunger enn dine da??? "Men det er faktisk slik at dersom en er gift så lønner det seg å separere seg dersom en ønsker å studere. Da får en alle fordelene, og når en er ferdig med å studere kan en jo flytte tilbake til mannen sin da:-)" Du er jo fullstendig skamløs. 0 Siter
Gjest student med arbeidsledig barnefar Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Forsørger både samboer og barn mens jeg studerer - har allikevel ikke rett til noen skattelette eller tillegg i studiestøtten ut over det jeg får for barnet, som jeg ville fått uansett om han tjente penger eller ei. Da er det litt bittert å ha en svigerinne med MYE mer penger som alenemor hver mnd, enn vi har å leve for tilsammen, som alltid kommer foran i køen og som har rett til eget skattetrekk. 0 Siter
tiliti Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Hvilken verden lever du i? Jeg lever på studielån ca 92 000.- i året. Prøv å forsørge en voksen og en tenåring på det budsjettet, du! På sommeren må jeg arbeide. Barnet mitt kan jeg ikke ta på ferie. Faren har ikke giddet å ta henne på ferie på 7 år. Barnebidrget er skrevet ned med 40% med de nye reglene. Studentbolig med to soverom får jeg ikke leid, familier med to foreldre, og dermed to lån (evt 1 lån 1 inntekt) rykker stadig foran meg i køen. Men jo, jeg mottar barnetrygd for ett barn mer enn det jeg har. Tror du burde tuppe studiestedet ditt i rompa. Hehe :-) 0 Siter
MsSophie Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Forsørger både samboer og barn mens jeg studerer - har allikevel ikke rett til noen skattelette eller tillegg i studiestøtten ut over det jeg får for barnet, som jeg ville fått uansett om han tjente penger eller ei. Da er det litt bittert å ha en svigerinne med MYE mer penger som alenemor hver mnd, enn vi har å leve for tilsammen, som alltid kommer foran i køen og som har rett til eget skattetrekk. ...hvis du er den eneste med inntekt i husholdningen har du også rett til å skatte i skatteklasse 2. Hvis samboer derimot mottar dagpenger, er dere to men inntekt og må skatte i klasse 1. Men da er du jo heller ikke alene om forsørgerbyrden. Skatteklasse 2 er ingen særordning for enslige forsørgere, men en rett alle som er alene om å forsørge barn har krav på. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg begynte på en svar til deg her men innså at jeg kunne sitte og skrive til krampa tok meg, og det gidder jeg ikke. Vil bare slenge meg på de som mener at det er ikke så rosenrødt med penger som du tror, og det å alltid være alene om ting i hverdagen kan være gangske hardt. Du har helt klart ikke peiling på hva du skriver om, men meninga de må du jo få ha. Skulle like å sett mina de den dagen du har vært alene om 17maifeiringer, juletrefester, bursdager, planlegging av tider osv. osv. osv. år etter år. Jeg har prøvd begge deler og kan med hånda på hjertet si at jeg trivdes godt som alenemor, men himmel for en rosenrød sky det er i forhold å være to. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Forsørger både samboer og barn mens jeg studerer - har allikevel ikke rett til noen skattelette eller tillegg i studiestøtten ut over det jeg får for barnet, som jeg ville fått uansett om han tjente penger eller ei. Da er det litt bittert å ha en svigerinne med MYE mer penger som alenemor hver mnd, enn vi har å leve for tilsammen, som alltid kommer foran i køen og som har rett til eget skattetrekk. Hvorfor forsørger ikke samboer seg selv? 0 Siter
fyrlykt Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Forsørger både samboer og barn mens jeg studerer - har allikevel ikke rett til noen skattelette eller tillegg i studiestøtten ut over det jeg får for barnet, som jeg ville fått uansett om han tjente penger eller ei. Da er det litt bittert å ha en svigerinne med MYE mer penger som alenemor hver mnd, enn vi har å leve for tilsammen, som alltid kommer foran i køen og som har rett til eget skattetrekk. Jeg tror du retter bitterheten din mot feil person. Det er din samboer som er problemet her, han bør få fingeren ut og få seg en jobb. Det er faktisk mulig å få seg jobb bare man er villig til å ta det som bys (og man er normalt oppegående). Fy han som lar deg slite og forsørge hele familien! 0 Siter
favn Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Forsørger både samboer og barn mens jeg studerer - har allikevel ikke rett til noen skattelette eller tillegg i studiestøtten ut over det jeg får for barnet, som jeg ville fått uansett om han tjente penger eller ei. Da er det litt bittert å ha en svigerinne med MYE mer penger som alenemor hver mnd, enn vi har å leve for tilsammen, som alltid kommer foran i køen og som har rett til eget skattetrekk. Hvordan er det mulig å forsørge et annet voksent menneske? Hvis en voksen person er uten inntekt, kommer sosialkontor eller trygdekontor inn i bildet. Ingen voksne mennesker har null innkomme i dette landet. 0 Siter
Gjest hilsen singel mamma Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg skal si deg det, at hadde jeg hatt en samboer, ville jeg hatt råd til å bo i noe annet enn en trang obos-leilighet med to barn. Drømmer om rekkehus - men uansett støtteordninger jeg får - ikke tale om at jeg har råd. Får jeg meg en samboer derimot, vil jeg har råd til å bo bedre. Jeg skulle også gjerne sett det "regnestykket" folk her snakker om, som ikke har peiling. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Bare så det er sagt; jeg/vi hadde bedre økonomi da vi bodde sammen enn noen av oss har nå... Selv med støtteordningene... Både han og jeg må klare alle utgiftene våre alene, jeg har barnehagen i tillegg, han har bidraget til meg. Støtteordningene utgjør ikke SÅ forferdelig mye, i hvertfall ikke om du bor i Oslo... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 MIN inntekt har økt - selvfølgelig, jeg får støtte, men VÅR samlede sum å leve for - den har sunket betraktelig... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.