Gå til innhold

Støtteordninger for enslige forsørgere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt enig jeg. Syns jeg fikk mye penger når jeg gikk på støtteordninger. Ille når man da går ut i full jobb og ikke får mere enn noen tusen mere i mnd.

Er vell ikke mange land man kan sitte så mye - og så lenge på ræva uten å gjøre en dritt, og alikevell få så mye penger for det. Helt sykt spør du meg!

Hadde ca 21.000 utbetalt på div stønader, og har ca 23.000 nå i full jobb.

Kan du ikke fortelle litt om hvilke stønader du hadde, da?

Det er tydelig at noe går meg hus forbi her. Jeg får ca. 12000/mnd i stønad som studerende aleneforsørger.

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• muriel

6

• Dorthe

5

• Atene

4

• fyrlykt

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vel bare et fåtall av aleneforsørgere som har det fett økonomisk. Mener du i fullt alvor at aleneforsørgere skal stå med lua i handa og tigge på sosialen? At barn av aleneforsørgere ikke har rett til en barndom som ikke bare består av forsakelser?

Hvorfor angriper du forresten barna og kaller de for lausunger?? De kan ikke noe for mors og fars sivile status.

Godt sagt! Helt enig med deg.

Skrevet

(Ikke provosert av ditt innlegg....) Jeg ville bare nevne noe: jeg får ikke tatt utdanning nå da vi ikke har råd. En slektning fikk dekket utdanning men hoppet av. Hun er alenemor men har kjæreste; han bor ikke med henne da hun da ville ha mistet støtte. Vel, han overnatter mye hos henne og bor der av og til. Hun har aldri jobbet, men hun har hus og bil og barn får dekket barnehage/sfo.

Overgangstønad får man i 3 år. Så kan man søke om utvidet stønad i inntil 2 år ekstra, hvis man er i utdanning.

Det du påstår ang betalt barnepass, tillater jeg med å stille meg tvilende til. Regelen er nemlig den at du må være i aktivitet for å få denne stønaden, enten i arbeid, arbeidsøker eller student.

Gjest dårlig råd
Skrevet

Hvor bor du hen?

Her som jeg bor, koster det (rundt regnet) dobbelt så mye å bo i to boliger enn i en, og det koster dobbelt så mye med to strømregninger, to sett kommunale utgifter, renovasjon osv osv.

Jeg skulle gjerne likt å se regnestykket til de som mener det er så jævla fett å være aleneforsørger. Kanskje jeg kan plukke opp et tips eller to, slik at vi kan unne oss tivoli eller kino slik som andre barnefamilier - uten at det river i livreima de neste to månedene.

Hvordan kan en i familien ha mer i inntekt enn mannen min? Samt hun har fått lån og kjøpt seg hus. Det har ikke vi råd til. Hun har også bygd noe ut på huset.

Gjest irritert på alt idag...
Skrevet

Hvor bor du hen?

Her som jeg bor, koster det (rundt regnet) dobbelt så mye å bo i to boliger enn i en, og det koster dobbelt så mye med to strømregninger, to sett kommunale utgifter, renovasjon osv osv.

Jeg skulle gjerne likt å se regnestykket til de som mener det er så jævla fett å være aleneforsørger. Kanskje jeg kan plukke opp et tips eller to, slik at vi kan unne oss tivoli eller kino slik som andre barnefamilier - uten at det river i livreima de neste to månedene.

Hei

Dersom du leser innlegget mitt en gang til så vil du se at jeg ikke mener at aleneforsørgere generelt får mye i støtte. MEN...som nylig separert og forsørger for små barn så får en veldig mye syns jeg!

Dersom du ønsker regnestykke så kan jeg gi deg et her. Det viser hva jeg får når jeg studerer, og det er altså ganske mye etter min mening. Disse tallene er netto.

Lønn,10% stilling,2000kr

Overgangsstøtte, 6100kr

Barnetilsyn 2000kr

Barnetrygd 2800kr

Barnebidrag 1800kr

Bostøtte 2500kr

Forsørgerstipend 3900kr

Lån 6000kr

Når jeg nå skal begynne og jobbe mister jeg jo retten til stipend, lån, overgangsstøtte og bostøtte, så da blir det mindre i inntekt nå som jeg begynner å jobbe. Så jeg mener ikke at en vanlig alenemor får mye støtte, men en studerende alenemor får ihvertfall som det holder!

Skrevet

Hei

Dersom du leser innlegget mitt en gang til så vil du se at jeg ikke mener at aleneforsørgere generelt får mye i støtte. MEN...som nylig separert og forsørger for små barn så får en veldig mye syns jeg!

Dersom du ønsker regnestykke så kan jeg gi deg et her. Det viser hva jeg får når jeg studerer, og det er altså ganske mye etter min mening. Disse tallene er netto.

Lønn,10% stilling,2000kr

Overgangsstøtte, 6100kr

Barnetilsyn 2000kr

Barnetrygd 2800kr

Barnebidrag 1800kr

Bostøtte 2500kr

Forsørgerstipend 3900kr

Lån 6000kr

Når jeg nå skal begynne og jobbe mister jeg jo retten til stipend, lån, overgangsstøtte og bostøtte, så da blir det mindre i inntekt nå som jeg begynner å jobbe. Så jeg mener ikke at en vanlig alenemor får mye støtte, men en studerende alenemor får ihvertfall som det holder!

Jeg er også forholdsvis nyskilt og studerende, og har ca 12000 i "ekstraytelser", dvs overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og forsørgerstipend. (forsørgerstipendet ditt er 1500 kr større enn mitt.) Det er disse punktene som jeg ser skiller meg fra en mor som ikke er enslig.

Bostøtte har jeg ikke (og det er det dessuten ikke bare alenemødre som kan få), studielånet er et LÅN som jeg på lik linje med alle andre må betale tilbake, barnetrygd er jeg såvidt jeg vet ikke alene om å få her til lands - det får vel alle som har barn tror jeg, enten de lever på trygd eller har millioninntekt.

I den grad bidraget dukker opp til rett tid, så er det faktisk ment å være faren sin økonomiske del av forsørgeransvaret. Med andre ord: Ikke en inntekt kun for eneforsørgere, de fleste foreldre bidrar vel til å fø opp ungene sine, enten de er gifte eller skilte??

Man blir ikke "premiert" for å skille seg. Men man får nuligheten til en noenlunde anstendig liv for seg og ungene, og hjelp i en overgangsfase slik at man slipper å se ungene sulte ihjel.

Gjest student etc
Skrevet

Jeg er også forholdsvis nyskilt og studerende, og har ca 12000 i "ekstraytelser", dvs overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og forsørgerstipend. (forsørgerstipendet ditt er 1500 kr større enn mitt.) Det er disse punktene som jeg ser skiller meg fra en mor som ikke er enslig.

Bostøtte har jeg ikke (og det er det dessuten ikke bare alenemødre som kan få), studielånet er et LÅN som jeg på lik linje med alle andre må betale tilbake, barnetrygd er jeg såvidt jeg vet ikke alene om å få her til lands - det får vel alle som har barn tror jeg, enten de lever på trygd eller har millioninntekt.

I den grad bidraget dukker opp til rett tid, så er det faktisk ment å være faren sin økonomiske del av forsørgeransvaret. Med andre ord: Ikke en inntekt kun for eneforsørgere, de fleste foreldre bidrar vel til å fø opp ungene sine, enten de er gifte eller skilte??

Man blir ikke "premiert" for å skille seg. Men man får nuligheten til en noenlunde anstendig liv for seg og ungene, og hjelp i en overgangsfase slik at man slipper å se ungene sulte ihjel.

Det du har i "ekstra" inntekter er det jeg, min samboer og vårt barn er ment å forsørge oss på totalt. Og det er inkludert lånet.

Skrevet

Det du har i "ekstra" inntekter er det jeg, min samboer og vårt barn er ment å forsørge oss på totalt. Og det er inkludert lånet.

Da kunne det være interessant å høre hva du og din samboer gjør til daglig.

Gjest studenten osv
Skrevet

Da kunne det være interessant å høre hva du og din samboer gjør til daglig.

Jeg er student og min samboer er arbeidsledig?

Gjest tidligere student
Skrevet

Hei

Lønn,10% stilling,2000kr

Overgangsstøtte, 6100kr

Barnetilsyn 2000kr

Barnetrygd 2800kr

Barnebidrag 1800kr

Bostøtte 2500kr

Forsørgerstipend 3900kr

Lån 6000kr

Lønn,10% stilling,2000kr Overgangsstøtte, 6100kr Barnetilsyn 2000kr Barnetrygd 2800kr Barnebidrag 1800kr Bostøtte 2500kr Forsørgerstipend 3900kr Lån 6000kr

Hvorfor tar du med bidrag i oversikten? Bidrag er ingen stønad, men den andre forelderens skjerv for å forsørge barna.

Alle foreldre i Norge mottar barnetrygd. Enslige foreldre mottar én - 1 - barnetrygd ekstra (ca kr 970 mnd).

Alle som kvalifiserer til bostøtte, får det. Det gjelder både par og enslige.

Det er visst bare enslige som må regne lån i banken som inntekt fra staten. Det er ingen grunn til å ta med lån som del av inntekt.

Utdanningsstønad er for noen, ikke for alle. Jeg var enslig forsørger under studiene, søkte etpar ganger om utdanningsstønad, men fikk blankt nei.

Hvis regnestykkene skal være noenlunde riktige, må man ta med i betraktning at den enslige har dobbelt så store utgifter på nesten alt sammenlignet med et par.

Det virker som mange helst så at enslige foreldre og barna deres går nedenom og hjem på sosialkontorene og knapt nok det. Hva bunner egentlig denne tilsynelatende misunnelsen over at noen barn og voksne som er nokså hjelpeløse økonomisk, får litt hjelp av det offentlige?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...