Gå til innhold

Hvorfor skal skolematen være GRATIS?

Anbefalte innlegg

Gjest irritert kjerring
Skrevet

I flg media i dag har vi nordmenn aldri hatt så god råd som nå. Men vi vet at kommuneøkonomien er elendig; og både skolesektoren og eldre/syke er underbudsjettert. Hvorfor i all verden skal et evt. skolemåltid da væøre gratis? Folk flest vil jo spare penger på å ikke sende med skolemat (noe de aller fleste gjør til barna i grunnskolen).

Dette er en helt unødvendig kostnad for samfunnet mener jeg. Det går an å lage svært rimelige skolemåltider, med f.eks. suppe, brød og 2-3 alminnelige pålegg. Hvis det kjøpes inn fornuftig og faktureres etter selvkost burde det ikke bli mer enn noen få kroner pr. elev pr. uke, og det har alle råd til. Hvis ikke, kan det være behovsprøvd om det skal være gratis (sosialkontoret kunne deke for de som lever under fattigdomsgrensen).

• Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

34

• Katt-ja

20

• Babette

13

• Dorthe

12

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

Det er ingenting som er gratis her i verden. Enten må vi betale mer i skatt ellers så blir det tatt fra noen andre.

Er forsåvidt enig i at det bør være skolemat, men syns egentlig det er enda viktigere med fellesmåltider i barnehagen og i vår barnehage har de sluttet med det slik at vi må ha med 2 måltider pr. dag i niste.

En annen ting er at jeg ikke har noe tro på at de klarer å lage sunn mat som alle spiser og hvor skal de lage den. De har jo ikke klasserom nok til alle, kontorer til lærerne eller nok spesialrom nå.

Gjest Greggan
Skrevet

God råd som aldri før? de pengene har jeg aldri sett noe til her i husholdningen :( så hvem gjelder det?ikke oss iallefall.

Jeg synes det er topp at det innføres gratis skolemat, og at denne ordningen blir lik for alle.

Skrevet

Det er ingenting som er gratis her i verden. Enten må vi betale mer i skatt ellers så blir det tatt fra noen andre.

Er forsåvidt enig i at det bør være skolemat, men syns egentlig det er enda viktigere med fellesmåltider i barnehagen og i vår barnehage har de sluttet med det slik at vi må ha med 2 måltider pr. dag i niste.

En annen ting er at jeg ikke har noe tro på at de klarer å lage sunn mat som alle spiser og hvor skal de lage den. De har jo ikke klasserom nok til alle, kontorer til lærerne eller nok spesialrom nå.

Når jeg ser på hva de serverer på SFO, synes jeg det er like greit å fortsette med mat hjemmefra.

Men frukt og grønt i tillegg hadde vært bra.

fei1365380229
Skrevet

Når jeg ser på hva de serverer på SFO, synes jeg det er like greit å fortsette med mat hjemmefra.

Men frukt og grønt i tillegg hadde vært bra.

Ja, det er jeg fullstendig enig i. De har jo overhodet ikke peiling :)

Skrevet

Jeg ser ikke at man sparer noe hjemme ved å servere ungene suppe og grøt på skolen. Synes det er viktig at ungene får skikkelig kost og synes det er flott at maten blir gratis.

Gjest sønnanvind
Skrevet

Det skal være gratis så ikke unger skal få maten i halsen av å skamme seg over at nettopp de må få behovsprøvd, gratis mat, skal jeg si deg!

De som har råd, svelger unna uansett - det er de som er fattige, som føler seg enda mer fattige om de må få friplass eller frimat eller hva det nå enn er.

Og hva med de andre - vil de begynne å se på hva de som får gratis mat har på seg, hvilke leker de _har_ råd til, hvilken bil de _har_ råd til å kjøre, at de _har_ råd til å gå på fotballkamper, ja...eller hva?

En lenke er ikke sterkere enn dens svakeste ledd. Vil vi være en sterk lenke, må vi verne om våre svakeste ledd. Derfor!

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja, det er jeg fullstendig enig i. De har jo overhodet ikke peiling :)

Jeg er imot skolemat. Bare se på skolematen i England. Det er mulig at maten blir sunn og næringsrik i begynnelsen, men etterhvert vil de finne ut at dette blir for dyrt og de vil gå over til junkfood. Om det ikke går så langt, posesupper, grøt og pannekaker bør heller ikke være en daglig rett.

Matpakke er en god vane å lære barnet, fordi det er et sundt, billig og praktisk alternativ til butikk, kiosk, ol. Det ser jeg selv, når jeg ikke har med matpakke på jobb blir det fort til at jeg handler noe søtt, fett osv..

Skrevet

Jeg er imot skolemat. Bare se på skolematen i England. Det er mulig at maten blir sunn og næringsrik i begynnelsen, men etterhvert vil de finne ut at dette blir for dyrt og de vil gå over til junkfood. Om det ikke går så langt, posesupper, grøt og pannekaker bør heller ikke være en daglig rett.

Matpakke er en god vane å lære barnet, fordi det er et sundt, billig og praktisk alternativ til butikk, kiosk, ol. Det ser jeg selv, når jeg ikke har med matpakke på jobb blir det fort til at jeg handler noe søtt, fett osv..

Jeg skjønner ikke at dårlige erfaringer i England skal være grunn til at vi ikke skal ha skolemat her i landet?

Jeg har tro på at det å få et solid og sunt måltid mat på skolen bidrar til at elevene yter mer og bråker mindre.

Skrevet

Jeg har ei venninne som har flyttet til sverige og der får de skikkelig varm lunsj hver dag på skolen. Akkurat lik det vi kaller middag og det er ikke dårlig mat i det hele tatt.

Matpakke er jo usselt da, 2 av mine unger har nesten aldri spist matpakke og ikke liker jeg matpakke sjøl heller. Mange ting som smaker bedre enn varm leverpostei og svett ost og pølse.

Skrevet

I Sverige har de hatt det slik siden steinalderen - vi bruker å skjønne det sånn 1000 år etter her i Norge.

fei1365380229
Skrevet

Jeg har ei venninne som har flyttet til sverige og der får de skikkelig varm lunsj hver dag på skolen. Akkurat lik det vi kaller middag og det er ikke dårlig mat i det hele tatt.

Matpakke er jo usselt da, 2 av mine unger har nesten aldri spist matpakke og ikke liker jeg matpakke sjøl heller. Mange ting som smaker bedre enn varm leverpostei og svett ost og pølse.

Men i Sverige har de mye lengre skoledag, og de spiser som regel ikke middag hjemme, men noe mer enkelt.

Vi spiser middag samlet hver dag og ville syns det var trist hvis denne tradisjonen skulle måtte vike.

Skrevet

Men i Sverige har de mye lengre skoledag, og de spiser som regel ikke middag hjemme, men noe mer enkelt.

Vi spiser middag samlet hver dag og ville syns det var trist hvis denne tradisjonen skulle måtte vike.

Man kan vel ha det hyggelig over et letter måltid også`- mer tid får man også da sammen...

fei1365380229
Skrevet

Man kan vel ha det hyggelig over et letter måltid også`- mer tid får man også da sammen...

Jeg stoler faktisk ikke på at skolen gjør det like bra som meg :o)

Middagen er dagens høydepunkt for alle våre fire barn, da er de virkelig i pratehumør også så dette syns faktisk jeg er viktig.

Jeg er ikke imot skolemat og jeg tror vel aldri vi får råd til å servere middag her som i Sverige så det problemet er vel ikke der, men skal vi ha skolemat skal det være sunt og det klarer ihvertfall ikke Sfo å ivareta nå så jeg lurer fælt på om de klarer det i skolen.

Skrevet

Jeg stoler faktisk ikke på at skolen gjør det like bra som meg :o)

Middagen er dagens høydepunkt for alle våre fire barn, da er de virkelig i pratehumør også så dette syns faktisk jeg er viktig.

Jeg er ikke imot skolemat og jeg tror vel aldri vi får råd til å servere middag her som i Sverige så det problemet er vel ikke der, men skal vi ha skolemat skal det være sunt og det klarer ihvertfall ikke Sfo å ivareta nå så jeg lurer fælt på om de klarer det i skolen.

Det har jo ikke noe for seg om skolene skal servere "matpakker" bare uten boks eller papir rundt - det må selvsagt være et varmt hovedmåltid.

Skrevet

Neida, de har ikke lenger skoledag og de har heller ikke lekser.

Jeg tror det er vanlig at de spiser middag hjemme seinere på kvelden, det måltidet de får på skolen, regnes bare som varm lunsj. Assistenten min som er svensk, sier at de oftest spiser to varme måltider hver dag i Sverige

den opprinnelige m&m
Skrevet

Det har jo ikke noe for seg om skolene skal servere "matpakker" bare uten boks eller papir rundt - det må selvsagt være et varmt hovedmåltid.

Jeg har ingen tro på at det kommer til å bli varm mat. Det kommer ikke til å være økonomi til å bygge store storkjøkken og spisesaler og ansette kokker til det. I Sverige er skolene lagt opp med matsal og kjøkken, og det er flere kjøkkenansatte som jobber på hver skole. Når skolene ikke har plass til elevene engang tror jeg det kommer til å bli billige Ola-pakker med billigste kneipp-brød, hvis et blir noe i det hele tatt...

laguna1365380434
Skrevet

Enig! Jeg synes foreldrene kan fore ungene sine sjæl. Det har de råd til, og har de det ikke er det jo en rekke ting som automatisk blir litt dramatisk..:-o

Her i landet har man en utmerket og sunn tradisjon med matpakke, i tillegg til at skoledagene er korte.

Jeg ser ingen grunn til at det skal iverksettes store ting med spisesaler, kokker og varm mat til skoleungene. Middag kan de spise hjemme.

Synes jeg.

fei1365380229
Skrevet

Neida, de har ikke lenger skoledag og de har heller ikke lekser.

Jeg tror det er vanlig at de spiser middag hjemme seinere på kvelden, det måltidet de får på skolen, regnes bare som varm lunsj. Assistenten min som er svensk, sier at de oftest spiser to varme måltider hver dag i Sverige

Er du sikker på at de ikke har lengre skoledag? Foreldrene mine har noen venner som er lærere og de er aldri hjemme før etter 5.

Skrevet

Er du sikker på at de ikke har lengre skoledag? Foreldrene mine har noen venner som er lærere og de er aldri hjemme før etter 5.

Jeg skal huske på å spørre venninna mi. Skolematen har vi diskutert pga diskusjonene tidligere på dol :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...