fei1365380229 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Jeg har ingen tro på at det kommer til å bli varm mat. Det kommer ikke til å være økonomi til å bygge store storkjøkken og spisesaler og ansette kokker til det. I Sverige er skolene lagt opp med matsal og kjøkken, og det er flere kjøkkenansatte som jobber på hver skole. Når skolene ikke har plass til elevene engang tror jeg det kommer til å bli billige Ola-pakker med billigste kneipp-brød, hvis et blir noe i det hele tatt... Jeg vil foretrekke at de bygger skolene store nok og pusser opp møkkaskoler før de begynner å servere "usunn" skolemat. Her er noen elever (min sønn i år, min datter neste år) i brakker hvor det regner inn, det er mugg og fuktig på veggene. Begge to har allergi og jeg tror sønnen min sin allergi har blitt mye verre av å være der. Han har stadig klaget på hodepine og pustevansker i år. 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Er du sikker på at de ikke har lengre skoledag? Foreldrene mine har noen venner som er lærere og de er aldri hjemme før etter 5. Du har rett. Skolen starter kvart over 8 og varer til klokken er 14.30. Lunsjen varer fra 11.30 til 12.15. Han jeg kjenner går i 5.klasse ) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Hvis skolemat skal bestå av posesuppe og kneipp, vil jeg heller sende med matpakke som er næringsrik og god. Hade skolematen vært sunn og god, ville jeg i teorien vært villig til å spytte i noen kroner. Men jeg ser at dette ikke ville fungert for alle. Jeg synes at ideen med mat i skolen er veldig god i teorien, men jeg har vondt for å se for meg at de skal klare å tilrettelegge det slik at maten blir sunn, god og ikke altfor dyr. Dessuten er det mange hensyn å ta mtp allergier, forskjellige religioner etc. På den annen side - de får det jo til i Sverige, åpenbart. Hvordan gjør de det, tro? Vis meg en modell som kan fungere, så får den min helhjertede støtte. 0 Siter
Babette Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 For en gangs skyld er jeg enig med Erna Solberg: Kunnskapsløftet i grunnskolen bør prioriteres foran det nye forslaget om varm mat på skolen. Jeg synes også det er vikig at ikke grensen mellom hva som er det offentliges ansvar og hva som er foreldrenes ansvar, flyttes. Foring av barna bør være foreldrenes ansvar. Og det er fullt mulig å ha med seg matpakke med sunn og god mat. Og hvordan skal dette løses rent praktisk? Det er mange skoler som ikke har lokaliteter, utstyr og forhold for dette, og det er trangt om plassen fra før av. Flere ansatte vil de vel også trenge, og alt dette koster. 0 Siter
Juneau Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Jeg synes det er helt flott at det endelig blir et måltid mat å få på skolen! De fleste (ihvertfall på mine sønners skole) på ungdomsskolen går allikevel over til Rimi/Rema/kiosken for å kjøpe noe å spise. Samme sak på videregående der de går nå. Mye bedre å kunne få noe sunn og forhåpentligvis fersk og velsmakende mat på skolen. Jeg ser ingen grunn til at staten IKKE skal bruke penger på dette, når de bruker milliarder av kroner på kontantstøtte til småbarna. På tide de større barna får litt av kaken også. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Jeg synes det er helt flott at det endelig blir et måltid mat å få på skolen! De fleste (ihvertfall på mine sønners skole) på ungdomsskolen går allikevel over til Rimi/Rema/kiosken for å kjøpe noe å spise. Samme sak på videregående der de går nå. Mye bedre å kunne få noe sunn og forhåpentligvis fersk og velsmakende mat på skolen. Jeg ser ingen grunn til at staten IKKE skal bruke penger på dette, når de bruker milliarder av kroner på kontantstøtte til småbarna. På tide de større barna får litt av kaken også. Hvorfor skal barnefamilieri det hele tatt ha så grådig mye mere kake? Det er da nok av områder å bruke penger på? Mange barnefamilier har så det holder, og i hvertfall til å fø sine egne unger. Har de ikke det så er jo DET et stort problem i seg selv, som neppe lar seg løse av varmmat på skolen alene. Jeg synes faktisk ikke det er skolen sitt problem eller ansvar at ungene dine går på butikken etter usunn mat. Om noen burde DU, eller ungene selv, hvis de er store nok (VGS!) sørge for at de eventuelt får noe ferskt og godt å spise. Foring av velstående unger burde IKKE være et offentlig anliggende.. Synes jeg. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Jeg synes det er helt flott at det endelig blir et måltid mat å få på skolen! De fleste (ihvertfall på mine sønners skole) på ungdomsskolen går allikevel over til Rimi/Rema/kiosken for å kjøpe noe å spise. Samme sak på videregående der de går nå. Mye bedre å kunne få noe sunn og forhåpentligvis fersk og velsmakende mat på skolen. Jeg ser ingen grunn til at staten IKKE skal bruke penger på dette, når de bruker milliarder av kroner på kontantstøtte til småbarna. På tide de større barna får litt av kaken også. Tror du de vil slutte å gå på butikken og handle dersom det er matservering på skolen? 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Hvorfor skal barnefamilieri det hele tatt ha så grådig mye mere kake? Det er da nok av områder å bruke penger på? Mange barnefamilier har så det holder, og i hvertfall til å fø sine egne unger. Har de ikke det så er jo DET et stort problem i seg selv, som neppe lar seg løse av varmmat på skolen alene. Jeg synes faktisk ikke det er skolen sitt problem eller ansvar at ungene dine går på butikken etter usunn mat. Om noen burde DU, eller ungene selv, hvis de er store nok (VGS!) sørge for at de eventuelt får noe ferskt og godt å spise. Foring av velstående unger burde IKKE være et offentlig anliggende.. Synes jeg. Ikke vær så hissig nå da ) Det er kjipt å lage matpakker og ikke smaker det noe godt heller. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Ikke vær så hissig nå da ) Det er kjipt å lage matpakker og ikke smaker det noe godt heller. Nja, Dorthe..Engasjere meg her altså..;-) Det er mye som er kjipt her iverden..Kjedelige matpakker(både på den ene og den andre måten;)) mener jeg er en av de mindre ondene, og noe en bør ta høyde for når en går hen og skaffer seg sneip;-) Er ikke matpakka sunn og god da? Se på alle de der amerikanske tønneformede ungene da, som er oppvokst på varmmat kantine, er det slik vi vil at unge norge skal bli? ;-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Ikke vær så hissig nå da ) Det er kjipt å lage matpakker og ikke smaker det noe godt heller. Men : enig i at det ikke er gøy å lage matpakke sånn forøvrig. Liker ikke det,og liker ikke å lage hverdagsmiddag (sånn ståå steke fiskepinne og lage posemos..Blærgh) :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Nja, Dorthe..Engasjere meg her altså..;-) Det er mye som er kjipt her iverden..Kjedelige matpakker(både på den ene og den andre måten;)) mener jeg er en av de mindre ondene, og noe en bør ta høyde for når en går hen og skaffer seg sneip;-) Er ikke matpakka sunn og god da? Se på alle de der amerikanske tønneformede ungene da, som er oppvokst på varmmat kantine, er det slik vi vil at unge norge skal bli? ;-) Matpakke er for jævli ) Du er mye flinkere til å lage matpakker enn meg hi hi 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Men : enig i at det ikke er gøy å lage matpakke sånn forøvrig. Liker ikke det,og liker ikke å lage hverdagsmiddag (sånn ståå steke fiskepinne og lage posemos..Blærgh) :-) Uff, det der er kjedelig saker. Bedre når ungene begynner å lage sjøl både middag innimellom og matpakke. 0 Siter
Juneau Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Tror du de vil slutte å gå på butikken og handle dersom det er matservering på skolen? Ja! Det sier de selv... 0 Siter
Juneau Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Hvorfor skal barnefamilieri det hele tatt ha så grådig mye mere kake? Det er da nok av områder å bruke penger på? Mange barnefamilier har så det holder, og i hvertfall til å fø sine egne unger. Har de ikke det så er jo DET et stort problem i seg selv, som neppe lar seg løse av varmmat på skolen alene. Jeg synes faktisk ikke det er skolen sitt problem eller ansvar at ungene dine går på butikken etter usunn mat. Om noen burde DU, eller ungene selv, hvis de er store nok (VGS!) sørge for at de eventuelt får noe ferskt og godt å spise. Foring av velstående unger burde IKKE være et offentlig anliggende.. Synes jeg. "Hvorfor skal barnefamilieri det hele tatt ha så grådig mye mere kake? Det er da nok av områder å bruke penger på?" Nei, si det? Kanskje sponsingen av barnefamilier er en slags oppmuntring og premiering av det å produsere barn? Noen må jo sørge for oss i alderdommen. Tar man vekk subsidier av ymse slag som kommer barnefamilier til gode (f.eks barnehager, foreldrepermisjoner etc.) kan vi fort komme i samme situasjon som Italia, hvor fødselsraten ligger på rundt 0,8. Folk gidder ikke produsere. 0 Siter
Gjest sløve foreldre Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Fordi at skolen nå må ta ansvar å få i barna våre korrekt mat. Foreldrene har blitt SÅ sløve til å gi de ordentlig mat, så skolen må trå til. De sløve foreldrene gir barna heller penger til å kjøpe seg boller og brus, enn å smøre niste til dem. 0 Siter
Gjest nei til gratis mat Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Ja! Det sier de selv... Det sier de alltid når de får et nytt tilbud. Interessen varer kanskje..etpar dager? 0 Siter
Gjest bruk fantasien Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Ikke vær så hissig nå da ) Det er kjipt å lage matpakker og ikke smaker det noe godt heller. Nei, hvis man bare klarer å lage ei dvask matpakke med svett ost og vått brød. Men man er vel mer oppfinnsom i dag enn det. Maten MÅ heller ikke ligge i matpapir. Men enkelte.. både foreldre/barn er selvfølgelig for late og giddalause. 0 Siter
Gjest nei til gratis usunn mat Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Nja, Dorthe..Engasjere meg her altså..;-) Det er mye som er kjipt her iverden..Kjedelige matpakker(både på den ene og den andre måten;)) mener jeg er en av de mindre ondene, og noe en bør ta høyde for når en går hen og skaffer seg sneip;-) Er ikke matpakka sunn og god da? Se på alle de der amerikanske tønneformede ungene da, som er oppvokst på varmmat kantine, er det slik vi vil at unge norge skal bli? ;-) Og har du opplevd den amerikanske skolematen? Den er full av fett og sukker og garantert mye usunnere enn det skolebrødet man plukker opp fra kafeen på hjørnet her hjemme. Den norske gratispakka kommer til å bli tyna for å få produsert mest mulig billig. Billig produsert, usunn og feit mat er det som kommer til å bli tilbudt skolene. Da er det like greit å gå på maccern å hente et ferskt måltid selv, i skolefri. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Nja, Dorthe..Engasjere meg her altså..;-) Det er mye som er kjipt her iverden..Kjedelige matpakker(både på den ene og den andre måten;)) mener jeg er en av de mindre ondene, og noe en bør ta høyde for når en går hen og skaffer seg sneip;-) Er ikke matpakka sunn og god da? Se på alle de der amerikanske tønneformede ungene da, som er oppvokst på varmmat kantine, er det slik vi vil at unge norge skal bli? ;-) Matpakke kan være fint, det! Guttungens matboks var i dag fylt med: 1 fiskekake fra gårsdagens middag, 2 knekkebrød med leverpostei (hans egen favoritt), 1 bit honningmelon og 1 gulrot i staver. Rene barnetapasen, spør du meg. ;o) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 "Hvorfor skal barnefamilieri det hele tatt ha så grådig mye mere kake? Det er da nok av områder å bruke penger på?" Nei, si det? Kanskje sponsingen av barnefamilier er en slags oppmuntring og premiering av det å produsere barn? Noen må jo sørge for oss i alderdommen. Tar man vekk subsidier av ymse slag som kommer barnefamilier til gode (f.eks barnehager, foreldrepermisjoner etc.) kan vi fort komme i samme situasjon som Italia, hvor fødselsraten ligger på rundt 0,8. Folk gidder ikke produsere. Hvis den eneste grunnen til å gidde å produsere unger er politisk&økonomisk gevinst og besøk på gamleheimen,da synes jeg ikke det er noe stort tap om folk lar være. Jeg synes det er helt urimelig at det offentlige skal pøse inn midler, der midler finnes. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.