Gå til innhold

Hvorfor skal skolematen være GRATIS?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Matpakke kan være fint, det!

Guttungens matboks var i dag fylt med: 1 fiskekake fra gårsdagens middag, 2 knekkebrød med leverpostei (hans egen favoritt), 1 bit honningmelon og 1 gulrot i staver.

Rene barnetapasen, spør du meg. ;o)

Mmm! Det hørtes bra ut!

Hva kan vel være galt med det? Ikke hørtes det urimelig dyrt eller vanskelig ut heller..

Jeg tror matpakke er sunt og bra for den oppvoksende slekt. Særlig når man krydrer den med litt kreativitet og omtanke.

:-)

• Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

34

• Katt-ja

20

• Babette

13

• Dorthe

12

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Og har du opplevd den amerikanske skolematen? Den er full av fett og sukker og garantert mye usunnere enn det skolebrødet man plukker opp fra kafeen på hjørnet her hjemme.

Den norske gratispakka kommer til å bli tyna for å få produsert mest mulig billig. Billig produsert, usunn og feit mat er det som kommer til å bli tilbudt skolene. Da er det like greit å gå på maccern å hente et ferskt måltid selv, i skolefri.

Nettopp! Og hvor vanskelig er det vel egentlig å lage en sunn og snerten matpakke? Til egen sneip, som en ønsker det beste?

Ikke så veldig skulle en tro..

Skrevet

Nettopp! Og hvor vanskelig er det vel egentlig å lage en sunn og snerten matpakke? Til egen sneip, som en ønsker det beste?

Ikke så veldig skulle en tro..

Problemet er når ikke de gidder å spise - mine er inne i en laaang periode med dårlig apetitt. Det er mye enklere å få unger til å spise når det serveres noe samlet, tror jeg. Den eldste spiste ok når det var kantine på skolen (rundstykker etc), men det ble det dessverre slutt på.

laguna1365380434
Skrevet

Matpakke er for jævli :o) Du er mye flinkere til å lage matpakker enn meg hi hi

Nå har jeg veldig begrenset matpakke erfaring altså..;-)

Men blir det ikke litt morsommere både for matpakkekokken og matpakkespiseren hvis en bytter ut hverdagskneipen med brunost og kaviar innimellom?

De gangene jeg har lagd og fått matpakke (nå skal det sies at de gangene jeg har lags matpakke til noen har det vært et korttidsekspriment, der jeg har passet unger til venninner og sånn, og hatt all tid&tålmodighet i verden) har det vært kjekt med tidvise hyggelige overraskelser i form av omelett, friskebær, en fylt pita osv.osv..

Men jeg skjønner at det er kjedelig å måtte lage matpakke, hver dag, året i gjennom i ni år..:-o

Men hører ikke det til det å oppdra og ha sneip da?;-)

P.S Var ikke matpakkene dine OK da? Jeg mener å huske at du hadde både omeletter, youghurt, grønt og forskjellig brød og sånn?

Skrevet

"Hvorfor skal barnefamilieri det hele tatt ha så grådig mye mere kake? Det er da nok av områder å bruke penger på?"

Nei, si det? Kanskje sponsingen av barnefamilier er en slags oppmuntring og premiering av det å produsere barn? Noen må jo sørge for oss i alderdommen. Tar man vekk subsidier av ymse slag som kommer barnefamilier til gode (f.eks barnehager, foreldrepermisjoner etc.) kan vi fort komme i samme situasjon som Italia, hvor fødselsraten ligger på rundt 0,8. Folk gidder ikke produsere.

Noen må sørge for oss i alderdommen, sier du. Og der er nettopp noe av sakens kjerne i forhold til bruken av offentlige midler.

For den virkelige eldrebølgen har ikke nådd oss enda. Den kommer når de store barnekullene fra årene etter krigen blir gamle. Da får vi en skjev fordeling i befolkningen, som forsterkes av at folk lever stadig lenger. Dette betyr at eldreomsorgen må tilføres mye ekstra penger, og det betyr at det kan bli mangel på arbeidskraft, fordi rekrutteringen til arbeidsmarkedet ikke vil være like stor som avgangen.

Kanskje blir det heller ikke tilstrekkelig mange unge som velger yrker innenfor pleie og omsorg.

Det vil kreve betydelige midler fra det offentliges side å tilpasse seg denne situasjonen. Da synes jeg det blir feil å bruke offentlige midler på å sponse skolemåltid for elevene.

Ikke dermed sagt at man ikke skal satse på skolen. Det bør man absolutt, men ikke slik.

Jeg synes også at det voldsomme fokuset på barn og kosthold blir feil. Riktignok er det mange som drikker altfor mye brus, men hovedproblemet er at dagens barn beveger seg for lite, ikke at de spiser feil.

laguna1365380434
Skrevet

Problemet er når ikke de gidder å spise - mine er inne i en laaang periode med dårlig apetitt. Det er mye enklere å få unger til å spise når det serveres noe samlet, tror jeg. Den eldste spiste ok når det var kantine på skolen (rundstykker etc), men det ble det dessverre slutt på.

Jammen spiser en ikke samlet når en spiser matpakken da?

Matpakkespisingen var hvertfall en disiplinert aktivitet når jeg gikk på skolen (les : barneskolen),men det er mulig jeg er gammel og med mose på..

Dessuten har vi såpass korte skoledager her, at jeg ikke ser for meg at noen akkurat dør av det om de skulker skolematen.

Frokost og middag kommer jo gjerne ikke lenge før og ikke lenge etter, under kontrollerte former der en ser hva som blir spist?

laguna1365380434
Skrevet

Noen må sørge for oss i alderdommen, sier du. Og der er nettopp noe av sakens kjerne i forhold til bruken av offentlige midler.

For den virkelige eldrebølgen har ikke nådd oss enda. Den kommer når de store barnekullene fra årene etter krigen blir gamle. Da får vi en skjev fordeling i befolkningen, som forsterkes av at folk lever stadig lenger. Dette betyr at eldreomsorgen må tilføres mye ekstra penger, og det betyr at det kan bli mangel på arbeidskraft, fordi rekrutteringen til arbeidsmarkedet ikke vil være like stor som avgangen.

Kanskje blir det heller ikke tilstrekkelig mange unge som velger yrker innenfor pleie og omsorg.

Det vil kreve betydelige midler fra det offentliges side å tilpasse seg denne situasjonen. Da synes jeg det blir feil å bruke offentlige midler på å sponse skolemåltid for elevene.

Ikke dermed sagt at man ikke skal satse på skolen. Det bør man absolutt, men ikke slik.

Jeg synes også at det voldsomme fokuset på barn og kosthold blir feil. Riktignok er det mange som drikker altfor mye brus, men hovedproblemet er at dagens barn beveger seg for lite, ikke at de spiser feil.

*applaus* :-)

Godt innlegg!

Skrevet

Matpakkespisingen var hvertfall en disiplinert aktivitet når jeg gikk på skolen (les : barneskolen),men det er mulig jeg er gammel og med mose på..

Dessuten har vi såpass korte skoledager her, at jeg ikke ser for meg at noen akkurat dør av det om de skulker skolematen.

Frokost og middag kommer jo gjerne ikke lenge før og ikke lenge etter, under kontrollerte former der en ser hva som blir spist?

Jo, man skulle tro det... Men matpakken kommer i alle fall uåpnet hjem (eller med et par bitemerker i) veldig ofte...

De får selv velge hva de vil ha på (unntatt nugatti f.eks.)

Ikke spiser de noe særlig til frokost heller, må jeg medgi.

Og middagen er ofte sein. Men de kan lage seg mat selv når de kommer hjem (men påstår at ikke de er så sultne da heller....)

Regner med at perioden snart slutter (minstemann er 11, så storspiser-perioden burde vel snart komme)

Skrevet

*applaus* :-)

Godt innlegg!

Takk, snille laguna.

laguna1365380434
Skrevet

Jo, man skulle tro det... Men matpakken kommer i alle fall uåpnet hjem (eller med et par bitemerker i) veldig ofte...

De får selv velge hva de vil ha på (unntatt nugatti f.eks.)

Ikke spiser de noe særlig til frokost heller, må jeg medgi.

Og middagen er ofte sein. Men de kan lage seg mat selv når de kommer hjem (men påstår at ikke de er så sultne da heller....)

Regner med at perioden snart slutter (minstemann er 11, så storspiser-perioden burde vel snart komme)

Kanskje de bare har en periode? Det går nok over..:-)

Mange av mine jevnaldrende bekjente vokste mer eller mindre opp på gul saft og kjeks med ost(tross foreldres i herdige lokking med både det ene og det andre av sunne&gode saker;)) Det ble nå¨folk av dem til slutt fordet.Til og med folk som spiser broccolien sin..;-)

Men hvis de nå er småspiste, tror du da virkelig de ville spise mere om de fikk noe sånn halvhjerta varmmat på skolen?

Når de spiser lite av din sikkert utmerkede middag, mener jeg?

Skrevet

Det er jo ikke riktig,da. Mine unger f.eks. spiser frokost kl. 7 og middag mellom 17 og 18. Det blir lenge uten mat.

laguna1365380434
Skrevet

Det er jo ikke riktig,da. Mine unger f.eks. spiser frokost kl. 7 og middag mellom 17 og 18. Det blir lenge uten mat.

Da skulle man jo tro at matpakken gikk ned på høykant?

Uansett er ikke dette skolens ansvar, synes jeg.

Skrevet

Mmm! Det hørtes bra ut!

Hva kan vel være galt med det? Ikke hørtes det urimelig dyrt eller vanskelig ut heller..

Jeg tror matpakke er sunt og bra for den oppvoksende slekt. Særlig når man krydrer den med litt kreativitet og omtanke.

Det er sikkert bra å krydre med kreativitet og omtanke, men før kl. 6 om morgenen når jeg skal smøre matpakkene, er det dårlig med kreativitet hos meg. Da er det bare å få det unna.

Men jeg er ikke ubetinget for varm skolelunsj heller da, jeg synes at det er hyggelig at det varme måltidet er et rolig fellesmåltid for hele familien.

Skrevet

Da skulle man jo tro at matpakken gikk ned på høykant?

Uansett er ikke dette skolens ansvar, synes jeg.

Mine unger spiser bra, men jeg ser jo at ikke alle er like glade i matpakkene sine. Skolen merker det på elevenes konsentrasjon og evne til å ta til seg kunnskap hvis de ikke får påfyll av mat midt på dagen.

Det er jo ikke snakk om at det er skolens ansvar, men at samfunnet evt. ser et problem med at ungene ikke får tilstrekkelig kosthold, og velger å gjøre noe med det.

Skrevet

Men det er da vel ikke det offentliges ansvar å løse problemer med småspiste og kresne unger?

Jeg ser helt klart sammenhengen mellom læreevne og matinntak, det er så, men foringen bør være foreldrenes ansvar.

Jeg skjønner også at mange foreldre er bekymret hvis matpakka blir kastet hver dag, men dette synes jeg de selv må finne en løsning på sammen med barnet.

Det må da være noe de har lyst på?

Skrevet

Nå har jeg veldig begrenset matpakke erfaring altså..;-)

Men blir det ikke litt morsommere både for matpakkekokken og matpakkespiseren hvis en bytter ut hverdagskneipen med brunost og kaviar innimellom?

De gangene jeg har lagd og fått matpakke (nå skal det sies at de gangene jeg har lags matpakke til noen har det vært et korttidsekspriment, der jeg har passet unger til venninner og sånn, og hatt all tid&tålmodighet i verden) har det vært kjekt med tidvise hyggelige overraskelser i form av omelett, friskebær, en fylt pita osv.osv..

Men jeg skjønner at det er kjedelig å måtte lage matpakke, hver dag, året i gjennom i ni år..:-o

Men hører ikke det til det å oppdra og ha sneip da?;-)

P.S Var ikke matpakkene dine OK da? Jeg mener å huske at du hadde både omeletter, youghurt, grønt og forskjellig brød og sånn?

Hihi, uansett hva jeg lager så er det sjelden det blir godt mottatt. Frukten blir spist, yogurten blir spist mens brødmaten ligger igjen. Og så er han dødssulten når han kommer hjem så jeg må nesten ha middagen klar. Og han er ikke kresen heller, spiser alt han får hjemme så det er settingen med matpakka som er kjip.

Skrevet

Nei, hvis man bare klarer å lage ei dvask matpakke med svett ost og vått brød. Men man er vel mer oppfinnsom i dag enn det. Maten MÅ heller ikke ligge i matpapir.

Men enkelte.. både foreldre/barn er selvfølgelig for late og giddalause.

Jeg har prøvd det meste jeg og fått gode råd her inne før men ingenting hjelper.

Skrevet

Hihi, uansett hva jeg lager så er det sjelden det blir godt mottatt. Frukten blir spist, yogurten blir spist mens brødmaten ligger igjen. Og så er han dødssulten når han kommer hjem så jeg må nesten ha middagen klar. Og han er ikke kresen heller, spiser alt han får hjemme så det er settingen med matpakka som er kjip.

Liker han kornblandinger? Min 7-åring liker å ha kornblanding i matboksen som han heller skolemelken eller en jogurt over.

laguna1365380434
Skrevet

Mine unger spiser bra, men jeg ser jo at ikke alle er like glade i matpakkene sine. Skolen merker det på elevenes konsentrasjon og evne til å ta til seg kunnskap hvis de ikke får påfyll av mat midt på dagen.

Det er jo ikke snakk om at det er skolens ansvar, men at samfunnet evt. ser et problem med at ungene ikke får tilstrekkelig kosthold, og velger å gjøre noe med det.

Samfunnet kan observere et problem og komme med løsningsforslag.

Allikevel er det opp til de enkelte foreldrene ansvaret hviler på når det kommer tilå gjennomføre og å fore sine egne unger. Det skulle da bare mangle?

Om den løsningen er å velge å betale for varm-mat midt på dagen er det selvsagt greit for meg, selvom jeg ikke ser hva noen skulle vinne på at vi innfører det relativt usunne andre varmatsmåltidet i Norge, hvor vi ikke har noen tradisjon for det. Det er allikevel deres sak.

Men at det offentlige skal bruke midler på folk hvor midler finnes fra før, det synes jeg er noe kjempetull.

Bare i skolen er tusen andre ting som etter enhver fornuft burde ha høyere prioritet.

Synes jeg.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Fordi at skolen nå må ta ansvar å få i barna våre korrekt mat.

Foreldrene har blitt SÅ sløve til å gi de ordentlig mat, så skolen må trå til.

De sløve foreldrene gir barna heller penger til å kjøpe seg boller og brus, enn å smøre niste til dem.

Noen foreldre er sløve, men når ungene kommer i ungdomskolealder er det ikke så lett å følge med lenger.Det kan man ikke skylde foreldrene for.

Datteren min går på ungdomskole midt i Oslo sentrum.Det var ingen ungdomskole her vi bor. Der får de ikke lov til å oppholde seg i skolegården i friminuttene for skolegården er så liten, at den er forbeholdt de minste elevene.

De kan til nød være der, men da kan de ikke gjøre så mye ut av seg.

Matpakken går i mange tilfeller rett i søpla, og de drar på byen og kjøper seg usunn mat i steden.

Datteren min får ikke så mange penger som mange av hennes venninner. (Sier hun selv ihvertfall) Hun får 100 kr.ukepenger i uka (14 år). Noe av det går til skolemat.

Hva kan vi som foreldre gjøre med slikt?

Kanskje har du et godt forslag til en "sløv" mor som meg?

For dette irriterer meg noe voldsomt.

Jeg ønsker skolemat hjertelig velkommen, Enten den er gratis eller ei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...