Gå til innhold

Hvorfor skal skolematen være GRATIS?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Hihi, uansett hva jeg lager så er det sjelden det blir godt mottatt. Frukten blir spist, yogurten blir spist mens brødmaten ligger igjen. Og så er han dødssulten når han kommer hjem så jeg må nesten ha middagen klar. Og han er ikke kresen heller, spiser alt han får hjemme så det er settingen med matpakka som er kjip.

Men tror de ikke fort at "Doris-kantine" sin mat kan bli like kjip?

Jeg kjenner noen skoleunger i USA, det er ikke sånn at de alltid spiser maten sin..;-)

Eller skal vi ha Bagatelle junior? Hva skal dette egentlig koste?

Hvordan skal en få tilfredstilt en rekke kresne unger med vidt forskjellige smaksløker og preferanser? Hva med de allergiske? Vegetarianerne? Muslimene? De som ikke liker fisk?

Hvor stort meny skal de være for at dette skal funke? Og hva koster det?

Er det ikke rimeligere(på alle måter) at foreldrene til barnet, som kjenner ungen sin, og dennes smak og behov, sørger for maten?

Jeg kan ikke fatte at dette skal være et offentlig annliggende rent prinsippielt, og jeg skjønner ikke hvordan det skulle funke i praksis, og jeg kan ikke skjønne at det er bedre enn det eksistrende alternativ.

Her er vi nok ikke helt enige..

Men det måtte jo skje det og på et punkt, en kan jo ikke alltid være enige..;-)

:-)

• Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

34

• Katt-ja

20

• Babette

13

• Dorthe

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tror du de vil slutte å gå på butikken og handle dersom det er matservering på skolen?

Når det gjelder min datter er jeg ihvertfall ganske sikker på det.

Hun vil nok foretrekke å bruke ukepengene sine til noe annet.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Noen må sørge for oss i alderdommen, sier du. Og der er nettopp noe av sakens kjerne i forhold til bruken av offentlige midler.

For den virkelige eldrebølgen har ikke nådd oss enda. Den kommer når de store barnekullene fra årene etter krigen blir gamle. Da får vi en skjev fordeling i befolkningen, som forsterkes av at folk lever stadig lenger. Dette betyr at eldreomsorgen må tilføres mye ekstra penger, og det betyr at det kan bli mangel på arbeidskraft, fordi rekrutteringen til arbeidsmarkedet ikke vil være like stor som avgangen.

Kanskje blir det heller ikke tilstrekkelig mange unge som velger yrker innenfor pleie og omsorg.

Det vil kreve betydelige midler fra det offentliges side å tilpasse seg denne situasjonen. Da synes jeg det blir feil å bruke offentlige midler på å sponse skolemåltid for elevene.

Ikke dermed sagt at man ikke skal satse på skolen. Det bør man absolutt, men ikke slik.

Jeg synes også at det voldsomme fokuset på barn og kosthold blir feil. Riktignok er det mange som drikker altfor mye brus, men hovedproblemet er at dagens barn beveger seg for lite, ikke at de spiser feil.

Unger i barneskolealder er det lett å ha kontroll over, men ikke lenger når de begynner på ungdomskolealder.

Da kaster de matpakka i søpla og går på byen å kjøper seg brownies isteden. Om skolen har skylda?

Til en viss grad ja, når ungdommene ikke kan oppholde seg i skolegården i storefri, og utenfor skolegården ligger det butikker og kjøpesentra.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men det er da vel ikke det offentliges ansvar å løse problemer med småspiste og kresne unger?

Jeg ser helt klart sammenhengen mellom læreevne og matinntak, det er så, men foringen bør være foreldrenes ansvar.

Jeg skjønner også at mange foreldre er bekymret hvis matpakka blir kastet hver dag, men dette synes jeg de selv må finne en løsning på sammen med barnet.

Det må da være noe de har lyst på?

"Jeg skjønner også at mange foreldre er bekymret hvis matpakka blir kastet hver dag, men dette synes jeg de selv må finne en løsning på sammen med barnet"

Ha ha. Kom hjem til meg du og finn en løsning for min 14-åring. Du skal få god betaling for den jobben.

Skrevet

Kanskje de bare har en periode? Det går nok over..:-)

Mange av mine jevnaldrende bekjente vokste mer eller mindre opp på gul saft og kjeks med ost(tross foreldres i herdige lokking med både det ene og det andre av sunne&gode saker;)) Det ble nå¨folk av dem til slutt fordet.Til og med folk som spiser broccolien sin..;-)

Men hvis de nå er småspiste, tror du da virkelig de ville spise mere om de fikk noe sånn halvhjerta varmmat på skolen?

Når de spiser lite av din sikkert utmerkede middag, mener jeg?

Jo faktisk spiser de godt andre steder... Tror ikke jeg skal tenke over hva det burde si meg om middagsmaten min ;-)

Altså, den største spiste bra på kantinen den gangen den var der (rundstykke etc.). Tror poenget for henne var at det var ferskt (ikke hadde ligget i en varm sekk hele dagen...) Hun mister fort matlysten...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Samfunnet kan observere et problem og komme med løsningsforslag.

Allikevel er det opp til de enkelte foreldrene ansvaret hviler på når det kommer tilå gjennomføre og å fore sine egne unger. Det skulle da bare mangle?

Om den løsningen er å velge å betale for varm-mat midt på dagen er det selvsagt greit for meg, selvom jeg ikke ser hva noen skulle vinne på at vi innfører det relativt usunne andre varmatsmåltidet i Norge, hvor vi ikke har noen tradisjon for det. Det er allikevel deres sak.

Men at det offentlige skal bruke midler på folk hvor midler finnes fra før, det synes jeg er noe kjempetull.

Bare i skolen er tusen andre ting som etter enhver fornuft burde ha høyere prioritet.

Synes jeg.

"Bare i skolen er tusen andre ting som etter enhver fornuft burde ha høyere prioritet"

Skolen sliter med mange ukonsentrerte og vanskelige elever.

En skole på Torshow tror jeg det var begynte med skolefrokost til slike vanskelige barn og resultet var visst forbløffende bra.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Kanskje de bare har en periode? Det går nok over..:-)

Mange av mine jevnaldrende bekjente vokste mer eller mindre opp på gul saft og kjeks med ost(tross foreldres i herdige lokking med både det ene og det andre av sunne&gode saker;)) Det ble nå¨folk av dem til slutt fordet.Til og med folk som spiser broccolien sin..;-)

Men hvis de nå er småspiste, tror du da virkelig de ville spise mere om de fikk noe sånn halvhjerta varmmat på skolen?

Når de spiser lite av din sikkert utmerkede middag, mener jeg?

"Men hvis de nå er småspiste, tror du da virkelig de ville spise mere om de fikk noe sånn halvhjerta varmmat på skolen?"

Hvem har sgat at det skal være halvhjerta varmmat?

laguna1365380434
Skrevet

Jo faktisk spiser de godt andre steder... Tror ikke jeg skal tenke over hva det burde si meg om middagsmaten min ;-)

Altså, den største spiste bra på kantinen den gangen den var der (rundstykke etc.). Tror poenget for henne var at det var ferskt (ikke hadde ligget i en varm sekk hele dagen...) Hun mister fort matlysten...

Kunne dere ikke sende penger til ferske rundstykker da? Ordne med spleis med noen andre?

Det er samme for meg hvordan foreldrene løser det, jeg synes bare ikke dette er noe det offentlige skal betale for..

På den annen side synes jeg det er en selvfølge at foreldrene skal kunne bestemme seg for å f.eks betale en lunchdame, eller for den del take-away fra bagatelle, om de synes det er det som skal til og de betaler sjæl.;-)

Jeg synes det er helt urimelig at det skal brukes denslags penger på en gruppe der majoriteten faktisk er svært bemidlet som det er.

Hadde det ikke vært bedre å bruke pengene på andre ting i skolen? Høyere kvalitet på undervisning? Opp-pussing av sykdomsfremkallende klasserom?

Jeg synes det blir både bortskjemt&unødvendig når foreldre mener det er ett offentlig annliggende å fø opp ungene deres.

Hva blir det neste? Skal samfunnet kle dem, klippe dem og kose med de, så foreldrene skal slippe å tenke på det hvis noe blir vanskelig?;-)

Skrevet

Kunne dere ikke sende penger til ferske rundstykker da? Ordne med spleis med noen andre?

Det er samme for meg hvordan foreldrene løser det, jeg synes bare ikke dette er noe det offentlige skal betale for..

På den annen side synes jeg det er en selvfølge at foreldrene skal kunne bestemme seg for å f.eks betale en lunchdame, eller for den del take-away fra bagatelle, om de synes det er det som skal til og de betaler sjæl.;-)

Jeg synes det er helt urimelig at det skal brukes denslags penger på en gruppe der majoriteten faktisk er svært bemidlet som det er.

Hadde det ikke vært bedre å bruke pengene på andre ting i skolen? Høyere kvalitet på undervisning? Opp-pussing av sykdomsfremkallende klasserom?

Jeg synes det blir både bortskjemt&unødvendig når foreldre mener det er ett offentlig annliggende å fø opp ungene deres.

Hva blir det neste? Skal samfunnet kle dem, klippe dem og kose med de, så foreldrene skal slippe å tenke på det hvis noe blir vanskelig?;-)

Ja, jeg mener ikke at det nødvendigvis burde være gratis, jeg!

Betaler gjerne...men det er forbudt for dem å gå og kjøpe på den nærmeste butikken, dessverre.

laguna1365380434
Skrevet

"Men hvis de nå er småspiste, tror du da virkelig de ville spise mere om de fikk noe sånn halvhjerta varmmat på skolen?"

Hvem har sgat at det skal være halvhjerta varmmat?

Jeg tror det blir grådig vanskelig, selv for det offentlige, å finne noe som passer ganen til alle kresne unger i landet..Og de allergiske..De religiøse..vegetarianerne.. de som ikke liker fisk..

Alle blir ikke fornøyde om det da ikke skal bekostes en type ti retters meny.

Derfor tipper jeg at det blir både halvhjerta og usunn middag, som ikke er i stand til å konnkurere med den tradisjonelle matpakka.

Skrevet

Noen foreldre er sløve, men når ungene kommer i ungdomskolealder er det ikke så lett å følge med lenger.Det kan man ikke skylde foreldrene for.

Datteren min går på ungdomskole midt i Oslo sentrum.Det var ingen ungdomskole her vi bor. Der får de ikke lov til å oppholde seg i skolegården i friminuttene for skolegården er så liten, at den er forbeholdt de minste elevene.

De kan til nød være der, men da kan de ikke gjøre så mye ut av seg.

Matpakken går i mange tilfeller rett i søpla, og de drar på byen og kjøper seg usunn mat i steden.

Datteren min får ikke så mange penger som mange av hennes venninner. (Sier hun selv ihvertfall) Hun får 100 kr.ukepenger i uka (14 år). Noe av det går til skolemat.

Hva kan vi som foreldre gjøre med slikt?

Kanskje har du et godt forslag til en "sløv" mor som meg?

For dette irriterer meg noe voldsomt.

Jeg ønsker skolemat hjertelig velkommen, Enten den er gratis eller ei.

Enig!

laguna1365380434
Skrevet

"Bare i skolen er tusen andre ting som etter enhver fornuft burde ha høyere prioritet"

Skolen sliter med mange ukonsentrerte og vanskelige elever.

En skole på Torshow tror jeg det var begynte med skolefrokost til slike vanskelige barn og resultet var visst forbløffende bra.

Det burde da jaggu foreldrene besørge sjøl? At ungene deres spiser frokost?

Jeg er klar over at unger blir ukonsentrerte og bråkete uten tilstrekkelig mat, men ingenting i dette forklarer hvorfor dette bør være skolens ansvar og ikke barnas foreldre sitt.

Skrevet

Jeg er enig. Ville ikke hatt noe imot å betale for skolemat til ungene mine om det kom et slikt tilbud. Da kunne foreldrene med rette stille krav til kvaliteten på maten også. I England får de jo mat på skolen, men det er jo bare søppel det de får servert.

Skrevet

Jeg tror det blir grådig vanskelig, selv for det offentlige, å finne noe som passer ganen til alle kresne unger i landet..Og de allergiske..De religiøse..vegetarianerne.. de som ikke liker fisk..

Alle blir ikke fornøyde om det da ikke skal bekostes en type ti retters meny.

Derfor tipper jeg at det blir både halvhjerta og usunn middag, som ikke er i stand til å konnkurere med den tradisjonelle matpakka.

Ferske, grove rundstykker med ost, leverpostei og markrell i tomat f.eks. Tror du ikke de fleste hadde kunnet spist noe av det? Hadde kommet langt med noe så enkelt, tror jeg. I alle fall mine unger.

laguna1365380434
Skrevet

Ja, jeg mener ikke at det nødvendigvis burde være gratis, jeg!

Betaler gjerne...men det er forbudt for dem å gå og kjøpe på den nærmeste butikken, dessverre.

DET er jo tilgjengjeld teit da..Hvorfor det?

Det skal ikke alltid være helt lett å skjønne skolers logikk i hva som er tillatt og ikke.

Skrevet

Det burde da jaggu foreldrene besørge sjøl? At ungene deres spiser frokost?

Jeg er klar over at unger blir ukonsentrerte og bråkete uten tilstrekkelig mat, men ingenting i dette forklarer hvorfor dette bør være skolens ansvar og ikke barnas foreldre sitt.

Når de sier at ikke de er sultne,da? Kvalme? Man kan jo ikke tvinge i dem mat, kan man det? Husker fra min ungdomstid, jeg likte heller ikke frokost. Ikke alltid jeg spiser det nå heller. Og heldigvis er det ingen som prøver å tvinge meg ;-)

Skrevet

"Jeg skjønner også at mange foreldre er bekymret hvis matpakka blir kastet hver dag, men dette synes jeg de selv må finne en løsning på sammen med barnet"

Ha ha. Kom hjem til meg du og finn en løsning for min 14-åring. Du skal få god betaling for den jobben.

Å, hun (?) spiser nok, bare hun blir sulten nok. Hvis moren ikke har skjemt henne altfor grundig bort.

Men jeg ser helt klart problemet, tro ikke annet. (Samtidig som jeg protesterer vilt på alle forsøk til å gjøre dette til et offentlig ansvar.)

F. eks. kjenner jeg en del ungdommer som rett og slett nekter å spise vanlige brødskiver.

Det må være horn eller ciabatta eller baguetter eller dutteliditta, og helst må det ha vært en tur innom mikroen for å gå ned.

Jeg vet ikke om jeg skal kalle det jåleri eller matleihet.

Skrevet

DET er jo tilgjengjeld teit da..Hvorfor det?

Det skal ikke alltid være helt lett å skjønne skolers logikk i hva som er tillatt og ikke.

Butikken liker ikke at det kommer så mange. Redd for tyveri (som sikkert forekommer...)

En annen ting er visst at det er en del eldre som mistrives i butikken når mange ungdommer er der. Er redde. Synes jo at rullator-gjengen kunne handle på andre tider enn akkurat mellom 11 og 12,da...hvis de er så redde...

Skrevet

Det har jo ikke noe for seg om skolene skal servere "matpakker" bare uten boks eller papir rundt - det må selvsagt være et varmt hovedmåltid.

Jo, jeg synes at det kunne vært en ide med kald mat også, det blir noe annet med fersk-laget rundstykker enn en svett matpakke fra sekken ;-) Men for all del,- gjerne varmmat!

laguna1365380434
Skrevet

Ferske, grove rundstykker med ost, leverpostei og markrell i tomat f.eks. Tror du ikke de fleste hadde kunnet spist noe av det? Hadde kommet langt med noe så enkelt, tror jeg. I alle fall mine unger.

En ting har jeg nåplukket opp på dol : de som skal fore unger til både foreldre og barns tilfredstillelse, har en tung og vanskelig oppgave foran seg;-)

Bare med ditt enkle og gode meny forslag finnes det flere ting å henge seg opp i for dem som vil(og de finnes)

Mange liker IKKE fisk. Mange kan ikke spise leverpostei, utifra religion. Noen er vegetarianere og kan ikke ta noen av påleggene. Noen har laktoseømfiendelighet, kan ikke ta osten, og kanskje ikke rundstykkene heller. Noen liker ikke grovbakst. Osv,osv..

Og du skal få meg til å tro at folk ikke klager hvis ikke alt hver dag er skreddersydd for akkurat deres håpefulle.

Men får man løst slikt er det selvsagt greit, under forutsetting at de som bør betale betaler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...