laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Når de sier at ikke de er sultne,da? Kvalme? Man kan jo ikke tvinge i dem mat, kan man det? Husker fra min ungdomstid, jeg likte heller ikke frokost. Ikke alltid jeg spiser det nå heller. Og heldigvis er det ingen som prøver å tvinge meg ;-) Jammen..Det er jo kjipt hvis ungen ikke vil spise maten..Enig i det..Men NÅR ble det ett offentlig ansvar?! Det er DET jeg lurer på.. Hvordan dere foreldre løser problemet med småspiste unger for være opp til dere (selvom jeg er enig i at å tvinge mat i folk ikke høres noe lurt ut..) DIN unge DITT ansvar å fore den. Hvordan du vil. Det er poenget. Hva slags metoder du benytter får være din sak, selvom jeg selvsagt ønsker dere lykke til. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg tror det blir grådig vanskelig, selv for det offentlige, å finne noe som passer ganen til alle kresne unger i landet..Og de allergiske..De religiøse..vegetarianerne.. de som ikke liker fisk.. Alle blir ikke fornøyde om det da ikke skal bekostes en type ti retters meny. Derfor tipper jeg at det blir både halvhjerta og usunn middag, som ikke er i stand til å konnkurere med den tradisjonelle matpakka. Jeg tror du gjør det vanskeligere enn det er. Fersk brød og forskjellige påleggssorter holder lenge. Det viktigste er at det ser delikat og fristende ut. Dessuten kan de ha litt forskjellige grønnskaer så ungene kan mikse sin egen salat. Og litt frukt. Datteren min er veldig glad oppskjært tomat og agurk som hun strør krydder på. Hadde hun fått det på skolen, ville hun blitt veldig fornøyd. Slikt sprer seg vet du. Andre blir fristet og flere følger etter. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Butikken liker ikke at det kommer så mange. Redd for tyveri (som sikkert forekommer...) En annen ting er visst at det er en del eldre som mistrives i butikken når mange ungdommer er der. Er redde. Synes jo at rullator-gjengen kunne handle på andre tider enn akkurat mellom 11 og 12,da...hvis de er så redde... Det er jeg enig i.. Har aldri likt den gruppemistenkeliggjøringen av ungdom enkelte butikker faktisk tillater seg å skilte om i vinduet til og med. Det er dårlig gjort og må føles ekkelt. Gamlingene må man vel bare ta med en klype salt, enten de synser om negre eller ungdommen nå til dags og sånn..;-) 0 Siter
Babette Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 En ting har jeg nåplukket opp på dol : de som skal fore unger til både foreldre og barns tilfredstillelse, har en tung og vanskelig oppgave foran seg;-) Bare med ditt enkle og gode meny forslag finnes det flere ting å henge seg opp i for dem som vil(og de finnes) Mange liker IKKE fisk. Mange kan ikke spise leverpostei, utifra religion. Noen er vegetarianere og kan ikke ta noen av påleggene. Noen har laktoseømfiendelighet, kan ikke ta osten, og kanskje ikke rundstykkene heller. Noen liker ikke grovbakst. Osv,osv.. Og du skal få meg til å tro at folk ikke klager hvis ikke alt hver dag er skreddersydd for akkurat deres håpefulle. Men får man løst slikt er det selvsagt greit, under forutsetting at de som bør betale betaler. :-) Når det gjelder dette med betaling eller ikke, tror jeg at hvis tilbudet skal gjelde alle, må det være gratis. Alternativt kan det være frivillig og for de (foreldrene) som betaler, eller det kan være organisert som en vanlig kantine med salg over disk. Så vidt jeg vet, sier loven at obligatoriske tilbud som foregår i skoletida i grunnskolen skal være gratis. (SFO går utenom selve undervisningsstiden, og regnes ikke med i dette.) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg tror du gjør det vanskeligere enn det er. Fersk brød og forskjellige påleggssorter holder lenge. Det viktigste er at det ser delikat og fristende ut. Dessuten kan de ha litt forskjellige grønnskaer så ungene kan mikse sin egen salat. Og litt frukt. Datteren min er veldig glad oppskjært tomat og agurk som hun strør krydder på. Hadde hun fått det på skolen, ville hun blitt veldig fornøyd. Slikt sprer seg vet du. Andre blir fristet og flere følger etter. Det tror jeg ikke..Les en hvilken som helst tråd omhandlende mat på det småbarnsforumet, og du får se kompliserte og uforenlige matvaner..;-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 En ting har jeg nåplukket opp på dol : de som skal fore unger til både foreldre og barns tilfredstillelse, har en tung og vanskelig oppgave foran seg;-) Bare med ditt enkle og gode meny forslag finnes det flere ting å henge seg opp i for dem som vil(og de finnes) Mange liker IKKE fisk. Mange kan ikke spise leverpostei, utifra religion. Noen er vegetarianere og kan ikke ta noen av påleggene. Noen har laktoseømfiendelighet, kan ikke ta osten, og kanskje ikke rundstykkene heller. Noen liker ikke grovbakst. Osv,osv.. Og du skal få meg til å tro at folk ikke klager hvis ikke alt hver dag er skreddersydd for akkurat deres håpefulle. Men får man løst slikt er det selvsagt greit, under forutsetting at de som bør betale betaler. :-) Jo, enig i det ;-) Men det skal nå godt gjøres å mislike alle alternativene samtidig... Så får heller de aller verste særingene ha med sin egen mat :-) Så det er nok enklere å få til hvis man betaler selv, hvis det skal være sponset av skolen, stilles det jo plutselig mer krav til at alle skal kunne bruke tilbudet. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jammen..Det er jo kjipt hvis ungen ikke vil spise maten..Enig i det..Men NÅR ble det ett offentlig ansvar?! Det er DET jeg lurer på.. Hvordan dere foreldre løser problemet med småspiste unger for være opp til dere (selvom jeg er enig i at å tvinge mat i folk ikke høres noe lurt ut..) DIN unge DITT ansvar å fore den. Hvordan du vil. Det er poenget. Hva slags metoder du benytter får være din sak, selvom jeg selvsagt ønsker dere lykke til. Har ikke egentlig ment at det er et offentlig ansvar heller, jeg. (Bare hang meg på noen av svarene i tråden) Men,- jeg hadde blitt kjempeglad om det hadde kommet en ordning (uten at jeg dermed _krever_ at det kommer) Og - jeg vil gjerne betale! 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Når det gjelder dette med betaling eller ikke, tror jeg at hvis tilbudet skal gjelde alle, må det være gratis. Alternativt kan det være frivillig og for de (foreldrene) som betaler, eller det kan være organisert som en vanlig kantine med salg over disk. Så vidt jeg vet, sier loven at obligatoriske tilbud som foregår i skoletida i grunnskolen skal være gratis. (SFO går utenom selve undervisningsstiden, og regnes ikke med i dette.) Kantine må vel være en grei løsning da? Om matpakka virkelig er så forkastelig? Jeg NEKTER å bli med påat dette ville være godt brukte offentlige penger;-) Det jeg mener at det er det samme for meg hvordan de enkelte foreldrene får løst problemene med sine kresne og med sine småspiste, bare de betaler spesialopplegg selv. Det ser jeg ikke noe prinsippielt galt i. Derimot ser jeg en hel masse prinsippielt galt i at det skal brukes offentlige penger på gratismåltid i skolen. :-) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Det burde da jaggu foreldrene besørge sjøl? At ungene deres spiser frokost? Jeg er klar over at unger blir ukonsentrerte og bråkete uten tilstrekkelig mat, men ingenting i dette forklarer hvorfor dette bør være skolens ansvar og ikke barnas foreldre sitt. Ja, foreldrene burde sørge for det sjøl. Men det er mange ting man burde, som mange likevel ikke gjør. Som sagt det er lett å følge med når ungene er mindre. Men når de er ungdommer er det ikke alltid like lett. Jeg jobber deltid og kan følge med de dagene jeg har fri. Men annehver dag jobber jeg og er ute av huset mens ungene enda ligger å sover. Jeg kan mase og mase om at de må spise frokost som mye jeg bare vil. Men jeg sitter altså på jobb og kan ikke være to steder på en gang. Samfunnet vil at begge skal være ute i jobb. Da må man ta konsekvensen av at vi har fått et travlere liv og legge opp deretter. Jeg har ingen problemer med 3-åringen og matpakke. Bare hun får yndlingpålegg sitt som er agurk, så er hun såre fornøyd. 11- åringen går det også foreløpig greit med.Det er ingen butikk i nærheten av skolen, så han vet at uten matpakke blir det ingen mat. Men 14 åringen er det så som så. Jeg lager virkelig ikke matpakke til en 14-åring. Det får da være måte på å sy puter under armene på ungene. Og jeg har null kontroll på hva hun fortar seg om morgenen når jeg er på jobb.Hun er ekstremt kresen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Kantine må vel være en grei løsning da? Om matpakka virkelig er så forkastelig? Jeg NEKTER å bli med påat dette ville være godt brukte offentlige penger;-) Det jeg mener at det er det samme for meg hvordan de enkelte foreldrene får løst problemene med sine kresne og med sine småspiste, bare de betaler spesialopplegg selv. Det ser jeg ikke noe prinsippielt galt i. Derimot ser jeg en hel masse prinsippielt galt i at det skal brukes offentlige penger på gratismåltid i skolen. :-) Laguna,- har du skolebarn selv? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Har ikke egentlig ment at det er et offentlig ansvar heller, jeg. (Bare hang meg på noen av svarene i tråden) Men,- jeg hadde blitt kjempeglad om det hadde kommet en ordning (uten at jeg dermed _krever_ at det kommer) Og - jeg vil gjerne betale! Hvis du vil betale for at din unge skal ha sånn og slik,synes jeg det burde være din soleklare rett:-) Jeg driver egentlig bare og påpeker hvor lite jeg synes det offentlige skal betale for dette. Råd om hvordan få unger tilå spise om morgenen og slike ting, der er ikke jeg rette vedkommende til å råde i det hele tatt..;-)Men lykke til! Det må være vrient å bekymre seg for småspiste unger..Men det går seg vel sikkert til? :-) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Å, hun (?) spiser nok, bare hun blir sulten nok. Hvis moren ikke har skjemt henne altfor grundig bort. Men jeg ser helt klart problemet, tro ikke annet. (Samtidig som jeg protesterer vilt på alle forsøk til å gjøre dette til et offentlig ansvar.) F. eks. kjenner jeg en del ungdommer som rett og slett nekter å spise vanlige brødskiver. Det må være horn eller ciabatta eller baguetter eller dutteliditta, og helst må det ha vært en tur innom mikroen for å gå ned. Jeg vet ikke om jeg skal kalle det jåleri eller matleihet. Du beskriver akkurat slik datteren min er nå. Men hvis vi har salat, tar hun heller det med seg i matpakka, med masse krydder på. 0 Siter
Babette Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Kantine må vel være en grei løsning da? Om matpakka virkelig er så forkastelig? Jeg NEKTER å bli med påat dette ville være godt brukte offentlige penger;-) Det jeg mener at det er det samme for meg hvordan de enkelte foreldrene får løst problemene med sine kresne og med sine småspiste, bare de betaler spesialopplegg selv. Det ser jeg ikke noe prinsippielt galt i. Derimot ser jeg en hel masse prinsippielt galt i at det skal brukes offentlige penger på gratismåltid i skolen. :-) Jeg er i mot uansett, jeg. For jeg tror ikke det er mulig å gjøre tilbudet selvfinansierende hvis man også skal ta utbygging, opprusting og anskaffelse av lokaler og utstyr med i regnestykket, for ikke å snakke om lønn til stillingene som skal betjene dette. Det er noe annet i land der dette har vært tradisjon og en innarbeidet vane i alle år, der fungerer det sikkert bra. Men med vårt samfunns kresne og småspiste unger, nekter jeg å tro at kantinemat kan bli noe sesam, sesam. Hehe. Hvis de skal friste de mest finspiste, må det minst være a la carte. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Ja, foreldrene burde sørge for det sjøl. Men det er mange ting man burde, som mange likevel ikke gjør. Som sagt det er lett å følge med når ungene er mindre. Men når de er ungdommer er det ikke alltid like lett. Jeg jobber deltid og kan følge med de dagene jeg har fri. Men annehver dag jobber jeg og er ute av huset mens ungene enda ligger å sover. Jeg kan mase og mase om at de må spise frokost som mye jeg bare vil. Men jeg sitter altså på jobb og kan ikke være to steder på en gang. Samfunnet vil at begge skal være ute i jobb. Da må man ta konsekvensen av at vi har fått et travlere liv og legge opp deretter. Jeg har ingen problemer med 3-åringen og matpakke. Bare hun får yndlingpålegg sitt som er agurk, så er hun såre fornøyd. 11- åringen går det også foreløpig greit med.Det er ingen butikk i nærheten av skolen, så han vet at uten matpakke blir det ingen mat. Men 14 åringen er det så som så. Jeg lager virkelig ikke matpakke til en 14-åring. Det får da være måte på å sy puter under armene på ungene. Og jeg har null kontroll på hva hun fortar seg om morgenen når jeg er på jobb.Hun er ekstremt kresen. Det er fortsatt ikke det offentliges ansvar å fore dine unger, uansett hvor travelt du har det. Det er du som har valgt å få barn. Det er mange kjedelige ting jeg har problemer med å rekke, og som jeg i tillegg synes er både kjedelig og problematisk, men jeg forventer davel ikke at det offentlige skal fikse sånt for meg for det. Det er skikkelige ting å bruke penger på. Også i skolen. Oppussing av livsfarlige klasserom og kvalitetssikring av undervisning er to av dem. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Mmm! Det hørtes bra ut! Hva kan vel være galt med det? Ikke hørtes det urimelig dyrt eller vanskelig ut heller.. Jeg tror matpakke er sunt og bra for den oppvoksende slekt. Særlig når man krydrer den med litt kreativitet og omtanke. :-) Det er verken dyrt, tidkrevende eller vanskelig å sette sammen en brukbar matboks. Og jeg er i tillegg gruelig morratrøtt! ;o) Jeg tviler som sagt på at skolen skal klare å tilby mat som er sunnere og bedre enn den jeg sender med, til en fornuftig penge. Hadde de klart det, skulle jeg med glede betalt litt for det - men dersom alternativet er posesuppe og kneipp, kan det jaggu være det samme med hele greia. 0 Siter
....AV Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Kantine må vel være en grei løsning da? Om matpakka virkelig er så forkastelig? Jeg NEKTER å bli med påat dette ville være godt brukte offentlige penger;-) Det jeg mener at det er det samme for meg hvordan de enkelte foreldrene får løst problemene med sine kresne og med sine småspiste, bare de betaler spesialopplegg selv. Det ser jeg ikke noe prinsippielt galt i. Derimot ser jeg en hel masse prinsippielt galt i at det skal brukes offentlige penger på gratismåltid i skolen. :-) Du kan jo se det slik at ettersom samfunnet forlanger at barna skal være på skolen et visst antall timer hver dag, bør samfunnet også sørge for at de får den maten de trenger denne tiden. For meg er ikke skolemat noe stort poeng, jeg ser også andre ting jeg heller ville prioritert, men jeg ser også gode argumenter for en skolematordning. Jeg synes det er bra at vi har et samfunn som legger til rette for at folk skal få barn, og det får vi igjen med relativt høye fødselstall sammenlignet med land med dårligere ordninger enn vi har. 0 Siter
Babette Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Du beskriver akkurat slik datteren min er nå. Men hvis vi har salat, tar hun heller det med seg i matpakka, med masse krydder på. Jeg synes hun kan lage skolematen sin sjøl, hils henne og si det. Så får hun det slik hun vil. Salat i boks er jo en bra ting, som er veldig populært blant jentene. Gutta rører vel ikke grøntfor? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg er i mot uansett, jeg. For jeg tror ikke det er mulig å gjøre tilbudet selvfinansierende hvis man også skal ta utbygging, opprusting og anskaffelse av lokaler og utstyr med i regnestykket, for ikke å snakke om lønn til stillingene som skal betjene dette. Det er noe annet i land der dette har vært tradisjon og en innarbeidet vane i alle år, der fungerer det sikkert bra. Men med vårt samfunns kresne og småspiste unger, nekter jeg å tro at kantinemat kan bli noe sesam, sesam. Hehe. Hvis de skal friste de mest finspiste, må det minst være a la carte. Helt enig med du..:-) Men du formulerer deg så mye bedre en jeg gjør.. Jeg sitter bare her og blir frustrert, og diskuterer att og fram med folk jeg mistenker for å ikke ville skjønne helt hva jegmener..;-) SÅ lett oppe i hodet, og SÅ vanskelig å formulere fint på DOL..;-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Når det gjelder min datter er jeg ihvertfall ganske sikker på det. Hun vil nok foretrekke å bruke ukepengene sine til noe annet. Jeg mener alt står og faller på hva skolen kan tilby av måltid. Blir det posesuppe og kneipp, eller usunn junkfood, synes jeg det kan være det samme. Hadde de fått til gode, varierte måltider med litt næringsinnehold, ville jeg gjerne betalt litt for det. Men jeg tror at det uansett vil være en del unger som velger å kjøpe mat og snop i stedet for å spise på skolen. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Noen må sørge for oss i alderdommen, sier du. Og der er nettopp noe av sakens kjerne i forhold til bruken av offentlige midler. For den virkelige eldrebølgen har ikke nådd oss enda. Den kommer når de store barnekullene fra årene etter krigen blir gamle. Da får vi en skjev fordeling i befolkningen, som forsterkes av at folk lever stadig lenger. Dette betyr at eldreomsorgen må tilføres mye ekstra penger, og det betyr at det kan bli mangel på arbeidskraft, fordi rekrutteringen til arbeidsmarkedet ikke vil være like stor som avgangen. Kanskje blir det heller ikke tilstrekkelig mange unge som velger yrker innenfor pleie og omsorg. Det vil kreve betydelige midler fra det offentliges side å tilpasse seg denne situasjonen. Da synes jeg det blir feil å bruke offentlige midler på å sponse skolemåltid for elevene. Ikke dermed sagt at man ikke skal satse på skolen. Det bør man absolutt, men ikke slik. Jeg synes også at det voldsomme fokuset på barn og kosthold blir feil. Riktignok er det mange som drikker altfor mye brus, men hovedproblemet er at dagens barn beveger seg for lite, ikke at de spiser feil. Sånn sett burde de heller lagt inn en time gym i hver skoledag, gjerne midt på dagen. Da tenker jeg både konsentrasjon i skoletimene og appetitt på matpakka hadde tatt seg opp betraktelig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.