Gå til innhold

Hvorfor skal skolematen være GRATIS?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Du kan jo se det slik at ettersom samfunnet forlanger at barna skal være på skolen et visst antall timer hver dag, bør samfunnet også sørge for at de får den maten de trenger denne tiden.

For meg er ikke skolemat noe stort poeng, jeg ser også andre ting jeg heller ville prioritert, men jeg ser også gode argumenter for en skolematordning.

Jeg synes det er bra at vi har et samfunn som legger til rette for at folk skal få barn, og det får vi igjen med relativt høye fødselstall sammenlignet med land med dårligere ordninger enn vi har.

Legge til rette er en ting,men jeg synes da jammen det får være måte på også.

Skal staten komme å kose,oppdra,kle og lese for også, hvis mor og far synes noe av dette er litt kjedelig eller vanskelig?

Får en unger bør en da være seg sitt ansvar bevisst, og å klare å føpå ungen sjæl er vel blandt det mest basale..

Noe annet man kan pådytte det offentlige av ansvar med det samme?

Nei, vet du hva!

• Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

34

• Katt-ja

20

• Babette

13

• Dorthe

12

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Laguna,- har du skolebarn selv?

Nei..Men jeg mener at dette ikke er et spørsmål der ens stillingstagen ikke trenger å reguleres av egne barn eller ikke.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er fortsatt ikke det offentliges ansvar å fore dine unger, uansett hvor travelt du har det. Det er du som har valgt å få barn.

Det er mange kjedelige ting jeg har problemer med å rekke, og som jeg i tillegg synes er både kjedelig og problematisk, men jeg forventer davel ikke at det offentlige skal fikse sånt for meg for det.

Det er skikkelige ting å bruke penger på. Også i skolen. Oppussing av livsfarlige klasserom og kvalitetssikring av undervisning er to av dem.

Men jeg betaler gjerne jeg da. Jeg har råd til det.

Men jeg tar også hensyn til at ikke alle i dette landet er like bra stilt økonomisk. Og siden jeg ikke synes det skal være noen forskjell på hvordan unger behandles, synes jeg at det helst bør være gratis eller ihvertfall ganske billig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jammen spiser en ikke samlet når en spiser matpakken da?

Matpakkespisingen var hvertfall en disiplinert aktivitet når jeg gikk på skolen (les : barneskolen),men det er mulig jeg er gammel og med mose på..

Dessuten har vi såpass korte skoledager her, at jeg ikke ser for meg at noen akkurat dør av det om de skulker skolematen.

Frokost og middag kommer jo gjerne ikke lenge før og ikke lenge etter, under kontrollerte former der en ser hva som blir spist?

:-)

Matpakkespisingen var en disiplinert aktivitet både på barne- og ungdomsskolen for meg. Da satt vi samlet og fikk ikke forlate rommet før etter en viss tid.

På videregående (som var plassert midt i sentrum av byen) gjorde vi riktignok som vi ville, men de fleste ville spise maten sin i kantina, rett og slett fordi der var de andre. Enten spiste vi medbragt, eller kjøpte noe fra utsalget - som besto av rundstykker med div pålegg, frukt, yoghurt og denslags.

Men dette var jo mot slutten av forrige århundre, så mye har kanskje forandret seg...

*knirker fra gyngestolen*

laguna1365380434
Skrevet

Men jeg betaler gjerne jeg da. Jeg har råd til det.

Men jeg tar også hensyn til at ikke alle i dette landet er like bra stilt økonomisk. Og siden jeg ikke synes det skal være noen forskjell på hvordan unger behandles, synes jeg at det helst bør være gratis eller ihvertfall ganske billig.

Har du ikke penger til å fø på egne unger er det mere dramatisk enn som så, og da må selvfølgelig hjelpetiltak settes i kraft.

Dette vil jeg tro gjelder en brøkdel av skolebarnsforeldrene.

Skrevet

Legge til rette er en ting,men jeg synes da jammen det får være måte på også.

Skal staten komme å kose,oppdra,kle og lese for også, hvis mor og far synes noe av dette er litt kjedelig eller vanskelig?

Får en unger bør en da være seg sitt ansvar bevisst, og å klare å føpå ungen sjæl er vel blandt det mest basale..

Noe annet man kan pådytte det offentlige av ansvar med det samme?

Nei, vet du hva!

Staten kommer og oppdrar hvis mor og far ikke får det til. Det kalles barnevern.

Det er slik det er å bo i et sosialdemokratisk samfunn. Staten hjelper borgerne slik at det er til beste for flest mulig.

Skrevet

Sånn sett burde de heller lagt inn en time gym i hver skoledag, gjerne midt på dagen.

Da tenker jeg både konsentrasjon i skoletimene og appetitt på matpakka hadde tatt seg opp betraktelig.

Ja! Ja! Jeg elsker deg!

Men jeg foretrekker å kalle det fysisk aktivitet, som også kan omfatte turer ute m.m. Gym assosieres ofte med kjedelig bøy og tøy og hopp over hesten.

Mange er også for passive om ettermiddagene, ikke rart de ikke blir ordentlig sultne.

laguna1365380434
Skrevet

Matpakkespisingen var en disiplinert aktivitet både på barne- og ungdomsskolen for meg. Da satt vi samlet og fikk ikke forlate rommet før etter en viss tid.

På videregående (som var plassert midt i sentrum av byen) gjorde vi riktignok som vi ville, men de fleste ville spise maten sin i kantina, rett og slett fordi der var de andre. Enten spiste vi medbragt, eller kjøpte noe fra utsalget - som besto av rundstykker med div pålegg, frukt, yoghurt og denslags.

Men dette var jo mot slutten av forrige århundre, så mye har kanskje forandret seg...

*knirker fra gyngestolen*

*nikker og knirker samtykkende*

;-)

laguna1365380434
Skrevet

Staten kommer og oppdrar hvis mor og far ikke får det til. Det kalles barnevern.

Det er slik det er å bo i et sosialdemokratisk samfunn. Staten hjelper borgerne slik at det er til beste for flest mulig.

Ja og det skal de fortsette med synes jeg. Og ikke kaste pengene på ullne tiltak til beste for de som mye har fra før.

Jeg tror andelen lutfattige skolebarnsforeldre er relativt marginal. Men selvsagt skal de det gjelder ha hjelp der det trengs.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes hun kan lage skolematen sin sjøl, hils henne og si det. Så får hun det slik hun vil.

Salat i boks er jo en bra ting, som er veldig populært blant jentene. Gutta rører vel ikke grøntfor?

Nå missforsto du. Hun har laget skolematen sin selv i flere år nå.

På barneskolen gikk dette fint, men nå på ungdomskolen vil hun gjøre som alle veninnene henees gjør. Kjøpe drittmat i storefri.

Men siden hun har en så "kjip" mor får hun ikke like mye penger mellom hendene som mange andre av de bortskjemte ungene her.

Da vet hun at uten matpakke, blir det ingen mat.

Hun får ukepenger. 100 kr. i uka. Noe av dette går til drittmat i storefri for at hun skal kunne gjøre som de andre gjør.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg mener alt står og faller på hva skolen kan tilby av måltid. Blir det posesuppe og kneipp, eller usunn junkfood, synes jeg det kan være det samme.

Hadde de fått til gode, varierte måltider med litt næringsinnehold, ville jeg gjerne betalt litt for det.

Men jeg tror at det uansett vil være en del unger som velger å kjøpe mat og snop i stedet for å spise på skolen.

Jeg er enig i det første du skriver.

Det MÅ være sunn mat, ellers er hele poenget borte.

Skrevet

Nei..Men jeg mener at dette ikke er et spørsmål der ens stillingstagen ikke trenger å reguleres av egne barn eller ikke.

Men det blir jo litt spesielt når du er oppgitt over at andre har problemer med å få ungene til å spise osv.

Folk pleier å spise kameler som mellommåltider etter de får barn... Man tror alt er så enkelt, og vet så inderlig godt hvordan man skal ordne seg når man selv får barn :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja! Ja! Jeg elsker deg!

Men jeg foretrekker å kalle det fysisk aktivitet, som også kan omfatte turer ute m.m. Gym assosieres ofte med kjedelig bøy og tøy og hopp over hesten.

Mange er også for passive om ettermiddagene, ikke rart de ikke blir ordentlig sultne.

Det der er jeg enig i.

Skrevet

Jeg er enig i det første du skriver.

Det MÅ være sunn mat, ellers er hele poenget borte.

Njo... Enig i at det bør være sunn mat. Men om den av ungene mine - som stort sett ikke rører matpakken - hadde spist en skål tomatsuppe og en kneippbrødskive, så tror jeg det er bedre enn ingenting...

Skrevet

Det der er jeg enig i.

Min 11-åring som ikke spiser stort, er veldig aktiv. Både på skole og på ettermiddager... Tror nesten at det en gang i blant er sånn at han ikke tar seg tid til å spise, for han skal ut og leke/sparke fotball osv. Kjenner sikkert ikke etter om han er sulten en gang...

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja! Ja! Jeg elsker deg!

Jada, de kan kalle det hva de vil - så lenge ungene rører seg og finner glede i det.

Variert og fint bør det være: Turer, ballspill, aking, sisten - man må tilpasse det etter vær og aldersgruppene.

Jeg er overbevist om at en times gy..eh fysisk aktivitet midt i hver skoledag er løsningen på mange problemer i norsk skole. Seriøst.

Mrs. Wallace
Skrevet

Njo... Enig i at det bør være sunn mat. Men om den av ungene mine - som stort sett ikke rører matpakken - hadde spist en skål tomatsuppe og en kneippbrødskive, så tror jeg det er bedre enn ingenting...

Du får begynne å sende med ungen tomatsuppe på termos, da. ;o)

laguna1365380434
Skrevet

Men det blir jo litt spesielt når du er oppgitt over at andre har problemer med å få ungene til å spise osv.

Folk pleier å spise kameler som mellommåltider etter de får barn... Man tror alt er så enkelt, og vet så inderlig godt hvordan man skal ordne seg når man selv får barn :-)

Det minner meg littom sånn "de gamle vet alltid best" retorikk..-fra bestemuttern..;-)

Klart jeg kan ta stilling tilhva skattepengene kan brukes til selvom jeg ikke har barn.

En av grunnene til at jeg ikke har noen er forøvrig at jeg er klar over at mine barn hadde betydd mitt ansvar..- ikke statens eller alle andres. Det hadde jeg tatt på alvor.

Forøvrig har jeg IKKE brukt tid på å forklare deg hvordan du skal få din småspiste tilå spise det har jeg ikke særlig greie på, derimot har jeg prøvd å forklare deg at det bør være ditt problem og det burde ikke være det offentliges oppgave å synse om dette.

Derimot ønsket jeg deg lykke til, selvom jeg synes det er litt"økseskaft" med tanke på prinsippet som det (ihvertfall jeg) forsøksvis diskuteres.

Skrevet

Du får begynne å sende med ungen tomatsuppe på termos, da. ;o)

Argh!

Halvkald, med snerk.. Regelmessig lekkasje ut på bøkene. Termos med råtten suppe mandagsmorgener - for ikke å snakke om etter ferier :-)

Tror jeg dropper det. Har nok av termos-erfaringer (kakao) - etter turdager...

Neida, vi skal nok overleve skoletiden...

Men jeg hadde vært glad om det hadde vært en slags kantine på skolen. Uten at jeg dermed krever det...

Skrevet

Nå missforsto du. Hun har laget skolematen sin selv i flere år nå.

På barneskolen gikk dette fint, men nå på ungdomskolen vil hun gjøre som alle veninnene henees gjør. Kjøpe drittmat i storefri.

Men siden hun har en så "kjip" mor får hun ikke like mye penger mellom hendene som mange andre av de bortskjemte ungene her.

Da vet hun at uten matpakke, blir det ingen mat.

Hun får ukepenger. 100 kr. i uka. Noe av dette går til drittmat i storefri for at hun skal kunne gjøre som de andre gjør.

Dette høres bra ut. De dauer ikke av litt drittmat i ny og ne.

Folk snakker ofte som om dette å kjøpe pølse eller hamburger eller sjokolade i storefri var et nymotens fenomen. Det er det ikke.

Men jeg tror muligens at dagens unger har litt mer penger mellom henda, og kanskje kaster matpakka litt oftere enn vi gjorde.

Men altså: Bakeriet ved siden av skolen hadde bra omsetning i min tid også.

Ikke dermed sagt at man ikke skal gripe fatt i uvaner - det at de alltid har vært der er ingen unnskyldning for ikke å gjøre noe.

Men som sagt: De dauer ikke av litt junk i ny og ne.

La nå ikke Fedon gjøre oss helt asketiske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...