Babette Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jada, de kan kalle det hva de vil - så lenge ungene rører seg og finner glede i det. Variert og fint bør det være: Turer, ballspill, aking, sisten - man må tilpasse det etter vær og aldersgruppene. Jeg er overbevist om at en times gy..eh fysisk aktivitet midt i hver skoledag er løsningen på mange problemer i norsk skole. Seriøst. Javisst. Og det er klar sammenheng mellom motorikken i bein og armer og evnen til å lære. Så det ene gagner det andre. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Det minner meg littom sånn "de gamle vet alltid best" retorikk..-fra bestemuttern..;-) Klart jeg kan ta stilling tilhva skattepengene kan brukes til selvom jeg ikke har barn. En av grunnene til at jeg ikke har noen er forøvrig at jeg er klar over at mine barn hadde betydd mitt ansvar..- ikke statens eller alle andres. Det hadde jeg tatt på alvor. Forøvrig har jeg IKKE brukt tid på å forklare deg hvordan du skal få din småspiste tilå spise det har jeg ikke særlig greie på, derimot har jeg prøvd å forklare deg at det bør være ditt problem og det burde ikke være det offentliges oppgave å synse om dette. Derimot ønsket jeg deg lykke til, selvom jeg synes det er litt"økseskaft" med tanke på prinsippet som det (ihvertfall jeg) forsøksvis diskuteres. Men du må vel innrømme at det er litt sært å mene så mye i så mange innlegg om et tema du kanskje ikke har allverden erfaring med i virkeligheten? For meg er det minst like mye "bestemoraktig" å påpeke at dengang jeg gikk på skolen satt vi i klasserommet og spiste matpakkene våre... :-) 0 Siter
Babette Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Det minner meg littom sånn "de gamle vet alltid best" retorikk..-fra bestemuttern..;-) Klart jeg kan ta stilling tilhva skattepengene kan brukes til selvom jeg ikke har barn. En av grunnene til at jeg ikke har noen er forøvrig at jeg er klar over at mine barn hadde betydd mitt ansvar..- ikke statens eller alle andres. Det hadde jeg tatt på alvor. Forøvrig har jeg IKKE brukt tid på å forklare deg hvordan du skal få din småspiste tilå spise det har jeg ikke særlig greie på, derimot har jeg prøvd å forklare deg at det bør være ditt problem og det burde ikke være det offentliges oppgave å synse om dette. Derimot ønsket jeg deg lykke til, selvom jeg synes det er litt"økseskaft" med tanke på prinsippet som det (ihvertfall jeg) forsøksvis diskuteres. Applaus! Nemlig. Dette er hva saken handler om: Bruken og fordelingen av offentlige midler. Altfor ofte her på DOL dreies oppmerksomheten og debatten til å handle om den enkelte mor og hennes barn. Det blir bare jeg og meg og min familie hele tida. Jfr. uttalelser av typen "Jeg er tilhenger av kontantstøtte, fordi jeg vil få bruk for det neste år". 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Argh! Halvkald, med snerk.. Regelmessig lekkasje ut på bøkene. Termos med råtten suppe mandagsmorgener - for ikke å snakke om etter ferier :-) Tror jeg dropper det. Har nok av termos-erfaringer (kakao) - etter turdager... Neida, vi skal nok overleve skoletiden... Men jeg hadde vært glad om det hadde vært en slags kantine på skolen. Uten at jeg dermed krever det... Kjøp en annen termos. Kakao på termos fungerer utmerket her uten snerk og lekkasje Men mine unger spiser ekkelt kneipp med ost og skinke også de da. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Dette høres bra ut. De dauer ikke av litt drittmat i ny og ne. Folk snakker ofte som om dette å kjøpe pølse eller hamburger eller sjokolade i storefri var et nymotens fenomen. Det er det ikke. Men jeg tror muligens at dagens unger har litt mer penger mellom henda, og kanskje kaster matpakka litt oftere enn vi gjorde. Men altså: Bakeriet ved siden av skolen hadde bra omsetning i min tid også. Ikke dermed sagt at man ikke skal gripe fatt i uvaner - det at de alltid har vært der er ingen unnskyldning for ikke å gjøre noe. Men som sagt: De dauer ikke av litt junk i ny og ne. La nå ikke Fedon gjøre oss helt asketiske. Må innrømme at jeg ikke spiste mye av skolematen min på ungdomsskolen, men kjøpte ikke noe annet heller for det var ikke lov. Fikk nedsatt orden den ene gangen jeg gikk på kiosken i friminuttet På videregående levde jeg vel på halve loff og skolebrød, men det var bare en periode av livet da. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Kjøp en annen termos. Kakao på termos fungerer utmerket her uten snerk og lekkasje Men mine unger spiser ekkelt kneipp med ost og skinke også de da. :-) Termos-historien min var svar på et innlegg om at jeg kunne sende med suppe på skolen, hvis jeg syntes det var OK at de fikk suppe og kneipp der... Ennå verre ville det bli med den klissete skålen + pulten som sikkert ville bli sølt suppe på jevnlig ;-) Termosen (med kakao til tur) funker,den. Men den glemmes av og til (sur kakao). Og av og til blir det litt søl utenpå... 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 :-) Termos-historien min var svar på et innlegg om at jeg kunne sende med suppe på skolen, hvis jeg syntes det var OK at de fikk suppe og kneipp der... Ennå verre ville det bli med den klissete skålen + pulten som sikkert ville bli sølt suppe på jevnlig ;-) Termosen (med kakao til tur) funker,den. Men den glemmes av og til (sur kakao). Og av og til blir det litt søl utenpå... Jeg skjønte at det var svar på det, men kan de ikke drikke suppen av termoskoppen da, blir akkurat likt som kakao. Vi har hatt med suppe eller nudelposer til ungene når de skal på tur og varmt vann i tillegg. Noe gris blir det jo, men man må bare huske masse plastposer. Den verste opplevelsen av gris jeg har hatt var når eldstesønnen hadde latt en pære ligge i sekken i flere uker, det var bare seigt slim i bunnen på sekken. Heldigvis lå den i eget matrom, men det var en del bøker som var litt grisete allikevel. 0 Siter
Babette Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Må innrømme at jeg ikke spiste mye av skolematen min på ungdomsskolen, men kjøpte ikke noe annet heller for det var ikke lov. Fikk nedsatt orden den ene gangen jeg gikk på kiosken i friminuttet På videregående levde jeg vel på halve loff og skolebrød, men det var bare en periode av livet da. Jeg var så sulten da klokka ble 11, at jeg kunne ha spist tørt brød, husker jeg. Og jeg hadde samme pålegg i alle år, skiver lagt sammen med kaviar mellom. På barneskolen hadde jeg kald nesquick på plastflaske. Tror ikke jeg drakk noe til maten på ungdomsskolen. Prektig som jeg var, og uten penger, gikk jeg aldri i bakeriet. Men det var mange som gjorde det. Lov var det sikkert ikke. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg skjønte at det var svar på det, men kan de ikke drikke suppen av termoskoppen da, blir akkurat likt som kakao. Vi har hatt med suppe eller nudelposer til ungene når de skal på tur og varmt vann i tillegg. Noe gris blir det jo, men man må bare huske masse plastposer. Den verste opplevelsen av gris jeg har hatt var når eldstesønnen hadde latt en pære ligge i sekken i flere uker, det var bare seigt slim i bunnen på sekken. Heldigvis lå den i eget matrom, men det var en del bøker som var litt grisete allikevel. :-) Det var ikke noe stort poeng for meg at de skulle få posesuppe på skolen, altså... Jeg bare sa at det ikke hadde gjort meg noe, at jeg ikke hadde syntes det var altfor usunt (som mange mente) Siden alternativet for mine unger ofte er å droppe matpakken...de gidder ikke å spise. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Men du må vel innrømme at det er litt sært å mene så mye i så mange innlegg om et tema du kanskje ikke har allverden erfaring med i virkeligheten? For meg er det minst like mye "bestemoraktig" å påpeke at dengang jeg gikk på skolen satt vi i klasserommet og spiste matpakkene våre... :-) Nei det synes jeg ikke er sært i det hele tatt. Jeg kan da ha minst like greie på hva skattepengene skal gå til om jeg ikke har unger selv? Må man være narkoman for å mene noe om hvordan narkomane bør få ha det? Kriminell for å mene noe om straffepraksis? Neger for å mene noe om rasisme og integrering? Gammel for å mene noe om eldrehjelp? Selvsagt har de som har gruppetilhørighet i noe av overnevnte viktige erfaringer og bør lyttes til, men at de alltid har mer rett enn andre? Sludder. Men jeg vet jo at det sitter en del mødre rundt og mener at alle som ikke har unger sjæl skal holde kjeft om alt som toucher innpå unger. Og mange ganger ser de ikke hvor ekle og bortskjemte de virker med sine selvsagte krav om hvordan resten av samfunnet skal flatlegge seg og med selvfølgelighet inrette seg etter de med unger. Jeg tror ikke jeg hadde ment annerledes uansett hvor mange unger jeg eventuelt hadde fått ut av meg. Jeg kjenner mange som har barn som ikke har omrokkert seg mentalt og som tror de automatisk vet bedre enn sine barnløse kompiser fordi de har kælva, liksom. Jesus. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Applaus! Nemlig. Dette er hva saken handler om: Bruken og fordelingen av offentlige midler. Altfor ofte her på DOL dreies oppmerksomheten og debatten til å handle om den enkelte mor og hennes barn. Det blir bare jeg og meg og min familie hele tida. Jfr. uttalelser av typen "Jeg er tilhenger av kontantstøtte, fordi jeg vil få bruk for det neste år". :-) Nettopp..Begrunnelsen blir fort meg og mitt..Og det er jo greit når det er en slik tråd. Men det er jævlig irriternde når en diskuterer helhet og prinsipp,og konsekvens, sånn i det store og hele. Det er mange småting som både plager og gagner meg sånn alt ettersom, men jeg skjønner at det ville bli litt voldsomt om en skulle inrette lovverket etter dette.. :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Liker han kornblandinger? Min 7-åring liker å ha kornblanding i matboksen som han heller skolemelken eller en jogurt over. Han spiser det hjemme men vil ikke spise det på skolen. Kommer hjem med alt som en smørje ;o) 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Men tror de ikke fort at "Doris-kantine" sin mat kan bli like kjip? Jeg kjenner noen skoleunger i USA, det er ikke sånn at de alltid spiser maten sin..;-) Eller skal vi ha Bagatelle junior? Hva skal dette egentlig koste? Hvordan skal en få tilfredstilt en rekke kresne unger med vidt forskjellige smaksløker og preferanser? Hva med de allergiske? Vegetarianerne? Muslimene? De som ikke liker fisk? Hvor stort meny skal de være for at dette skal funke? Og hva koster det? Er det ikke rimeligere(på alle måter) at foreldrene til barnet, som kjenner ungen sin, og dennes smak og behov, sørger for maten? Jeg kan ikke fatte at dette skal være et offentlig annliggende rent prinsippielt, og jeg skjønner ikke hvordan det skulle funke i praksis, og jeg kan ikke skjønne at det er bedre enn det eksistrende alternativ. Her er vi nok ikke helt enige.. Men det måtte jo skje det og på et punkt, en kan jo ikke alltid være enige..;-) :-) Hihi, nei, vi kan ikke være enige bestandig da ) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Dette høres bra ut. De dauer ikke av litt drittmat i ny og ne. Folk snakker ofte som om dette å kjøpe pølse eller hamburger eller sjokolade i storefri var et nymotens fenomen. Det er det ikke. Men jeg tror muligens at dagens unger har litt mer penger mellom henda, og kanskje kaster matpakka litt oftere enn vi gjorde. Men altså: Bakeriet ved siden av skolen hadde bra omsetning i min tid også. Ikke dermed sagt at man ikke skal gripe fatt i uvaner - det at de alltid har vært der er ingen unnskyldning for ikke å gjøre noe. Men som sagt: De dauer ikke av litt junk i ny og ne. La nå ikke Fedon gjøre oss helt asketiske. Fedon bryr jeg meg ikke noe om;o) Men altså,jeg tror ungene spiser mer drittmat i dag, enn tidligere. Og de beveger seg mindre. I mange år bestod matpakken min av 2-3 knekkebrød med gul eller brunost og en termos med te. (som jeg lagde selv) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg skjønte at det var svar på det, men kan de ikke drikke suppen av termoskoppen da, blir akkurat likt som kakao. Vi har hatt med suppe eller nudelposer til ungene når de skal på tur og varmt vann i tillegg. Noe gris blir det jo, men man må bare huske masse plastposer. Den verste opplevelsen av gris jeg har hatt var når eldstesønnen hadde latt en pære ligge i sekken i flere uker, det var bare seigt slim i bunnen på sekken. Heldigvis lå den i eget matrom, men det var en del bøker som var litt grisete allikevel. Den verste opplevelsen av griseri jeg har hatt var da vi skulle ha legeundersøkelse på skolen, og vi måtte ta med urinprøve i skolesekken. Jeg behøver vel ikke å si mer. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Nei det synes jeg ikke er sært i det hele tatt. Jeg kan da ha minst like greie på hva skattepengene skal gå til om jeg ikke har unger selv? Må man være narkoman for å mene noe om hvordan narkomane bør få ha det? Kriminell for å mene noe om straffepraksis? Neger for å mene noe om rasisme og integrering? Gammel for å mene noe om eldrehjelp? Selvsagt har de som har gruppetilhørighet i noe av overnevnte viktige erfaringer og bør lyttes til, men at de alltid har mer rett enn andre? Sludder. Men jeg vet jo at det sitter en del mødre rundt og mener at alle som ikke har unger sjæl skal holde kjeft om alt som toucher innpå unger. Og mange ganger ser de ikke hvor ekle og bortskjemte de virker med sine selvsagte krav om hvordan resten av samfunnet skal flatlegge seg og med selvfølgelighet inrette seg etter de med unger. Jeg tror ikke jeg hadde ment annerledes uansett hvor mange unger jeg eventuelt hadde fått ut av meg. Jeg kjenner mange som har barn som ikke har omrokkert seg mentalt og som tror de automatisk vet bedre enn sine barnløse kompiser fordi de har kælva, liksom. Jesus. Jeg mente ikke at det var sært at du mente noe om det. Men at det var litt rart at du mente så _mye_ om det. At det engasjerte deg så voldsomt. I begynnelsen trodde jeg at du hadde noen barn, som tydeligvis ikke trengte noe av dette, som alt var greit og enkelt med. Når jeg da fant ut at du ikke hadde barn, så ble jeg bare litt forundret... Og så svarer du meg hele tiden som om det er meg som "krever" gratis skolemat. Jeg har kun sagt at det ikke hadde vært meg imot å få et tilbud om å få(kjøpe) mat på skolen. Akkurat som det sikkert ikke hadde vært deg imot å få et gode du ikke har hatt før. Og jeg er heller ikke en av dem som mener at hele samfunnet skal legges opp etter barna, bare fordi jeg selv har barn akkurat nå. Jeg er faktisk like oppgitt som deg over foreldre (eller andre grupper) som krever alt lagt opp etter seg og sitt. Så du diskuterer vel med feil person, tror jeg. Kanksje vi ikke er så veldig uenige, engang? 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Den verste opplevelsen av griseri jeg har hatt var da vi skulle ha legeundersøkelse på skolen, og vi måtte ta med urinprøve i skolesekken. Jeg behøver vel ikke å si mer. Åhh, deilig :-( 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.