Dorthe Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Skrevet 15. juni 2005 Jeg har et pent møblert hjem, og vil ha meg frabedt denslags ukvemsord. Grünerløkken? Man lever ikke særlig lenge på de hvite flekkene på kartet har jeg lest i avisen. Usj. :-) Uff ja, kanskje vi spiser altfor mye ute isteden for hjemme. Det er nesten like billig. Jeg oppdaget en ny indisk i dag, 69 kr for kylling tikka masala. Fristende ;o) Det var bare såvidt jeg klarte å stå over den fristelsen men dro hjem og spiste pølser i steden. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Lefserull med snøfrisk, frisk rosmarin, og spekeskinke. Ops, det var kjøtt! Men det er kjempegodt. Hva med lefser med sukker og kanel? 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Kan den spises kald da? Aner ikke, er ikke så god på dette med norsk mat jeg. Kjøper Fjordland de gangene jeg skal ha tradisjonsmat... *rødme* 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Skrevet 15. juni 2005 Lefserull med snøfrisk, frisk rosmarin, og spekeskinke. Ops, det var kjøtt! Men det er kjempegodt. Hva med lefser med sukker og kanel? Det blir nok noe slikt tenker jeg. Litt trøblete å få med seg store saker så takk for tipset ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Skrevet 15. juni 2005 Aner ikke, er ikke så god på dette med norsk mat jeg. Kjøper Fjordland de gangene jeg skal ha tradisjonsmat... *rødme* Jeg har laget rømmegrøt på ordentlig før *stolt* men jeg tror jeg har bestemt meg for lefser jeg. Har jeg flaks så har den j.... sparbutikken flere pakker. 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg har laget rømmegrøt på ordentlig før *stolt* men jeg tror jeg har bestemt meg for lefser jeg. Har jeg flaks så har den j.... sparbutikken flere pakker. Lefser er god nok det, smakte det for første gang i vår. Da fikk jeg det av ei iransk dame jeg kjenner:) 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 På vår skoelavslutning er det 1/3 msulimer, men mange tar allikefel med seg spekemat, skinke og vanlig kjøtt. Det blir uansett alltid noe alle kan spise så lenge alle tar med seg mat. Røkelaks og eggerøre er ellers typisk norsk. 0 Siter
Gjest løpeom Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Så etterpå at det ble lagt litt skjevt, men jeg klarer ikke akkurat å flytte på det ;o) Beste hilsenfra Den er grei. 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Du er grei altså. Spar har jo helt gått av skaftet. Tilbudene uteblir, maten er gått ut på dato, utvalget er blitt skikkelig dårlig. Jeg fikk et lite raserianfall der inne i dag da de ikke hadde ørret som jeg hadde bestemt meg for og ikke hadde de kinakål heller og ingen av tilbuden var kommet. Hihi. Høres ut som den skikkelige gourmet-butikken det der! ) 0 Siter
Gjest dævendøtte Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Kalde kokte poter må da være ekte norsk bondekost.Gjerne med harsk spekesild attåt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Skrevet 15. juni 2005 På vår skoelavslutning er det 1/3 msulimer, men mange tar allikefel med seg spekemat, skinke og vanlig kjøtt. Det blir uansett alltid noe alle kan spise så lenge alle tar med seg mat. Røkelaks og eggerøre er ellers typisk norsk. Det er muslimer som driver butikken jeg handler i også så det er ikke store utvalget der ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Skrevet 15. juni 2005 Høres ut som den skikkelige gourmet-butikken det der! ) Beste i byen LOL 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Viss noen hadde sagt noe stygt om kjøttkaker hadde vennsapet kantra:-1 Enig i at det er som å banne i kjerka. Men jeg spiser nå mine kjøttkaker med god apetitt uansett hva andre måtte mene om dem. Samme gjelder for slangen, vel bekomme den som vil, men forlang ikke at _jeg_ skal servere den. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Så det er vanlig i Oslo? Ja, ja, jeg skjønner at jeg bor på landet.. Så fint hvis alle kunne gjøre som de ville så lenge de ikke skadet andre.. Jeg hadde aldri godtatt restriksjoner på hva jeg kunne ha med av mat til en elevsammenkomst. Mange nordmenn nyter jo f.eks. pakistansk mat. Tenk hvis vi skulle si at, nei, her er det kun norsk mat som gjelder! Har folk sett seg så blinde på de politiske meningene sine at de har glemt hva gjestfrihet er? Når anledningen er å ha det hyggelig sammen, så synes jeg det er fullstendig meningsløst å pukke på å lage noe som man vet at de andre gjestene ikke kan spise. 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Har folk sett seg så blinde på de politiske meningene sine at de har glemt hva gjestfrihet er? Når anledningen er å ha det hyggelig sammen, så synes jeg det er fullstendig meningsløst å pukke på å lage noe som man vet at de andre gjestene ikke kan spise. Enig der. Men noen er så finspiste at de ikke fortjener invitasjon. En kjenning av meg (40 år) spiser ikke på bygda, kun det moren tilbereder. Jeg kjenner forresten to:) 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Kalde kokte poter må da være ekte norsk bondekost.Gjerne med harsk spekesild attåt. Tulling. Spekesild er godt. Men maten må være ordentlig tilberedt. 0 Siter
Gjest Cityrella Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 "Nei, men det blir litt sært da." Der har du absolutt et poeng. I Østen er ikke slange sært, nemlig. Jeg har en venn i Brasil som syns det særeste han har hørt om er kjøttkaker, eller at vi i det hele tatt spiser noe av SAU er for ham helt grotesk å tenke på. Så hva er særest, sauen eller slangen? Det kommer selvsagt an på hva man er vant med. Ja, men da spiser man det man har lyst på. Halal er jo helt vanlig kjøtt bare slaktet på en annerledes måte, ingen forskjell fra kjøttet vi spiser. Ser du ikke forskjellen på det, og på å spise kjøtt typer som er ekle (fra uvante dyr)? Oksekjøtt er jo oksekjøtt uten bønn og. 0 Siter
Gjest Cityrella Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 ikke for å pirke, men det er vel assimilering du ønsker og ikke integrering? integrering er ikke å tilpasse seg vertslandets rutiner fullt og helt, men at man sammen skal finne en felles grunn De der folk er ikke interessert i å tilpasse seg noe de, gidder ikke lære sråket engang, mange av dem. Hva gjør de her da? Bare for å få og få? 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ja, men da spiser man det man har lyst på. Halal er jo helt vanlig kjøtt bare slaktet på en annerledes måte, ingen forskjell fra kjøttet vi spiser. Ser du ikke forskjellen på det, og på å spise kjøtt typer som er ekle (fra uvante dyr)? Oksekjøtt er jo oksekjøtt uten bønn og. Det er ikke bare snakk om mat her, dette er religion, og selv så lite religiøs som jeg er, så innser jeg at for noen er religionen og de pålegg man får gjennom den svært viktig. Det jeg _kan_ være enig i er at det faktisk er mulig å spise noe annet når alle skal ha med litt mat hver. Om jeg f.eks ikke tåler gluten pålegger jeg ikke andre å la være å ta med mat som inneholder det. For meg blir det meningsløst at man skal ta slike hensyn i og med at man faktisk ikke kan ta hensyn til alle spesialiteter. Jeg hadde selvfølgelig sett annerledes på det om det kun skulle serveres en type mat. Men så lenge det ikke er tilfelle syns jeg altså Dorthe tar hensyn hun sa absolutt ikke burde ta. Det er ikke vanlig at norsk mat er laget av halalkjøtt. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ingenting er så farlig som religion, særlig den der. "Ingenting er så farlig som religion, særlig den der." Jeg er enig med første delen din, men det andre blir bare tull. Det er ikke islam i seg selv som er farlig, det er noens tolkning av den som gjør den til et farlig våpen. All form for religiøs fanatisme er farlig, selv blant kristne finnes det ekstremister. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.