Gå til innhold

Atopisk Eksem

Anbefalte innlegg

amandus1365380460

For ca 3 uker siden fikk min sønn på 2 måneder mye utslett i ansiktet. På kort tid var hele ansiktet et krater av væskende sår. Jeg ble henvist til hudlege på sykehuset som gav han diagnosen atopisk eksem. Behandlingen var Kenacutan krem. Etter 5-6 dager var han nesten fin igjen, og jeg gikk over til vanlig Hydrokortison krem. Hudlegen sa at jeg i værste fall måtte bruke dette på han nesten hver dag for å forhindre nye utbrudd. Jeg har prøvd en dag uten ett par ganger, men hver gang kommer det litt utslett tilbake. Nå sist kom det ganske mye også. Må jeg virlkelig bruke kortison på han hver eneste dag. Fins det ingen andre alternativer til en lite baby. Hudlegen sa den vanlige Hydrokortisonkremen ikke er farlig å bruke. Men de jeg har pratet med som selv har erfaring med eksem og kortison, sier noe helt annet.For litt over 1 uke siden fikk han i tillegg masse utslett over hele kroppen. Først mest på rygg og armer, så på magen og bena. Utslettet var rødnuppete og rødflammet. En vanlig lege sa at det er atopisk eksem med elveblest. Jeg skulle behandle det på samme måte som ansiktet. Men er virkelig Kenacutan rett behandling for dette? Dette er ikke sår på samme måte som i ansiktet. Kenakutan har jo også antibiotika i seg. Jeg har kun smurt vanlig Hydrokortison på dette utslettet, men ikke hver dag. Han har ennå mer igjen på bena.I hodet har han også noen harde gule skorper. Er det noe jeg kan bruke på dette?Jeg fullammer babyen min, og jeg er klar over at alt utslettet kan være en allergisk reaksjon på noe jeg har spist. Ingen av legen har antydet at jeg bør gå på diett eller holde meg unna enkelte matvarer. Melk drikker jeg ikke. Hva tror du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188146-atopisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det er anbefalt å prikkteste om man ikke greier å holde et utslett under kontroll med vanlig bruk av kortisonkremer. Det er ikke anbefalt å bruke disse hver dag, det kan medføre fortynning av huden. Hvis utslettet har et preg av elveblest, kan allergi være en forverrende faktor. Finner man noe på prikktestene, vil man som regel forsøke kostrestriksjon, også hos mor hvis det kun ammes. Det er viktig å droppe dietten, hvis den ikke fører til bedring.

Hvis det er nødvendig med utstrakt kortisonbruk for å holde utslettet i sjakk, vil nok mange likevel vurdere de kortsionfrie alternativene i perioder uten kortsion, selv om de ikke er anbefalt barn under 2 år. Risiko må vurderes opp mot grad av plager.

Er sønnen din mye plaget, er det mange som har utbytte av et opphold på hudavdeling. De fleste avdelinger har såkalte opplæringsopphold, hvor man lærer behandling og allergi o.l vurderes.

Et siste poeng er å bruke ren kortisonkrem uten antibakteriell tilsetning. Kenacutan brukes når utslettet er fuktig eller infeksjonstruet, ellers et rent steroid som Apolar eller Locoid.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188146-atopisk-eksem/#findComment-1298924
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...