Gjest takk for synspunkter Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Vi skal ha 4-5 stk boende her en uke i sommer. Det er familie til mannen min. Sist vi hadde besøk en helg ble matutgiftene noen tusen ekstra, og vi har IKKE god råd! Så jeg bekymrer meg for hvordan det blir den måneden de kommer (de blir en uke altså). Vi må jo ikke ha flotte middager hver dag, men det merkes godt på budsjettet at to voksne og 2-3 barn ekstra skal spise her. Det er selvsagt koselig med besøk, men jeg vet at de ikke bidrar med noe. Det kan vel heller ikke forventes? (Bare om de vil ha noe ekstra godteri eller annet de har lyst på.) Jeg vet også at de har dårlig råd selv. Hvordan er det å ha besøk en uke; hva forventer gjestene? Skal jeg ordne til mat hvert måltid, eller kan jeg be dem forsyne seg selv? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Dersom det var meg som kom på besøk, hadde jeg aldri i livet forventa at de jeg bodde hos skulle sørge for all mat. Eksempel: Jeg bodde ei helg hos fetteren min i England for noen uker sida. Vi dro sammen og handla, jeg betalte hele handlekurven. Skulle da bare mangle! 0 Siter
flisa Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Vi har brukt å spleise vi - mellom venner er det lov å si at man har dårlig råd. Om det er folk vi legger oss innpå som likevel serverer oss mat så har vi med vin, godteri - eller betaler alt ekstra. Men vi har hatt besøk når vi har hatt dårlig råd også - da har jeg sagt det - vær med og spleis - men jeg vil lage maten! 0 Siter
Gjest BM1968 Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Når vi drar på sommerbesøk en hel uke, er det en selvfølge at vi er med på å betale maten !! Vi betaler egentlig godt over halvparten, vi bor jo gratis så det skulle bare mangle. Lag en rett den dagen de kommer. Ikke kjøp inn maten for hele uken før de kommer, så ber du med deg ett av det voksne besøket til å være med i butikken for å handle inn. Si rett ut at fra nå av deler vi på maten. 0 Siter
mrxx Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg mener de kan forsyne seg selv, enkelte måltider er det selvsagt koselig å lage til mat for alle, så alle kan spise og kose seg. Men hadde jeg skulle ha bodd en hel uke til noen, så hadde jeg kjøpt inn mat. Jeg mener de ikke kan forvente at dere skal kjøpe inn all maten, det får da være måte på. Hvis du legger opp til at de kan forsyne seg selv, så trenger du ikke å etterforsyne beholdningen så ofte heller. Kanskje de tar hintet når de ser at kjøleskapet ikke bugner over av varer? Det eneste stedet jeg ikke kjøper inn mat er når jeg besøker mine svigerforeldre. Ikke får jeg lov å gjøre det heller. Men på en anenn side bør de spandere såpass på meg for at jeg ofrer meg for å ta vare på datteren deres, hehe. 0 Siter
Cillimor Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Skulle jeg besøkt noen ei uke hadde jeg handlet litt mat til kjøleskapet, Pålegg, melk, grillmat osv. Skal ha min bror boende her en mnd i sommer, da forventer jeg ikke at han skal bidra med noe (lillebroren vet du) Det som er verre er at mine foreldre har flytta til langtbortistad. Det merkes godt når de kommer å camperer her en mnd og to et par ganger i året. Fordelt på meg og søstra mi. Da må jeg ærlig innrømme at jeg er både lei og blakk når de drar. De handler av og til, men i det store og det hele er det vi som står for maten. Har dere det skikkelig trangt og problemer med å få endende til å møtes hadde jeg på en hyggelig måte sagt at de var hjertlig velkommen og at dere gledet dere veldig til de kommer, men at de måtte hjelpe til med maten pga. deres økonomiske situasjon. Vanskelig, men bedre enn å irritere seg en uke. Lykke til! 0 Siter
flisa Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg mener de kan forsyne seg selv, enkelte måltider er det selvsagt koselig å lage til mat for alle, så alle kan spise og kose seg. Men hadde jeg skulle ha bodd en hel uke til noen, så hadde jeg kjøpt inn mat. Jeg mener de ikke kan forvente at dere skal kjøpe inn all maten, det får da være måte på. Hvis du legger opp til at de kan forsyne seg selv, så trenger du ikke å etterforsyne beholdningen så ofte heller. Kanskje de tar hintet når de ser at kjøleskapet ikke bugner over av varer? Det eneste stedet jeg ikke kjøper inn mat er når jeg besøker mine svigerforeldre. Ikke får jeg lov å gjøre det heller. Men på en anenn side bør de spandere såpass på meg for at jeg ofrer meg for å ta vare på datteren deres, hehe. JA! hehehe 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Vi har brukt å spleise vi - mellom venner er det lov å si at man har dårlig råd. Om det er folk vi legger oss innpå som likevel serverer oss mat så har vi med vin, godteri - eller betaler alt ekstra. Men vi har hatt besøk når vi har hatt dårlig råd også - da har jeg sagt det - vær med og spleis - men jeg vil lage maten! H*n har nemlig spurt mannen min om de får mat her, og da sa han ja selvsagt. Når vi er på besøk hos foreldrene til mannen min kjøper vi også mat, men de handler ikke inn når de er her.... Synes du mannen min kan si før de kommer at de også kan handle litt? 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 H*n har nemlig spurt mannen min om de får mat her, og da sa han ja selvsagt. Når vi er på besøk hos foreldrene til mannen min kjøper vi også mat, men de handler ikke inn når de er her.... Synes du mannen min kan si før de kommer at de også kan handle litt? Klart han kan si at de også må handle inn litt mat. Det er jo ikke vanskelig å forstå at det blir dyrt å skulle fø såpass mange ekstra en uke. Synes dere skal si i fra før de kommer, slik at dette ikke er noe du går og irriterer deg over når de er på besøk. Det vil bare ødelegge hyggen for deg den uken dere har besøk og burde kose dere sammen. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Om det kan forventes at de kjøper inn mat????? Klart de skal kjøpe inn mat! Man drar da ikke på ferie til folk og forventer at hele familien skal sponses en hel uke?! Verste jeg har hørt! Mannen din må bli litt tøffere, han må si fra. Jeg synes faktisk det er så uhøflig å ikke gjøre det man kan for å betale maten, at jeg hadde gitt blaffen i om de ble sure og ikke kom tilbake. Hvis gubben din ikke klarer å si fra kan du servere et mindre, kjedelig måltid når de kommer, og ha skrapa kjøleskap til neste dag. Kneip, salami og brunost burde få de i butikken. Også kan du spørre hva dere skal lage til middag i morgen, også tar du med en av de voksne på butikken. Viser de ingen tegn til å betale, kan du gjenta prosedyren neste dag. Og skjer det ikke noe da heller, hadde jeg begynt å klage over hvor dyrt alt er, og hvor dårlig råd dere har. Tut dem ørene fulle til de går lei og kjøper inn noe, eller drar hjem. Det er hyggelig å sponse snille mennesker, snyltere er kun irriterende! :-) 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Om det kan forventes at de kjøper inn mat????? Klart de skal kjøpe inn mat! Man drar da ikke på ferie til folk og forventer at hele familien skal sponses en hel uke?! Verste jeg har hørt! Mannen din må bli litt tøffere, han må si fra. Jeg synes faktisk det er så uhøflig å ikke gjøre det man kan for å betale maten, at jeg hadde gitt blaffen i om de ble sure og ikke kom tilbake. Hvis gubben din ikke klarer å si fra kan du servere et mindre, kjedelig måltid når de kommer, og ha skrapa kjøleskap til neste dag. Kneip, salami og brunost burde få de i butikken. Også kan du spørre hva dere skal lage til middag i morgen, også tar du med en av de voksne på butikken. Viser de ingen tegn til å betale, kan du gjenta prosedyren neste dag. Og skjer det ikke noe da heller, hadde jeg begynt å klage over hvor dyrt alt er, og hvor dårlig råd dere har. Tut dem ørene fulle til de går lei og kjøper inn noe, eller drar hjem. Det er hyggelig å sponse snille mennesker, snyltere er kun irriterende! :-) Og jeg som trodde det var vanlig at gjestene egentlig ikke bidro særlig... Men jeg ser av svarene at jeg godt kan få mannen min til å ringe og si at de nesten må være med på handlingen. For det blir fort dyrt når man skal lage middag til 4-5 ekstra personer! Og vi som ikke har så god råd. Tusen takk for svar alle:) 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Klart han kan si at de også må handle inn litt mat. Det er jo ikke vanskelig å forstå at det blir dyrt å skulle fø såpass mange ekstra en uke. Synes dere skal si i fra før de kommer, slik at dette ikke er noe du går og irriterer deg over når de er på besøk. Det vil bare ødelegge hyggen for deg den uken dere har besøk og burde kose dere sammen. H*n har spurt om de får mat her og mannen min sa ja. De har dårlig råd, men det har vi også! Men jeg får be mannen min snakke med * før de kommer slik at de vet at de også skal handle litt matvarer. Når vi er på besøk pleier vi å handle inn. Og det er ganske lenge å være hos noen i en uke. Takk for svar:) 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 H*n har spurt om de får mat her og mannen min sa ja. De har dårlig råd, men det har vi også! Men jeg får be mannen min snakke med * før de kommer slik at de vet at de også skal handle litt matvarer. Når vi er på besøk pleier vi å handle inn. Og det er ganske lenge å være hos noen i en uke. Takk for svar:) Greit å ha dette klart på forhånd slik at du slipper å tenke på det under besøket. De skjønner så klart at de må være med å dele på maten. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Vi har det ofte slik, med besøk over flere dager - gjerne i flere omganger. Og vi reiser også ofte på besøk på den måten. Selv om verken vi eller våre venner har spesielt dårlig råd, er det aldri snakk om noe annet enn at vi bidrar alle mann til matbudsjettet! Det har ikke vært tema noen gang, slik er det bare! Synes folk er rimelig sleipe og utrivelige, jeg, om de forventer gratis kost og losji noe sted. Som andre også sier - har de ikke nok antenner til å skjønne ting sjøl, må de få klar beskjed. Folk er jammen rare...! 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Og jeg som trodde det var vanlig at gjestene egentlig ikke bidro særlig... Men jeg ser av svarene at jeg godt kan få mannen min til å ringe og si at de nesten må være med på handlingen. For det blir fort dyrt når man skal lage middag til 4-5 ekstra personer! Og vi som ikke har så god råd. Tusen takk for svar alle:) Det finns jo hyggelige måter han kan si det på, feks: "Vi er litt blakke for tiden, så jeg lurte på om det (likevel) er greit for dere at vi spleiser på maten?" Da stiller han det som et spørsmål, ikke et krav. Samtidig som det vil være vanskelig for motparten å si nei... 0 Siter
Gjest cherise Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg ville aldri bodd hos noen en hel uke uten å foreslå selv at vi skulle dele på utgoftene. Synes det er rart når folk gjør sånt. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Vi pleier ihvertfall både å kjøpe inn mat og hjelpe til med matlaging når vi er på besøk over noen dager. Synes det en selvfølge. 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Vi pleier ihvertfall både å kjøpe inn mat og hjelpe til med matlaging når vi er på besøk over noen dager. Synes det en selvfølge. Jeg synes også det. Særlig når de skal være her en hel uke. Men h*n mener visst anderledes (det jeg har forstått). Og mannen min mener vi skal betale all mat, mens jeg mener vi bør be dem om å dele. Vi har ikke råd til flere tusen ekstra i matutgifter. Og de kommer ikke til å spise ute heller da de ikke har råd. Så de blir helst her hjemme. 0 Siter
serendipity Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 De burde tilby seg at dere drar å handler sammen. Kassalappenen deler dere på to. Og de bør også hjelpe til med matlagningen. Kunne ikke falt meg inn å dra på besøk i en uke og forvente full oppvartning og gratis mat. Vi har noen ganger hatt helgebesøk, da har vi betalt alt. Mrn de har i det miste spurt om de skal bidre. Men vi har god økonomi da. 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Greit å ha dette klart på forhånd slik at du slipper å tenke på det under besøket. De skjønner så klart at de må være med å dele på maten. Jeg tror ikke de forstår det. Og mannen min sa nå nettopp at han ikke vil ringe og si dette. Og han sa det nok ikke blir så mye ekstra i utgifter om vi lager dobbelt så mye middag... (Jeg får be ham om å handle da.) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.