Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg er alltid så i tvil om noe når jeg bruker gåseøyne. Skal punktum, komma, spørsmålstegn eller utropstegn være før " i en setning, eller skal " være først og deretter punktum, komma, utropstegn eller spørsmålstegn? 0 Siter
Vincent Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ja og nei. Eks: Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?". Hva er et "hjem"? 0 Siter
Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ja og nei. Eks: Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?". Hva er et "hjem"? Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?". Er det virkelig tilfelle at det skal være både spørsmålstegn og punktum her da? Oj, dette blir vrient. Finnes det noen regler for dette noe sted på nettet? 0 Siter
Gjest cherise Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?". Er det virkelig tilfelle at det skal være både spørsmålstegn og punktum her da? Oj, dette blir vrient. Finnes det noen regler for dette noe sted på nettet? Spørsmålstegnet er for å markere at dette er et spørsmål. Punktumet markerer slutten på en setning (eller egentlig; en "periode"). 0 Siter
Vincent Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?". Er det virkelig tilfelle at det skal være både spørsmålstegn og punktum her da? Oj, dette blir vrient. Finnes det noen regler for dette noe sted på nettet? Nei, det er ikke vrient. Skriver du setningen: Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?". inneholder setningen et direkte sitat: "Skal vi gå hjem til meg?", og du avslutter selvsagt med et . Men - skriver du bare sitatet "Skal vi gå hjem til meg?", skal du ikke bruke . , ? avslutter setningen. Er du med? 0 Siter
Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Nei, det er ikke vrient. Skriver du setningen: Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?". inneholder setningen et direkte sitat: "Skal vi gå hjem til meg?", og du avslutter selvsagt med et . Men - skriver du bare sitatet "Skal vi gå hjem til meg?", skal du ikke bruke . , ? avslutter setningen. Er du med? Ja, nå er jeg med! Takk for "oppklaringen"! 0 Siter
Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Spørsmålstegnet er for å markere at dette er et spørsmål. Punktumet markerer slutten på en setning (eller egentlig; en "periode"). Jeg så du satte punktum etter at parentesen var slutt. Er det riktig? Skal punktum alltid være etter parentes slutt? 0 Siter
Gjest cherise Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg så du satte punktum etter at parentesen var slutt. Er det riktig? Skal punktum alltid være etter parentes slutt? Ja. Punktumet markerer at perioden er slutt, og kommer dermed til sist. 0 Siter
Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ja. Punktumet markerer at perioden er slutt, og kommer dermed til sist. Takk, nå vet jeg at det bare er å spørre dere to neste gang! 0 Siter
Vincent Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ja, nå er jeg med! Takk for "oppklaringen"! Du sier: "Takk for avklaringen.", jeg sier "Det skal jeg ha det!". :-) 0 Siter
Gyda Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg så du satte punktum etter at parentesen var slutt. Er det riktig? Skal punktum alltid være etter parentes slutt? Jeg blander meg litt inn her - håper det er greit. I de tilfellene du skriver hele setningen inne i en parentes, skal punktumet stå inne i parentesen. (Jeg tenkte bare jeg skulle nevne det.) 0 Siter
Gjest cherise Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg blander meg litt inn her - håper det er greit. I de tilfellene du skriver hele setningen inne i en parentes, skal punktumet stå inne i parentesen. (Jeg tenkte bare jeg skulle nevne det.) Helt riktig det ja:) 0 Siter
Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Du sier: "Takk for avklaringen.", jeg sier "Det skal jeg ha det!". :-) Er du helt sikker på at der er riktig med .", jeg osv....? Altså, at det er riktig med først . og " i sitatet og så , etter der igjen? 0 Siter
Vincent Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Er du helt sikker på at der er riktig med .", jeg osv....? Altså, at det er riktig med først . og " i sitatet og så , etter der igjen? jupp 0 Siter
Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 jupp Innrøm at det er litteranne komplisert da! Men hvor finner man oppslag om slike ting man lurer på? Vet du det? 0 Siter
Vincent Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Innrøm at det er litteranne komplisert da! Men hvor finner man oppslag om slike ting man lurer på? Vet du det? Nææ, det er ikke så komplisert som det kan virke som. Prøv et søk i Google på "tegnsetting", kanskje det dukker opp noe lurt. :-) 0 Siter
Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Nææ, det er ikke så komplisert som det kan virke som. Prøv et søk i Google på "tegnsetting", kanskje det dukker opp noe lurt. :-) c",) 0 Siter
flisa Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Innrøm at det er litteranne komplisert da! Men hvor finner man oppslag om slike ting man lurer på? Vet du det? Du må tenke deg at alt som står innenfor "_" eller (_) er å betegne som et ORD, da er det lettere å forstå. Så om de skal henvise til noen har sagt - og om det de sa var et spørsmål - så må også spørsmålstegnet stå inni "-" eller (_) Punktumet må da komme ETTER "ordet". - -man bruker ikke punktum inni ord. 0 Siter
flisa Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg blander meg litt inn her - håper det er greit. I de tilfellene du skriver hele setningen inne i en parentes, skal punktumet stå inne i parentesen. (Jeg tenkte bare jeg skulle nevne det.) men da er alt innenfor tenkt som et "element" 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Eksempler: "Skal vi gå hjem til meg?" sa hun. Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?" Det er ikke riktig, som Vincent skriver, at det skal være punktum i siste tilfelle; sitatet er å anse som en egen, avsluttet setning. I noen tilfeller kan et sitat opptre som en del av et referat, og da er det ikke en selvstendig setning, f.eks: Hun sa det hadde blitt sent, at hun var "jævlig trøtt og lei" og ikke visste hvor hun skulle gå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.