Jeg er en annen Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Spørsmålstegnet er for å markere at dette er et spørsmål. Punktumet markerer slutten på en setning (eller egentlig; en "periode"). Siden dette er en språktråd tillater jeg meg å terpe: 'eller egentlig; en "periode"' Dette er feil bruk av semikolon, og det blir mer og mer vanlig. Hvordan det er: Semikolon har ingenting med kolon å gjøre; det peker ikke framover. Tegnet brukes for å skille to relaterte helsetninger innenfor en periode, som i forrige setning. Det er simpelthen en pause, litt lenger enn komma og litt kortere enn punktum. 0 Siter
cathlin Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Anførseltegnet kommer vanligvis til slutt. Eksempler: "Jeg er sulten!" sa hun. "Julie," ropte han, "er du sulten?" 0 Siter
cathlin Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Nei, det er ikke vrient. Skriver du setningen: Hun sa: "Skal vi gå hjem til meg?". inneholder setningen et direkte sitat: "Skal vi gå hjem til meg?", og du avslutter selvsagt med et . Men - skriver du bare sitatet "Skal vi gå hjem til meg?", skal du ikke bruke . , ? avslutter setningen. Er du med? Nei, det blir sånn: "Skal vi gå hjem til meg?" eller -Skal vi gå hjem til meg? 0 Siter
Gjest Rettskrivning Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Tusen takk for hjelpen alle sammen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.