Gå til innhold

Er Collin-Hansen egnet som dommer?

Anbefalte innlegg

Gjest skulkesjal
Skrevet

" Dommarane klarar ikkje å sjå noka undertrykking eller utnytting av kvinnene, sjølv om dei var fattige, innelåste og berre 16 år. Bak den oppsiktsvekkjande dommen i Trondheim tingrett står Carl Collin-Hansen, hovuddommar i saka. Den samme dommaren fekk nyleg merksemd i pressa i ei anna sak, der han gav ein pedofil lågare straff fordi barna han forgreip seg på var så unge. Dei var så små at dei likevel ikkje forsto kva som hende, difor kunne overgrepa heller ikkje vera særleg smertefulle eller krenkande, var den originale grunngjevinga hans. Denne dommen kan få følgjer for enda fleire."

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/16/434837.html

mil1365380270
Skrevet

Hadde ikke enkelte menn hatt det synet og resten av den mannlige befolkningen forholdt seg tause om temaet, ville sikkert ikke Sverige hatt et ekstremfeministisk parti nå.

Det negative synet på menn vokser, derfor er det i ALLES interesse å fjerne sånne menn som Collin-Hansen!

Gjest skulkesjal
Skrevet

Hadde ikke enkelte menn hatt det synet og resten av den mannlige befolkningen forholdt seg tause om temaet, ville sikkert ikke Sverige hatt et ekstremfeministisk parti nå.

Det negative synet på menn vokser, derfor er det i ALLES interesse å fjerne sånne menn som Collin-Hansen!

Ja, men hvordan?

Gjest skulkesjal
Skrevet

Ja, men hvordan?

mil1365380270
Skrevet

Ja, men hvordan?

For eksempel sånn som du har gjort nå. Og man kan diskutere det med venner, folk må vekkes.

Journalister og tidsskrifter burde også vise litt samfunnsansvar og sette fokus på dette. Det vil si, mange har jo gjort det, men det er tydeligvis ikke nok.

Det er synd at unnfallenhet fra vanlige menn fremprovoserer fiendtlig innstilling, men man må være passe dum, hvis man ikke så at det ville komme.

Men nå er det nå en gang på vei, og den kan brukes til å vekke folk (les menn), til å være med og reagere mot dommer av denne typen.

Det mest effektive er at det blir en debatt, der det kommer klart frem hva vanlige mennesker tenker om dette. Også hadde det vært til stor hjelp om de som tar det opp ikke blir dupert med "rødstrømpe" og "ottar-tilhenger", av jenter og gutter som ikke gidder å ta saken alvorlig.

Regner med det blir anket, blir spennende å se hva som skjer i lagmannsretten. Hvis denne dommen blir stående, depper jeg seriøst. Det kan bare ikke være sånn!

petter smart
Skrevet

For eksempel sånn som du har gjort nå. Og man kan diskutere det med venner, folk må vekkes.

Journalister og tidsskrifter burde også vise litt samfunnsansvar og sette fokus på dette. Det vil si, mange har jo gjort det, men det er tydeligvis ikke nok.

Det er synd at unnfallenhet fra vanlige menn fremprovoserer fiendtlig innstilling, men man må være passe dum, hvis man ikke så at det ville komme.

Men nå er det nå en gang på vei, og den kan brukes til å vekke folk (les menn), til å være med og reagere mot dommer av denne typen.

Det mest effektive er at det blir en debatt, der det kommer klart frem hva vanlige mennesker tenker om dette. Også hadde det vært til stor hjelp om de som tar det opp ikke blir dupert med "rødstrømpe" og "ottar-tilhenger", av jenter og gutter som ikke gidder å ta saken alvorlig.

Regner med det blir anket, blir spennende å se hva som skjer i lagmannsretten. Hvis denne dommen blir stående, depper jeg seriøst. Det kan bare ikke være sånn!

Hvorfor er det menns ansvar å stoppe denne mannen? Har du ansvar for å gjøre noe med alle kvinner som bør stoppes/gjøres noe med?

Hva konkret mener du den vanlige mann kan/bør gjøre?

Jeg tviler på at denne mannen har særlig støtte utenfor de kriminelle miljøene, men det er begrenset hva en kan gjøre.

mil1365380270
Skrevet

Hvorfor er det menns ansvar å stoppe denne mannen? Har du ansvar for å gjøre noe med alle kvinner som bør stoppes/gjøres noe med?

Jeg tviler på at denne mannen har særlig støtte utenfor de kriminelle miljøene, men det er begrenset hva en kan gjøre.

Menn har ikke større ansvar enn kvinner. Men enhver ukjent mann er en potensiell overgriper. (Ikke trekk frem at kvinner også kan være overgripere, problemet er så marginalt i forhold.) Derfor vil det bli sånn at de som ikke vil uttale seg, de havner i potensiell-kategorien.

Urettferdig? Ja, men det blir sånn i praksis.

Jeg savner rett og slett at menn viser et like stort engasjement i sånne saker, som det kvinner gjør. Underforstått er at jeg opplever det som de ikke gjør det, så klart :-)

Skrevet

Det er jeg enig med deg i - menn generellt har jo ikke slike holdninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...