Gå til innhold

Hvordan stelle en orkide??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en orkide i gave og sant og si har jeg veldig lysegrønne fingre - hvordan i huleste steller man sånne?? Mener å ha hørt de skal stå lyst og ha lite vann?

Skrevet

Vi hadde en på jobben, sånn høøøy en, og den skulle i alle fall ha ett eggeglass vann i uka!

Det gikk fint helt til vi byttet vaskehjelp ;-)

Skrevet

Vi hadde en på jobben, sånn høøøy en, og den skulle i alle fall ha ett eggeglass vann i uka!

Det gikk fint helt til vi byttet vaskehjelp ;-)

Ett eggeglass vann i uka? *Noterer*

Skrevet

Min orkide står lyst men ikke i direkte sol. Jeg vanner den en gang i uka, og da fyller jeg en bøtte med lunkent vann, som orkidepotta får stå oppi noen minutter. Jeg passer på at alt overflødig vann renner av før jeg setter den tilbake i potteskjuleren. Jeg tror kluet er at den ikke skal ha vann stående i potta. De barkebitene den vokser i trekker forøvrig ikke til seg særlig mye vann.

Skrevet

De tåler mye lys, men ser ut til å slite litt i direkte sollys i sydvendte vinduer på sommeren.

Gir dem vann ca. 1 gang pr. uke da de blomstrer. Ikke mye. Mener å ha lest at de skal ha et eggeglass. På vinteren får de vann sjeldnere.

Da den er ferdig med å blomstre kutter du stengelen på 3. "hakk". Da kan du være heldig å få ny blomsterstengel ut fra den gamle. Ellers må du smøre deg med tålmodighet. Det tar ofte mange mnd. til neste blomstring, men til gjengjeld blomstrer de i flere mnd.

Skrevet

De tåler mye lys, men ser ut til å slite litt i direkte sollys i sydvendte vinduer på sommeren.

Gir dem vann ca. 1 gang pr. uke da de blomstrer. Ikke mye. Mener å ha lest at de skal ha et eggeglass. På vinteren får de vann sjeldnere.

Da den er ferdig med å blomstre kutter du stengelen på 3. "hakk". Da kan du være heldig å få ny blomsterstengel ut fra den gamle. Ellers må du smøre deg med tålmodighet. Det tar ofte mange mnd. til neste blomstring, men til gjengjeld blomstrer de i flere mnd.

Det med eggeglasset er bare tull, se lenken fra Kvinna.

Vinduet mitt er vestvendt så det går vel bra, har ettermiddags- og kveldssol der.

Skrevet

Vettafan, min overlevde en hel jul i vinduskarmen med vinduet på gløtt. Selv var vi bortreist i to uker.

Stua hadde nesten minusgrader da vi kom hjem, men orkidéen var like blid. :-)

bugge -jenta
Skrevet

Ett eggeglass vann i uka? *Noterer*

Vi gjør også det. Lever og blomstrer. Problemet er at noen har kjøpt oss en _rosa_ orkide.

Det er den absolutt eneste rosafargen i huset vårt, og jeg ser lengselsfullt på de hvite nede på blomsterbutikken.

Jeg er litt nevrotisk når det gjlder dette med upassende farger i forhold til interiøret, så jeg er på en måte glad jeg ikke har grønne fingre, at det er mannen min sin, og at han før eller senere glemmer av den.

Gave fra jobben. Og den er jo fin i seg selv. Jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal gjøre av den.

Gjest popart
Skrevet

Den tåler ikke trekk. Da faller blomstene rett av (mer aktuelt om vinteren, da, når man lufter.

mil1365380270
Skrevet

Lyst vindu, men ikke sterk sol. Kan godt tørke litt ut, men ikke stå uttørret lenge. Må for all del ikke druknes.

Sånn overlever min i alle fall :-)

Skrevet

Det med eggeglasset er bare tull, se lenken fra Kvinna.

Vinduet mitt er vestvendt så det går vel bra, har ettermiddags- og kveldssol der.

Det er slik jeg har gjort i alle år, og det har fungert helt bra. Mange av mine orkideer kan kommet med blomster flere ganger, og de blomstrer i 3-4!!!! mnd.

Skrevet

Min har blomstret siden midten av april og står stadig fint. Det står i et nordøstvendt vindu (skarp sol om morgenen, men ellers skygge), og jeg vanner den hver mandag. Ellers får den stå i fred.

lalala1365380457
Skrevet

det er feil å kutte stilken på tredje ledd før den har begynt å tørke inn nedover, det kan hende det kommer nye knopper på stilken så lenge den ikke har begynt å tørke inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...