Lillemus Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg har fått en orkide i gave og sant og si har jeg veldig lysegrønne fingre - hvordan i huleste steller man sånne?? Mener å ha hørt de skal stå lyst og ha lite vann? 0 Siter
Kvinna Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Vi hadde en på jobben, sånn høøøy en, og den skulle i alle fall ha ett eggeglass vann i uka! Det gikk fint helt til vi byttet vaskehjelp ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Skrevet 16. juni 2005 Vi hadde en på jobben, sånn høøøy en, og den skulle i alle fall ha ett eggeglass vann i uka! Det gikk fint helt til vi byttet vaskehjelp ;-) Ett eggeglass vann i uka? *Noterer* 0 Siter
Kvinna Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ett eggeglass vann i uka? *Noterer* Ja, er temmelig sikker på det, men ikke skyld på meg hvis den dævver da ;-) Ble litt engstelig her jeg nå! ;-) Kanskje det kommer litt an på type osv... http://www.orkidespesialisten.no/index.htm ..Ser sånn ut! 0 Siter
Kvinna Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Glem eggeglasset!: http://www.orkidespesialisten.no/kultur-misforstaaelser.htm 0 Siter
Kvinna Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Glem eggeglasset!: http://www.orkidespesialisten.no/kultur-misforstaaelser.htm ...hehe... 0 Siter
Lisabeth Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Min orkide står lyst men ikke i direkte sol. Jeg vanner den en gang i uka, og da fyller jeg en bøtte med lunkent vann, som orkidepotta får stå oppi noen minutter. Jeg passer på at alt overflødig vann renner av før jeg setter den tilbake i potteskjuleren. Jeg tror kluet er at den ikke skal ha vann stående i potta. De barkebitene den vokser i trekker forøvrig ikke til seg særlig mye vann. 0 Siter
Speak Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 De tåler mye lys, men ser ut til å slite litt i direkte sollys i sydvendte vinduer på sommeren. Gir dem vann ca. 1 gang pr. uke da de blomstrer. Ikke mye. Mener å ha lest at de skal ha et eggeglass. På vinteren får de vann sjeldnere. Da den er ferdig med å blomstre kutter du stengelen på 3. "hakk". Da kan du være heldig å få ny blomsterstengel ut fra den gamle. Ellers må du smøre deg med tålmodighet. Det tar ofte mange mnd. til neste blomstring, men til gjengjeld blomstrer de i flere mnd. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Skrevet 16. juni 2005 De tåler mye lys, men ser ut til å slite litt i direkte sollys i sydvendte vinduer på sommeren. Gir dem vann ca. 1 gang pr. uke da de blomstrer. Ikke mye. Mener å ha lest at de skal ha et eggeglass. På vinteren får de vann sjeldnere. Da den er ferdig med å blomstre kutter du stengelen på 3. "hakk". Da kan du være heldig å få ny blomsterstengel ut fra den gamle. Ellers må du smøre deg med tålmodighet. Det tar ofte mange mnd. til neste blomstring, men til gjengjeld blomstrer de i flere mnd. Det med eggeglasset er bare tull, se lenken fra Kvinna. Vinduet mitt er vestvendt så det går vel bra, har ettermiddags- og kveldssol der. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Vettafan, min overlevde en hel jul i vinduskarmen med vinduet på gløtt. Selv var vi bortreist i to uker. Stua hadde nesten minusgrader da vi kom hjem, men orkidéen var like blid. :-) 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ett eggeglass vann i uka? *Noterer* Vi gjør også det. Lever og blomstrer. Problemet er at noen har kjøpt oss en _rosa_ orkide. Det er den absolutt eneste rosafargen i huset vårt, og jeg ser lengselsfullt på de hvite nede på blomsterbutikken. Jeg er litt nevrotisk når det gjlder dette med upassende farger i forhold til interiøret, så jeg er på en måte glad jeg ikke har grønne fingre, at det er mannen min sin, og at han før eller senere glemmer av den. Gave fra jobben. Og den er jo fin i seg selv. Jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal gjøre av den. 0 Siter
Gjest popart Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Den tåler ikke trekk. Da faller blomstene rett av (mer aktuelt om vinteren, da, når man lufter. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Lyst vindu, men ikke sterk sol. Kan godt tørke litt ut, men ikke stå uttørret lenge. Må for all del ikke druknes. Sånn overlever min i alle fall :-) 0 Siter
Speak Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Det med eggeglasset er bare tull, se lenken fra Kvinna. Vinduet mitt er vestvendt så det går vel bra, har ettermiddags- og kveldssol der. Det er slik jeg har gjort i alle år, og det har fungert helt bra. Mange av mine orkideer kan kommet med blomster flere ganger, og de blomstrer i 3-4!!!! mnd. 0 Siter
Sofline Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Min har blomstret siden midten av april og står stadig fint. Det står i et nordøstvendt vindu (skarp sol om morgenen, men ellers skygge), og jeg vanner den hver mandag. Ellers får den stå i fred. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 De tåler mye lys, men ser ut til å slite litt i direkte sollys i sydvendte vinduer på sommeren. Gir dem vann ca. 1 gang pr. uke da de blomstrer. Ikke mye. Mener å ha lest at de skal ha et eggeglass. På vinteren får de vann sjeldnere. Da den er ferdig med å blomstre kutter du stengelen på 3. "hakk". Da kan du være heldig å få ny blomsterstengel ut fra den gamle. Ellers må du smøre deg med tålmodighet. Det tar ofte mange mnd. til neste blomstring, men til gjengjeld blomstrer de i flere mnd. det er feil å kutte stilken på tredje ledd før den har begynt å tørke inn nedover, det kan hende det kommer nye knopper på stilken så lenge den ikke har begynt å tørke inn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.