Gjest vet om noe Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg og mannen min vet om noen som har inngått et proforma ekteskap. Det er en asiatisk mann (Tom) som vi kjenner litt, ikke veldig godt, som har giftet seg med en norsk mann (Ola). Tom betaler 4000,- kr pr. mnd. til Ola, og får ikke lov til å jobbe, for det at Ola "forsørger" mannen sin medfører vel en del fordeler for ham med tanke på skatt og slikt,kanskje også for trygden,(han er ufør). Akkurat nå kan ikke Tom engang bo hos Ola fordi det ikke er plass til ham der. Ola har nemlig fått seg en ny afrikansk leieboer... Tom bor nå hos en prostituert, og vi antar at han også selger seg. Hvor skulle han ellers få minst 4000,- pr. mnd fra uten å ha en ordentlig jobb... Tom har heller ikke gitt lyd fra seg til oss etter at han giftet seg, før det hadde vi en del kontakt. Vi hjalp han mye med å finne en kjæreste, men det var ikke vi som fant den fyren han endte opp med. Vi har fått en følelse av at han bare utnyttet oss for å få hjelp til å finne noen... Jeg blir kvalm av slike mennesker som utnytter andres elendighet, og også av folk som Tom, som sender brev til familie sin og forteller at han studerer og er lykkelig gift i Norge. De der nede må jo tro det er så enkelt å komme hit, og det er som å komme til himmelen. Mens sannheten er at de er prostituerte... Dette er ikke den eneste vi kjenner som holder på sånn... Vel, det frister oss å tipse politiet om dette. Men er det er vel ikke så lett å finne noe bevis for det som skjer/har skjedd? Og de gidder vel kanskje ikke å bruke så mye ressurser for å finne ut av slike saker? Hva ville du ha gjort? 0 Siter
Dorthe Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg kjenner også til en del slike tilfelle. Mitt råd er å ikke gjøre noen ting, du risikerer drapstrusler og det som verre er hvis du melder fra. Så ligg lavt i terrenget, det er livsfarlig å bry seg. 0 Siter
bb71 Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Hm...innteressant omgangskrets dere har. Men altså: jeg ville ikke gjort noe. Det virker ikke som om det er for å hjelpe Tom dere eventuelt vil si ifra, så da ville jeg latt det være. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Men er det i det hele tatt ulovlig det "Ole" gjør? Du sier det er et pro-forma ekteskap. Altså er det vel nærliggende å tro "Tom" visste hva han gikk til? Kanskje det ikke engang var en del av avtalen at "Tom" skulle bo hos "Ola". Moralsk forkastelig, ja. Men er det ulovlig? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Men er det i det hele tatt ulovlig det "Ole" gjør? Du sier det er et pro-forma ekteskap. Altså er det vel nærliggende å tro "Tom" visste hva han gikk til? Kanskje det ikke engang var en del av avtalen at "Tom" skulle bo hos "Ola". Moralsk forkastelig, ja. Men er det ulovlig? Proforma-ekteskap er ulovlig, ja. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Hm...innteressant omgangskrets dere har. Men altså: jeg ville ikke gjort noe. Det virker ikke som om det er for å hjelpe Tom dere eventuelt vil si ifra, så da ville jeg latt det være. Det samme tenkte jeg. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Proforma-ekteskap er ulovlig, ja. Ok. Det ante jeg ikke. Har det alltid vært det? Husker en jeg kjenner fikk tilbud om det. Han skulle få 50000 kroner, tror jeg det var, for at venninna til en kinesisk jente som er godt gift i Norge skulle få muligheten til å bosette seg her. De skulle ikke bo sammen eller noe. Men han avslo. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Ok. Det ante jeg ikke. Har det alltid vært det? Husker en jeg kjenner fikk tilbud om det. Han skulle få 50000 kroner, tror jeg det var, for at venninna til en kinesisk jente som er godt gift i Norge skulle få muligheten til å bosette seg her. De skulle ikke bo sammen eller noe. Men han avslo. Jeg tror det alltid har vært det, men vet ikke helt når det ble det. Det finnes egne etterforskere for denslags, som intervjuer "mistenkelige" par og spør om ting som hvilken side de ligger på i senga, tannbørstefarge, første date og denslags. Leste en stor artikkel om det for noen måneder siden. Der var det folk som var blitt tatt for proforma-ekteskap. Den utenlandske ektefellen ble deportert, mens den norske fikk grove bøter. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg tror det alltid har vært det, men vet ikke helt når det ble det. Det finnes egne etterforskere for denslags, som intervjuer "mistenkelige" par og spør om ting som hvilken side de ligger på i senga, tannbørstefarge, første date og denslags. Leste en stor artikkel om det for noen måneder siden. Der var det folk som var blitt tatt for proforma-ekteskap. Den utenlandske ektefellen ble deportert, mens den norske fikk grove bøter. Ok. Vel, godt at noe åpenbart gjøres! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Hva skjer med Tom om de blir avslørt? Han vil jo prostituere seg for å bli her, så hjem vil han nok ikke. Hadde sett det an til Tom kan få norsk statsborgerskap, også kan dere hjelpe ham da. Tror det er fire år, men da må de bo sammen, regner med at de sjekker det. Som mannlig prostituert har han sikkert null problemer med å skaffe penger til billett hjem, så Tom har vel tatt et valg. 0 Siter
Gjest gjør det! Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Noen nevner drapstrusler.... det er lov å tipse annonymt! Jeg hadde meldt fra! hvorfor ikke?? nordmannen utnytter utlendingen og det norske samfunnet, og utlendingen utnytter det norske sanfunnet! Hadde han trengt opphold her i landet, hadde han fått det! fysj, ut med alle som kommer bare for å utnytte norske stat! Hvorfor skal du beskytte han? Har jo bare kommet for å få opphold, og det uten grunn! Tips politiet! Nok av de som utnytter og misbruker våre skattepenger! 0 Siter
alannia Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg kjenner også til en del slike tilfelle. Mitt råd er å ikke gjøre noen ting, du risikerer drapstrusler og det som verre er hvis du melder fra. Så ligg lavt i terrenget, det er livsfarlig å bry seg. og slik ha samfunnet blitt. Vi skal ikke bry oss om andre... bare tenke paa oss selv. Jeg synes paa godt og vondt at man skal bry seg. Hvorfor har vi ellers et lovverk? Alle vet jo at politi ikke har resursser til aa dekke ethvert lovbrudd. Tips fra publikum er viktig for at politiet skal kunne gjoere et bra arbeid. Jeg synes du skal tipse politiet du. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg tror det alltid har vært det, men vet ikke helt når det ble det. Det finnes egne etterforskere for denslags, som intervjuer "mistenkelige" par og spør om ting som hvilken side de ligger på i senga, tannbørstefarge, første date og denslags. Leste en stor artikkel om det for noen måneder siden. Der var det folk som var blitt tatt for proforma-ekteskap. Den utenlandske ektefellen ble deportert, mens den norske fikk grove bøter. Men tenk så mange som er ordentelig sammen og som ikke engang husker øyenfargen på partneren da.. De husker nok langt mindre tannbørstefargen! Jeg vet så vidt at min er hvit og rosa,men fargen på typens? Nope! ;-) 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Ok. Det ante jeg ikke. Har det alltid vært det? Husker en jeg kjenner fikk tilbud om det. Han skulle få 50000 kroner, tror jeg det var, for at venninna til en kinesisk jente som er godt gift i Norge skulle få muligheten til å bosette seg her. De skulle ikke bo sammen eller noe. Men han avslo. 50000 et aaaaltfor lite for å gjøre noe slikt. Hadde det vært et par nuller ekstra der, så hadde jeg kanskje vurdert det. "...................................." 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 50000 et aaaaltfor lite for å gjøre noe slikt. Hadde det vært et par nuller ekstra der, så hadde jeg kanskje vurdert det. "...................................." Jeg skla kanskje gjøre det helt "gratis"..Men jeg får opphold&arbeid i USA tilbake, og de er jo strengere enn vi, så jeg synes det blir en OK deal:-) Pluss at jeg kjenner fyren så han er ikke noe farlig eller noe, så i så fall blir det en gjensidig tjeneste. :-) 0 Siter
Gjest gjør det! Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg skla kanskje gjøre det helt "gratis"..Men jeg får opphold&arbeid i USA tilbake, og de er jo strengere enn vi, så jeg synes det blir en OK deal:-) Pluss at jeg kjenner fyren så han er ikke noe farlig eller noe, så i så fall blir det en gjensidig tjeneste. :-) psykt!!! Da er du en av alle idioter som går i to sko! Utnyttelse av samfunnet! Håper virkelig du mislykkes med ditt prosjekt! 0 Siter
Gjest vet om noe Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Takk for svar alle sammen. Det blir nok til at vi tipser politiet. Men må man ringe, eller kan man sende et anonymt brev? Hender det at politiet sjekker folk som gifter seg med utlendinger sånn uten videre, eller må det være en mistanke der først? Vil at de skal tro de har blitt tilfeldig utvalgt, er redd for at noen skal få mistanker om at det er oss som har tipset politiet.... 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 psykt!!! Da er du en av alle idioter som går i to sko! Utnyttelse av samfunnet! Håper virkelig du mislykkes med ditt prosjekt! Hæ? Hvorfor det? Og tusen takk forresten..;-) Lykke til til deg og! 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 psykt!!! Da er du en av alle idioter som går i to sko! Utnyttelse av samfunnet! Håper virkelig du mislykkes med ditt prosjekt! Og hvordan får forresten alle idioter plass i to sko? Hørtes trangt ut..;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.