Gjest Timari Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 at unge mennesker som har behov for pleie skal bli stuet inne på sykehjem mot sin vilje. Så på frokosttv i dag om en kvinne på 32 år som hadde havnet der etter en ulykke. hun hadde også en sønn på 12 år som hun da ikke lenger kunne ta seg av, og hvor hennes mor måtte trå til. og denne historien er langt fra enestående desverre...Vet om en som bodde på gamlehjem etter en trafikkulykke fra hun var 12 til hun var 23, da fikk hun endelig flytte til et bofelleskap med andre ungdommer Er Norge et velferdsland? Bare lurer... 0 Siter
Babette Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg er helt enig med deg. Og når man kjenner til både dette og hvordan det f. eks. står til i psykiatrien, er det for meg uforståelig at så mange kan gå inn for å bruke offentlige midler til å sponse varmt skolemåltid på alle landets grunnskoler. Hvis noen nå sier at det blir feil å sette dette opp mot hverandre, vil jeg svare at det er jo det politikk handle om. Å veie det ene behovet opp mot det andre. Å fordele offentlige penger. Å prioritere er også å si nei. 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Det er slik som kan skje men det er ikke lov. Man har krav på hjelp gjennom hjemmetjenesten slik at man skal kunne klare å ta seg av seg selv og barn. Men mange kommuner har dårlig råd og derfor skjer dette. Det er klart det er dyrt å ha assisten på folk hele døgnet men det blir feil at de skal sendes på pleiehjem mot deres vilje. Men noen ganger lurer jeg på om det likevel er bedre enn å bo hjemme. Det er mange funksjonshemmede som sitter alene hjemme døgnet rundt med kun hjemmesykepleie to ganger i døgnet når de står opp og når de legger seg. Er ikke mye til liv det heller da. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Det er slik som kan skje men det er ikke lov. Man har krav på hjelp gjennom hjemmetjenesten slik at man skal kunne klare å ta seg av seg selv og barn. Men mange kommuner har dårlig råd og derfor skjer dette. Det er klart det er dyrt å ha assisten på folk hele døgnet men det blir feil at de skal sendes på pleiehjem mot deres vilje. Men noen ganger lurer jeg på om det likevel er bedre enn å bo hjemme. Det er mange funksjonshemmede som sitter alene hjemme døgnet rundt med kun hjemmesykepleie to ganger i døgnet når de står opp og når de legger seg. Er ikke mye til liv det heller da. Er enig i det du skriver. Jeg tror heller ikke at det beste bestandig er å bo hjemme men det må føles svært nedverdigende å ikke ha noe valg, å bli tvunget til å bo sammen med eldre senile mennesker. Noen vil føle at de tross alt har det bedre hjemme da de kanskje har familie, de har tv, internett slike ting. De har hjemmet sitt rundt seg. Men selv om noen er for syke til å være hjemme så må det jo finnes løsninger for de unge? Så et program for tv for noen år siden om en ung jente (Kristin) som hadde bodd 10 år på gamle hjem. Hun var 23 år da hun endelig fikk egen leielighet i en form for et bokollektiv med andre unge. Jeg husker hun sa at det var to ting hun spesielt gledet seg til ved å flytte det var nr 1) å få et eget bad og 2) å slippe å prate om været hele tiden. Ikke så store krav synes jeg!! Nå fikk hun da sin egen leielighet i et stort bofelleskap og kunne bestemme selv om hun ville spise sammen med de andre beboerne i fellesrommet (hun måtte uannsett ha hjelp til det) eller være hjemme hos seg selv, og hun kunne selv bestemme om hun ville slippe folk inn når de ringte på. Det kan virke som småtteri for andre, men for henne så var det nødvendig for å opprettholde en form for selvrespekt. Tror jeg gråt 17 ganger når jeg så den dokumentaren, kanskje det er derfor det opprører meg så sterkt at noen skal plasseres på eldrehjem mot sin vilje 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Er enig i det du skriver. Jeg tror heller ikke at det beste bestandig er å bo hjemme men det må føles svært nedverdigende å ikke ha noe valg, å bli tvunget til å bo sammen med eldre senile mennesker. Noen vil føle at de tross alt har det bedre hjemme da de kanskje har familie, de har tv, internett slike ting. De har hjemmet sitt rundt seg. Men selv om noen er for syke til å være hjemme så må det jo finnes løsninger for de unge? Så et program for tv for noen år siden om en ung jente (Kristin) som hadde bodd 10 år på gamle hjem. Hun var 23 år da hun endelig fikk egen leielighet i en form for et bokollektiv med andre unge. Jeg husker hun sa at det var to ting hun spesielt gledet seg til ved å flytte det var nr 1) å få et eget bad og 2) å slippe å prate om været hele tiden. Ikke så store krav synes jeg!! Nå fikk hun da sin egen leielighet i et stort bofelleskap og kunne bestemme selv om hun ville spise sammen med de andre beboerne i fellesrommet (hun måtte uannsett ha hjelp til det) eller være hjemme hos seg selv, og hun kunne selv bestemme om hun ville slippe folk inn når de ringte på. Det kan virke som småtteri for andre, men for henne så var det nødvendig for å opprettholde en form for selvrespekt. Tror jeg gråt 17 ganger når jeg så den dokumentaren, kanskje det er derfor det opprører meg så sterkt at noen skal plasseres på eldrehjem mot sin vilje Leiligheter i bofellesskap skulle det vært mange fler av også for yngre folk og ikke bare pensjonister. Jeg kjenner folk som bor alene som knapt har kontakt med uteverdenen. De kommer seg ikke ut sjøl, de får ikke lenger besøk for andre synes det er kjedelig å gå dit og de klarer ikke engang å komme ut av senga sjøl eller lage mat. Livet består kun av å se på tv og se ut av vinduet. Jeg hadde dødd av kjedsommelighet om jeg var i den situasjonen. Veldig mange har mistet alle vennene sine og familien stiller lite opp. Nå snakker jeg om folk i 20-30 årene altså. 0 Siter
Gemini Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Helt enig i at det er for ille, og også at egen leilighet i bofellesskap er en bedre løsning. Men selv det har jeg sett tilfeller av i praksis der det har gått svært dårlig, grunnet en til dels dårligfungerende beboergruppe samt mye dårlige løsninger i fra ledelsen av personalet. Men ja, absolutt bedre enn eldre-/sykehjem. Men nå har jeg nettopp kommet hjem fra Hellas, der jeg møtte en døv person, som bruker hele sommeren hvert år på å selge lightere til turister, går rundt med laminerte lapper han legger på bordene sammen med et utvalg lightere. På lappene står det bl.a. at han er døv-stum. Jeg prøvde å gjøre noen tegnspråk-tegn til han (vel vitende om at de ikke er internasjonale, men allikevel...). Han responderte ikke, og jeg mistenker at han aldri har fått skikkelig skolegang eller muligheter i livet. Hjerteskjærende...! Selv om jeg tross alt syntes det var bedre at han tross alt selger noe som turistene tross alt vil ha, og sånn sett kan ha en viss selvrespekt i behold, sammenlignet med å måtte tigge. Og turistene, samt personalet på alle tavernaer og andre utesteder så ut til å akseptere at han gikk rundt der. Men et trist innslag i ferien min allikevel... En liten avsporing, men litt perspektiv på hvordan funksjonshemmede kan ha det rundt om... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Helt enig i at det er for ille, og også at egen leilighet i bofellesskap er en bedre løsning. Men selv det har jeg sett tilfeller av i praksis der det har gått svært dårlig, grunnet en til dels dårligfungerende beboergruppe samt mye dårlige løsninger i fra ledelsen av personalet. Men ja, absolutt bedre enn eldre-/sykehjem. Men nå har jeg nettopp kommet hjem fra Hellas, der jeg møtte en døv person, som bruker hele sommeren hvert år på å selge lightere til turister, går rundt med laminerte lapper han legger på bordene sammen med et utvalg lightere. På lappene står det bl.a. at han er døv-stum. Jeg prøvde å gjøre noen tegnspråk-tegn til han (vel vitende om at de ikke er internasjonale, men allikevel...). Han responderte ikke, og jeg mistenker at han aldri har fått skikkelig skolegang eller muligheter i livet. Hjerteskjærende...! Selv om jeg tross alt syntes det var bedre at han tross alt selger noe som turistene tross alt vil ha, og sånn sett kan ha en viss selvrespekt i behold, sammenlignet med å måtte tigge. Og turistene, samt personalet på alle tavernaer og andre utesteder så ut til å akseptere at han gikk rundt der. Men et trist innslag i ferien min allikevel... En liten avsporing, men litt perspektiv på hvordan funksjonshemmede kan ha det rundt om... Er du sikker på at han virkelig var døv? Det er utrolig mange sleipinger som spiller på at de er døve for å vekke medlidenhet. Jeg har selv møtt en "døv" selger i utlandet. Når jeg begynte å prate med internasjonale tegn, rødma han og fordufta kjappere enn svint ;-) Jeg har møtt endel døve grekere og så vidt meg bekjent har de fleste døve det ganske bra der nede. Til og med her i Norge har jeg kommet ut for fake "døve" selgere (østeuropeere). På lappen de viser fram har det blant annet stått at de drømmer om å høre musikk osv. Dette vekker hørendes medlidenhet, mens vi døve stor sett ler av hele greia. Hvordan kan vi savne/drømme om å høre musikk, når vi ikke vet hva vi går glipp av? ;-) Det er godt mulig du møtte en "ekte" døv og da er det selvsagt veldig synd på han når han ikke har noe språk... 0 Siter
Gemini Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Er du sikker på at han virkelig var døv? Det er utrolig mange sleipinger som spiller på at de er døve for å vekke medlidenhet. Jeg har selv møtt en "døv" selger i utlandet. Når jeg begynte å prate med internasjonale tegn, rødma han og fordufta kjappere enn svint ;-) Jeg har møtt endel døve grekere og så vidt meg bekjent har de fleste døve det ganske bra der nede. Til og med her i Norge har jeg kommet ut for fake "døve" selgere (østeuropeere). På lappen de viser fram har det blant annet stått at de drømmer om å høre musikk osv. Dette vekker hørendes medlidenhet, mens vi døve stor sett ler av hele greia. Hvordan kan vi savne/drømme om å høre musikk, når vi ikke vet hva vi går glipp av? ;-) Det er godt mulig du møtte en "ekte" døv og da er det selvsagt veldig synd på han når han ikke har noe språk... Jeg kan jo ikke være sikker, og har selv vært ute for en "skuespiller" på en tidligere Hellas-reise, da en som spilte overbevisende som om han hadde CP eller lignende. Men nei, det var ikke masse sånn svada om å drømme om å høre musikk på kortet hans. Husker ikke teksten ordrett, men det sto egentlig bare kortfattet at han solgte lightere, prisen på de, og at han var "deaf-mute". Og det var noe ved ham som ga meg inntrykk av at han virkelig var handikappet, også utenom dette med hørselen. Vanskelig å sette ord på det. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg kan jo ikke være sikker, og har selv vært ute for en "skuespiller" på en tidligere Hellas-reise, da en som spilte overbevisende som om han hadde CP eller lignende. Men nei, det var ikke masse sånn svada om å drømme om å høre musikk på kortet hans. Husker ikke teksten ordrett, men det sto egentlig bare kortfattet at han solgte lightere, prisen på de, og at han var "deaf-mute". Og det var noe ved ham som ga meg inntrykk av at han virkelig var handikappet, også utenom dette med hørselen. Vanskelig å sette ord på det. Okei, endel døve har jo også tilleggshandicap, så kanskje dette var tilfellet for denne gutten. I mange land har man ganske bra tilbud for døve, men er man døv og funksjonshemmet blir det straks verre :-( 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.