Gå til innhold

litt mer om vanskeligheter med urinering

Anbefalte innlegg

hei!

jeg så innlegget fra "Oskar" om vanskligheter med urinering. jeg kan si at dette problemet gjelder i høyeste grad meg også. tror mulig det faktisk er litt værre. har veldig vanskelig med å tisse når jeg i det hele tatt er i nærheten av andre!!

jeg har vært hos lege/urolog en rekke ganger, men jeg får inntrykk av at de ikke helt tar problemet mitt på alvor.

siden dette er litt dempende på livskvaliteten for meg skulle jeg helst sett at ihvertfall noe kunne bli gjort slik at det ble litt bedre...

så at du nevnte noe om operasjon! hva går denne ut på? siden det er så ille som det er for meg hadde også en pose på magen lettet situasjonen litt? hva innebærer det å gå med en pose? forholdsregler du må ta osv.??

er veldig takknemlig for svar!

p.s. jeg er en gutt/mann på 21 år. ellers stort sett frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18828-litt-mer-om-vanskeligheter-med-urinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

En operasjon baserer seg først og fremst på at man er sikker på årsaken til problemet - da er det ikke bare nok med det du skriver her.

Man kan spalte blærehalsen (utløpet fra urinblæren) ved hjelp av et inmstrument som føres inn i uribrøret. - Men dette fører til at sæden går inn i blæren i stedet for utover ved sæduttømming. - Når man er så ung som deg, vil man forsøke med tabletter først.

Trygve Talseth, Urolog

har også problemer med å tisse "offentlig" --jeg er jente da..situasjonen blir vel annerledes da (??) har inntrykk av at dette er vanlig blant gutter/menn...men svært sjelden lbant jenter..har heller aldri blitt tatt på alvor

Det er slett ikke uvanlig at jenter også kan ha dette. Mekanismen er ikke helt den samme, men noen jenter kan ha vanskelig for å slappe helt av når de ikke er helt for seg selv. De klarer da ikke å slappe av bekkenbunnsmuskulaturen. Dette kan igjen føre til at de ikke tømmer blæren helt. Dette igjen kan føre til urinveisinfeksjoner.

- Det du må gjøre, er å forsøke å slappe helt av i musklene i bekkenet og rundt urinrøret - og bruke den tid du trenger.

Gjest motisaz

Det er slett ikke uvanlig at jenter også kan ha dette. Mekanismen er ikke helt den samme, men noen jenter kan ha vanskelig for å slappe helt av når de ikke er helt for seg selv. De klarer da ikke å slappe av bekkenbunnsmuskulaturen. Dette kan igjen føre til at de ikke tømmer blæren helt. Dette igjen kan føre til urinveisinfeksjoner.

- Det du må gjøre, er å forsøke å slappe helt av i musklene i bekkenet og rundt urinrøret - og bruke den tid du trenger.

har bare prøvd å gjøre dette i 5 år nå...lit t lettere sagt enn gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...