Spirello Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Om ikke altfor mange ukene kommer Spirello junior til verden, og jeg vil opprette sparekonto til han med en gang han blir født, og sette inn et fast beløp hver mnd. Hvordan konto bør det være? Og kan man opprette kontoer på spebarn? Har kapitalkonto jeg selv sparer på, så ønsker ikke å bruke den. Ønsker å sette inn pengene på en konto som er sperra til han er 20 år, der bare foreldrene kan ta ut penger hvis det blir nødvendig før han er myndig... Har dere noen råd? 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 To av "fellene" man bør ta med i betraktningen: om kontoen opprettes i barnets navn: sjekk hva grensen for når overformynderiet slår kloa i pengene er, og sjekk om en slik konto vil kunne vanskeliggjøre det å få lån i statens lånekasse for utdanning. ...sånn etter hva jeg har lest, da... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Slik har vi gjort til unga våre: https://www.dnbnor.no/person/sparing_og_plassering/fond/produkter/spare_til_barn.html 0 Siter
Åsemor Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg gikk i banken og sa jeg ville ha konto til minien, da var hun 2 uker. I banken hadde de da bare et alternativ, så da ble det det. Jeg måtte velge om jeg skulle være eneste disponent, eller om faren også skulle ha tilgang, og om bare en av oss eller begge måtte godkjenne uttak. Du må rett og slett bare gå til banken og spørre. Men du må ha personnr, så du bør vente til du har fått brev folkeregisteret eller hvem det er, med dette nr. Du får også etter hvert brev om at trygdekontoret må ha et kontonr til å sette inn barnetrygden, så da oppga jeg hennes kontonr. Ser aldri de pengene, ergo savner jeg de ikke. 0 Siter
Gjest om barnetrygden Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg gikk i banken og sa jeg ville ha konto til minien, da var hun 2 uker. I banken hadde de da bare et alternativ, så da ble det det. Jeg måtte velge om jeg skulle være eneste disponent, eller om faren også skulle ha tilgang, og om bare en av oss eller begge måtte godkjenne uttak. Du må rett og slett bare gå til banken og spørre. Men du må ha personnr, så du bør vente til du har fått brev folkeregisteret eller hvem det er, med dette nr. Du får også etter hvert brev om at trygdekontoret må ha et kontonr til å sette inn barnetrygden, så da oppga jeg hennes kontonr. Ser aldri de pengene, ergo savner jeg de ikke. Vi prøvde å spare barnetrygden, men siden vi ikke har så god råd blir det til at vi bruker den. 0 Siter
Gjest Flystripa Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Åh, stilig navn ;o) Han er sikkert helt alene om dette navnet! 0 Siter
Åsemor Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Vi prøvde å spare barnetrygden, men siden vi ikke har så god råd blir det til at vi bruker den. Ja, pengene kommer jo for at man skal kunne bruke de. Nå er vi så heldige at vi får de pengene vi trenger og enda litt til, så da er det veldig greit å spare litt. 0 Siter
Gjest spvire Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Slik har vi gjort til unga våre: https://www.dnbnor.no/person/sparing_og_plassering/fond/produkter/spare_til_barn.html Det er en viss risiko å satse pengene i aksjer, er det ikke? 0 Siter
Gjest mij Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg og pappa'n bruker Skandiabanken, og der får man ikke opprette konto til personer under 18 år - så jeg har rett og slett lagt pengene hans på min konto, merket med hans navn. For oss ble det enklest på den måten. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 ...juniors penger, that is.. men det tipper jeg du skjønte ;-) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg og pappa'n bruker Skandiabanken, og der får man ikke opprette konto til personer under 18 år - så jeg har rett og slett lagt pengene hans på min konto, merket med hans navn. For oss ble det enklest på den måten. Det har jeg gjort også... Ulempen er at jeg blir skattet for formuen - fordelen er at jeg har full kontroll hele tiden 0 Siter
tiliti Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Det har jeg gjort også... Ulempen er at jeg blir skattet for formuen - fordelen er at jeg har full kontroll hele tiden Samme her. 0 Siter
org Skrevet 18. juni 2005 Skrevet 18. juni 2005 To av "fellene" man bør ta med i betraktningen: om kontoen opprettes i barnets navn: sjekk hva grensen for når overformynderiet slår kloa i pengene er, og sjekk om en slik konto vil kunne vanskeliggjøre det å få lån i statens lånekasse for utdanning. ...sånn etter hva jeg har lest, da... Jeg tror grensa for overformynderiet ligger på kr 35.000,-. Overformynderiet får god rente på penger de har i forvaring, så det er faktisk ikke så dumt å ha pengene sine der... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.