Gå til innhold

Er dette bedring?


Gjest Lotus

Anbefalte innlegg

Jeg lurer virkelig på om det går bedre med meg. Det føles ikke sånn. Jeg er så uendelig trist, på gråten det meste av dagen.

På den annen side, har jeg igjen begynt å interessere meg for ting. Jeg kan kjenne små glimt av glede innimellom. Dessverre kommer de sjelden og varer kort tid. Men det må vel sies å være en forbedring fra tidligere, da alt var totalt likegyldig. Det meste av det jeg gjør, må jeg presse meg selv til. Det er virkelig et ork. Tidligere ga jeg blaffen i at jeg ikke orket/ville noe, jeg prøvde ikke en gang å presse meg selv. Så det at jeg nå presser meg selv, har innsett at jeg ikke kan gi blaffen i alt resten av livet, tyder vel på at jeg er på vei mot bedring? Jeg bør være det, har gått på antidepressive medisiner i noen uker nå.

Hvorfor føler jeg meg da så trist hele tiden? Hvorfor har tanken på selvmord satt seg fast? Uansett hva jeg gjør, klarer jeg ikke tro på at det en dag blir bedre. Hvis det virkelig er i ferd med å bli bedre, hvorfor har jeg lyst til å skade meg selv, påføre meg en konkret fysisk smerte i stedet for denne diffuse psykiske smerten? Det føles som alt var mye bedre tidligere, da jeg var apatisk, ga blaffen i alt. Riktignok greide jeg ikke glede meg over ting, og jeg måtte ta meg skikkelig sammen for å gjøre selv de mest dagligdagse ting, men jeg var heller ikke plaget av denne uendelige tristheten.

Er dette et stadium på vei ut av depresjonen, så det bare er å ta tiden til hjelp?

Vær så snill å svare, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg trenger virkelig litt oppmuntring og noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har begynt å føle igjen. Tristhet betyr ikke at det er noe negativt.

Du har begynt å få igjen lysten til å gjøre ting.

Det er vel tegn på bedring?

Men det er heller ikke bare lett å bli bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, dette er typiske første tegn på at medisinene har begynt å virke. Etterhvert vil bedringen komme også på andre sider av depresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er typiske første tegn på at medisinene har begynt å virke. Etterhvert vil bedringen komme også på andre sider av depresjonen.

Tusen takk for svaret. Godt å få vite at jeg virkelig er på bedringens vei. Da får jeg bare fortsette å spise piller og ta tiden til hjelp. Jeg var virkelig fristet til å slutte med medisiner, det føltes tross alt ikke like ille da jeg var likegyldig til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har begynt å føle igjen. Tristhet betyr ikke at det er noe negativt.

Du har begynt å få igjen lysten til å gjøre ting.

Det er vel tegn på bedring?

Men det er heller ikke bare lett å bli bedre..

Kjære fnugg

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Og det er nok bedring. Det er blitt såpass tydelig at jeg begynner å tro på det selv.

Du har sikkert rett i at det er etgodt tegn at jeg har begynt å føle igjen. Det er bare så synd tristheten kom før gleden. Jeg er fortsatt veldig trist, på gråten det meste av dagen, men har også opplevd små glimt av glede. Daglige glimt av glede. Så nå er jeg igjen optimist.

Jeg håper det går bra med deg også.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...