Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vi kobler flere maskiner til bredbånd, vil det gå saktere hvis flere brukere er på samtidig.

Vil vi kunne sjekke hverandres logg?

Gjest jeg er trøtt nå
Skrevet

"Hvis vi kobler flere maskiner til bredbånd, vil det gå saktere hvis flere brukere er på samtidig"

Ja, dere må jo deles om resusjene:)

"Vil vi kunne sjekke hverandres logg?"

Nei.

Skrevet

Hvis dere bruker mye av (eller hele) båndbredden, så vil det selvfølgelig gå tregere med flere klienter. Hvis du imidlertid tenker på vanlig bruk - surfing, chatting etc., så vil det ikke være noen forskjell.

"...................................."

Gjest det surrer og går
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvilken måte dere kobler, via hub eller switch. Hubben er "dum" og fordeler kapasiteten likt på hver maskin. Switchen lar hver enkelt maskin bruke hele kapasiteten ettersom hvor mange som er på.

Eller har det kanskje kommet nyere løsninger? Etpar år siden jeg var ute og skaffet meg switch.

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvilken måte dere kobler, via hub eller switch. Hubben er "dum" og fordeler kapasiteten likt på hver maskin. Switchen lar hver enkelt maskin bruke hele kapasiteten ettersom hvor mange som er på.

Eller har det kanskje kommet nyere løsninger? Etpar år siden jeg var ute og skaffet meg switch.

Neida, det er ikke dette som er forskjellen mellom hub og svitsj. Båndbredden blir fordelt på samme måte med hub og svitsj. Forskjellen er at en hub sender dataene ut i alle retninger, og så er det opp til maskinene å håndtere kollisjoner når flere sender samtidig. En svitsj sender dataene direkte til den maskinen dataene er adressert til. Derfor blir en svitsj ofte raskere hvis nettverket har en viss størrelse. Er det få maskiner har det mindre å si. Men huber er vel knapt i salg lenger, nå som svitsjer er blitt så billige.

Gjest det surrer og går
Skrevet

Neida, det er ikke dette som er forskjellen mellom hub og svitsj. Båndbredden blir fordelt på samme måte med hub og svitsj. Forskjellen er at en hub sender dataene ut i alle retninger, og så er det opp til maskinene å håndtere kollisjoner når flere sender samtidig. En svitsj sender dataene direkte til den maskinen dataene er adressert til. Derfor blir en svitsj ofte raskere hvis nettverket har en viss størrelse. Er det få maskiner har det mindre å si. Men huber er vel knapt i salg lenger, nå som svitsjer er blitt så billige.

Ok, takk, da lærte vi noe nytt igjen.

Skrevet

Det vil jo gå litt tregere når det er flere som deler linja. Men det spørs veldig hva som blir gjort fra hver av maskinene. Surfer man på helt vanlige sider, chatter osv. så tar det normalt ikke så mye båndbredde. Nedlasting av filer kan ta mye båndbredde, det spørs på programmet som brukes til nedlasting. Noen nedlastingsprogrammer tar mest mulig båndbredde, og gjør at det blir svært tregt for andre brukere på samme linja.

En mulighet for å få bedre kapasitet er jo å oppgradere til en bredbåndslinje med større kapasitet. Det koster ofte bare en hundrelapp ekstra pr. mnd.

Skrevet

Sagt på teknisk måte: En switch skaper et eget segment for hver utgang (klient) :-)

"................................"

Skrevet

Sagt på teknisk måte: En switch skaper et eget segment for hver utgang (klient) :-)

Jeg prøver å la være å snakke for teknisk her inne :)

Skrevet

Jeg prøver å la være å snakke for teknisk her inne :)

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...