Gå til innhold

Cyclotymi eller dystymi?


Gjest ja, det er meg igjen

Anbefalte innlegg

Gjest ja, det er meg igjen

Hva skiller cyclotymi og dystymi? Det virker kanskje litt rart å spørre. Jeg veit at cycltymi har hurtige humørsvingninger som går både opp og ned uten så store opp- og nedturer at det kvalifiserer for bipolar lidelse, og at dystymi er en slags kronisk mild depresjon.

Men jeg har også lest at en ved dystymi kan vere litt bedre iblant, og ha dager da en er "frisk".

Hva skiller "friske dager" hos en med dystymi fra en oppstemt fase hos en med cyclotymi.

Hvor lange gode perioder er det mulig for en med dystymi å ha, med eller uten behandling?

Det jeg _egentlig_ lurer på, er om jeg har noe av dette.

Trur jeg egentlig ikke så ofte var glad i min barndom/undom, men glimta jo til av og til. Fra slutte nav tenåra og begynnelsen av tjueåra blei jeg mer deprimert, til mellom 20 og 30 på madrs. Noe effekt av behandling med SSRI, 200 mg. Zoloft og senere 40 mg. Cipramil.

Har nå hatt en god periode uten med. Bra med energi, god søvn, ingen rastløshet. Har følt at livet var godt. Ikke hele tiden, men jeg følte meg normal. I to måneder varte det. Så er det tilbake med en tilstand som ligner på depresjon, ikke alvorlig, jeg fungerer på en måte, eller kanskje ikke, det er helt på grensa. Det er mest nedstemthet, søthunger, noe dårligere søvn og noe som minner om sosialangst men som nok ikke er alvorlig nok for en slik diagnose, tungt å komme i gang med ting, men jeg kommer igan med det mest prekære, andre ting utsetter jeg. Litt vanskelig med konsentrasjon.

Men innenfor en slik periode som nå, kan det skje at jeg ser lysere på ting, en liten stund, kan ha det bra noen timer, kanskje en hel dag, men så plutselig faller verden sammen igjen.

Hva trur du feiler meg? Noe må det være liksom? Og hva er lurt å gjøre med det? Samtaler hos psykolog er forsøkt og påvirker ikke forløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest det er meg igjen

Glemte irrtabilitet, noe som i perioder som nå er meget fremtredende. Kjefter ikke nødvendigvis på andre, men kan nok virke _litt_ sur utdad, og koker inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er meg igjen

http://www.psykiatrinytt.no/modules.php?name=News&file=article&sid=227

Cyclotymi veksler mellom hypomani og lett depresjon, men ikke alvorlig depresjon (i motsetning til bipolar 2 der en har hypomanier og alvorlig depresjon)

men jeg veit ikke hvordan jeg skiller mellom gode dager i en dystymi og hypomani i en cycltymi. Det står også i artikkelen du viser til at dystymi gjerne blir feildiagnostisert som cycltymi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rcksck

men jeg veit ikke hvordan jeg skiller mellom gode dager i en dystymi og hypomani i en cycltymi. Det står også i artikkelen du viser til at dystymi gjerne blir feildiagnostisert som cycltymi.

hypomani er langt høyere opp enn normal. Du kan f.eks jobbe svært mye mer effektivt og trenger mindre søvn. Eller du er kjempehyper og prater fort og masse, folk ber deg prate saktere, du prater med fremmede folk på gata, har en deilig boblende lykkefølelse inni deg, ler og ler, som om du skulle vært rusa på noe godt, store planer for fremtiden, veldig optimistisk. f.eks..

Leste i en bok jeg hadde at ved cyclotymi hadde du oppturer og nedturer du omtrent kunne planlegge på. Du kunne jobbe svært effektivt og med lite søvn en periode, for så å ikke klare å gjøre unna noenting en periode etterpå. Men er sikkert mange som har det mer "hakkete" og for alt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rcksck

hypomani er langt høyere opp enn normal. Du kan f.eks jobbe svært mye mer effektivt og trenger mindre søvn. Eller du er kjempehyper og prater fort og masse, folk ber deg prate saktere, du prater med fremmede folk på gata, har en deilig boblende lykkefølelse inni deg, ler og ler, som om du skulle vært rusa på noe godt, store planer for fremtiden, veldig optimistisk. f.eks..

Leste i en bok jeg hadde at ved cyclotymi hadde du oppturer og nedturer du omtrent kunne planlegge på. Du kunne jobbe svært effektivt og med lite søvn en periode, for så å ikke klare å gjøre unna noenting en periode etterpå. Men er sikkert mange som har det mer "hakkete" og for alt jeg vet...

høres forresten ut at dystymi kan stemme for deg...lykke til videre:)

Du skjønner egentlig i ettertid at du har vært høyere enn normalt når du er i normal fase og tenker tilbake på en hypoman episode...iallfall gjør jeg det etter at jeg fikk diagnose bipolar. Snakke kjempehøyt så alle hører og venner skjemmes og ber meg prate lavere-er IKKE meg til vanlig. Eller siste halvår av ungdomsskolen hadde jeg mye G'er og noen M'er. Så kom en hypoman periode, og jeg satt meg ned med bøkene og skrev av hvert ord som sto der. G'ene ble til M og M'ene ble til S. Har aldri i ettertid greid å ha den arbeidskapasiteten. Og hadde tanker i hodet om at jeg skulle bli en berømt forfatter. Mens jeg til vanlig er såpass sjenert at om jeg skulle skrevet noen bok så ville jeg gitt den ut med fake navn liksom...

Etter det igjen har jeg vel blitt enda høyere og ikke hatt konsentrasjon til å gjøre stort, bare more meg...(og siden kom manien der jeg ikke fikk gjort annet enn å hoppe opp og ned og ha et grusomt press i hodet og være overbevist om at jeg visste alt i hele verden og skulle bli astronom.)

håper du ble klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...