trubaduren Skrevet 18. juni 2005 Skrevet 18. juni 2005 Dette har jeg skrevet om før i forumet. I dag ringte jeg for å få tilbake 2 måneders forskuddsleie som jeg betalte for min datter til hennes husvert. Det er forskuddsleie og ikke DEPOSITUM. Husleien har vært betalt punktelig, og den siste måneden som det var betalt for ble brukt til å vaske hybelen samt at min datter flyttet ut i samme farten. Jeg har selv vært og vasket hybel, trapp, gang og bad for sikkerhetsskyld etter min datter. Husverten mener at min datter som er 18 år har tatt noen klær hos henne samt ødelagt i huset ved kattehold. Saken er at katten fikk hun ha av husverten og hybelen er i bedre stand slik den framstår ren og fin etter min datter i dag. Jeg forsvarer ikke min datter, men kan ikke helt se at husverten kan ture fram på denne måten. I dag var husverten både frekk, usakelig og slengte på røret til meg etter å sagt at hun skulle anmelde min datter. PUH sier jeg bare, hva skal man si om slikt? 0 Siter
Excelsion Skrevet 18. juni 2005 Skrevet 18. juni 2005 Selvfølgelig, men husvert må da også kunne fortelle faktisk HVA som er ødelagt. 0 Siter
Gjest just someone Skrevet 19. juni 2005 Skrevet 19. juni 2005 Husverten er åpenbart tullete. Hvis han skulle finne på å anmelde, får han krav til bevis. Kan ikke det legges frem, risikerer han motanmeldelse fra dere. Du trenger ikke ta sånne tullinger alvorlig. Men forskuddsbetalt husleie har nok gått fløyten, desverre. 0 Siter
Nikki Skrevet 19. juni 2005 Skrevet 19. juni 2005 Han kan ikke nekte å betale tilbake dette. Han har ikke lov til å ta 2 måneders forskuddsleie, slik at dette er i realiteten et ulovlig depositum. Krev pengene tilbake skriftlig, anmeld ham for underslag dersom de ikke blir utbetalt innen fristen. 0 Siter
Gemini Skrevet 19. juni 2005 Skrevet 19. juni 2005 Studer husleieloven, og finn ut av hva som er riktig i slike tilfeller: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Bruk også en standardkontrakt for bolig ved neste leieforhold: http://www.dinside.no/php/art.php?id=942 Og ikke betal inn forskuddsleie, men depositum, på en dertil riktig bankkonto i leietarkers (IKKE utleiers) navn, en såkalt depositumskonto, der begge må i banken for å hhv. åpne og avslutte en slik konto. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 19. juni 2005 Skrevet 19. juni 2005 Forskuddsleie utover 1 mnd er ulovlig, og resten skulle vært på depositumskonto i godkjent institusjon/bank. Utleier har gjort en grov formfeil. Nekter utleier å betale, er det trolig underslag. Leietaker skal først ha tilbake sine penger, så får utleier framsette krav om erstatning og dokumentere kravet på vanlig måte. Håper du har noen vitner og bilder eller film, så blir det enklere. 0 Siter
trubaduren Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Skrevet 19. juni 2005 Selvfølgelig, men husvert må da også kunne fortelle faktisk HVA som er ødelagt. Ser at jeg har hatt hastverk når jeg skrev inlegget og skrev ikke husvert rett engang. Javel, men takk for positive og kunnskapsfulle svar, hvertfall fra noen. Jeg nå faktisk brakt i erfaring at husvert ikke kan beholde et øre av forskuddsleie uansett og slett ikke til påfunn og indisier. Det andre er at det ikke er lov å ta 2 måneders forskuddsleie, videre skal den kunn svare for det den er betlt til, alså husleie. Det tredje er at dersom husvert skulle sikre seg på noe punkt så var det et depositum vedkommede måtte ha. Ok, men reglene er så strenge at husvert faktisk kan anmeldes for underslag dersom forskuddsleien ikke tilbakebetales. Jammen er det mye rart ute i markedet her. 0 Siter
Gjest Nilsens Skrevet 19. juni 2005 Skrevet 19. juni 2005 Denne husverten høres for meg ut til å være svært useriøs fra første stund. Utleier har ikke fulgt regelverket på noen måter. En har ikke lov å ta mer enn 1 mnd forskudd, som i realiteten betyr at ved forskudd betaler en på forskudd for å bo den første mnd. Det betyr at den siste mnd en bor der betaler en først i mnd og bor mnd ut. Det kan også virke slik at utleier har beholdt pengene på sin egen konto i tillegg, det er heller ikke lov. Etter slik jeg ser kan utleier komme opp i større problem enn din datter med tanke på lovbrudd utleier har begått ved å ikke følge husleieloven. Forskuddsleien har i så måte ikke noe å gjøre med andre uoverenskonflikter din datter måtte ha forøvrig. Utleier må sette frem eventuelt krav om såkallte klær, som i tillegg må bevises i sin helhet. Jeg ville kanskje tatt kontakt med forliksrådet for å forhøre meg hva du bør gjøre. Utleier kan i såmåte faktisk anmeldes for å ha stjålet 2 mnd forskuddsleie. Dette håper jeg du har kvitteringer på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.