Gå til innhold

Finnes det en pille for å bli glad?


Gjest jeg vil bli glad!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest jeg vil bli glad!!!!

Hei!

Jeg har nettopp begynt i en ny jobb som gir meg strålende utsikter til store inntekter. Men det finnes et stort skår i gleden, jeg klarer ikke føle meg likeverdig andre. Og i denne jobben skal jeg anbefale og "overbevise" andre. Jeg skal være en pådriver og bør ha entusiasme og et positivt syn på utfordringer...

Og jeg,....jeg blir helt vettskremt! Jeg tror ikke noen noen gang vil høre på meg. Jeg som er så dum. Jeg som ikke kjenner noen. Alle er bedre enn meg. Og jeg som luller meg inn i en mengde negative tanker om meg selv. Jeg driver en massiv tortur innover. Finnes det en pille for å bli glad? Å bli kvitt de negative tankene?

Jeg går i terapi. Vil fortsette med det selvsagt, men nå trenger jeg raskt resultat...

Håper på snarlig svar!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jeg vil bli glad!!!

...Ja hadde det bare fantest en slik pille..

Men hvordan virker antidepresiva? Eller evt. valium?

Jeg VIL at dette skal fungere! Denne jobben gir meg alt jeg trenger (egentlig)!! Penger, stort nettverk, mange bekjente, muligheter til å jobbe med mine grunnleggende angster: Nemlig - jeg kan faktisk lære noen noe, jeg er noe verdt.

I teorien er det greit. Men i praksis.... ÅÅÅÅHHHH - dette _skal_ fungere!!!!!!

Burde jeg tenke på medisinering? Og i så fall, hvilken? Men da må jeg jo slutte å amme - og det vil jeg ikke.....

hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan virker antidepresiva? Eller evt. valium?

Jeg VIL at dette skal fungere! Denne jobben gir meg alt jeg trenger (egentlig)!! Penger, stort nettverk, mange bekjente, muligheter til å jobbe med mine grunnleggende angster: Nemlig - jeg kan faktisk lære noen noe, jeg er noe verdt.

I teorien er det greit. Men i praksis.... ÅÅÅÅHHHH - dette _skal_ fungere!!!!!!

Burde jeg tenke på medisinering? Og i så fall, hvilken? Men da må jeg jo slutte å amme - og det vil jeg ikke.....

hilsen fra

Vet ikke hvordan medisin virker og hva som er bra jeg. Og det er kanskje ikke så lurt å amme når du bruker medsin.

Det jeg vet er at valium er beroligende og at folk reagerer helt ulikt på det. Dvs noen blir ganske mye roligere og salige, andre merker ikke noe særlig virkning.

Antidepressiva stimulerer produksjonen av det såkalt lykkehormonet i hjerna. Men det kan også legge et lokk på følelser og da spørs det hvor mye du får gjort med selvtilliten din da!

Men jeg oppfordrer deg til å spør Nhd som er doktor. Har sikkert mye mer peiling enn meg.

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norgesglasset

Hei på deg, jeg kjenner meg igjen i følelsene du beskriver men til meg var det + mye annet som gjorde at min lege vurderte meg såpass syk at jeg ble sykemeldt. Har gått på antidepressiva i perioder.

Jeg tror ikke man skal 'ta en pille for alt som er ille'. Livet er vanskelig og utfordrende for alle, og må også være det. Men noen har det så tungt at de er syke, og trenger hjelp. F.eks. av medikamenter.

Jeg vil ikke anbefale noen å ta antidepressiva for 'normalt livspress'. Hva som er aktuelt for deg må du snakke med en god lege om, tror jeg.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg vil bli glad!!

Hei på deg, jeg kjenner meg igjen i følelsene du beskriver men til meg var det + mye annet som gjorde at min lege vurderte meg såpass syk at jeg ble sykemeldt. Har gått på antidepressiva i perioder.

Jeg tror ikke man skal 'ta en pille for alt som er ille'. Livet er vanskelig og utfordrende for alle, og må også være det. Men noen har det så tungt at de er syke, og trenger hjelp. F.eks. av medikamenter.

Jeg vil ikke anbefale noen å ta antidepressiva for 'normalt livspress'. Hva som er aktuelt for deg må du snakke med en god lege om, tror jeg.

Hilsen

Jo, man kan vel si at dette er normalt livspress, kanskje. Alle ville vel være noe nervøse når de går inn i en ny jobb. Men jeg blir så totalt ute av funksjon. Jeg ser på kollegaene mine, de er nervøse i begynnelsen kanskje, men de har troen, de har verdi, og de kommer over det. Jeg føler at det bare vedvarer og vedvarer. Jeg har aldri ønsket meg piller. Aldri før. Psykologen min har anbefalt meg det, men jeg har ikke villet, siden jeg føler meg mye bedre nå enn for tre år siden f.eks.. Men selv om jeg er bedre ¨nå, så føler jeg at denne jobben kan glippe for meg, fordi jeg fortsatt fungerer dårlig sosialt.

Takk for svar!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, man kan vel si at dette er normalt livspress, kanskje. Alle ville vel være noe nervøse når de går inn i en ny jobb. Men jeg blir så totalt ute av funksjon. Jeg ser på kollegaene mine, de er nervøse i begynnelsen kanskje, men de har troen, de har verdi, og de kommer over det. Jeg føler at det bare vedvarer og vedvarer. Jeg har aldri ønsket meg piller. Aldri før. Psykologen min har anbefalt meg det, men jeg har ikke villet, siden jeg føler meg mye bedre nå enn for tre år siden f.eks.. Men selv om jeg er bedre ¨nå, så føler jeg at denne jobben kan glippe for meg, fordi jeg fortsatt fungerer dårlig sosialt.

Takk for svar!

mvh

Jeg henger meg på diskusjonen. Piller som du blir glad av, finnes vel ikke. Men det finnes antidepressive medisiner som kan hjelpe hvis du sliter med en depresjon. Jeg tror ikke de påvirker humøret hvis du ikke er deprimert, så hvis det bare er "vanlig livspress" har du neppe nytte av dem. På den annen side kan en depresjon gjøre at du takler "vanlig livspress" dårligere enn du ellers ville gjort. Ta spørsmålet opp med psykologen din. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg vil bli glad!!

Jeg henger meg på diskusjonen. Piller som du blir glad av, finnes vel ikke. Men det finnes antidepressive medisiner som kan hjelpe hvis du sliter med en depresjon. Jeg tror ikke de påvirker humøret hvis du ikke er deprimert, så hvis det bare er "vanlig livspress" har du neppe nytte av dem. På den annen side kan en depresjon gjøre at du takler "vanlig livspress" dårligere enn du ellers ville gjort. Ta spørsmålet opp med psykologen din. Lykke til!

Jeg har diagnosen lettere deprimert (er det det det heter? :o) For en setning!!).

Takler visse typer normalt livspress meget dårlig...

Jeg skal snakke med psyk'en min ja!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Philosophia

Hei!

Det er vel en grunn til at du fikk akkurat denne jobben, eller hva? :) Det må jo bety at arbeidsgiveren din har vurdert deg til å passe inn i rollen som pådriver/overbeviser av andre?! De gir deg vel også passende opplæring og støtter deg underveis, slik en god arbeidsgiver skal gjøre?

Jeg kjenner meg ellers igjen i en del av tankene dine, men jeg tror nok ikke arbeidsgiveren din hadde gitt deg jobben om han/hun oppfattet deg slik du oppfatter deg selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er vel en grunn til at du fikk akkurat denne jobben, eller hva? :) Det må jo bety at arbeidsgiveren din har vurdert deg til å passe inn i rollen som pådriver/overbeviser av andre?! De gir deg vel også passende opplæring og støtter deg underveis, slik en god arbeidsgiver skal gjøre?

Jeg kjenner meg ellers igjen i en del av tankene dine, men jeg tror nok ikke arbeidsgiveren din hadde gitt deg jobben om han/hun oppfattet deg slik du oppfatter deg selv.

Lykke til!

Joda! :o) Takk!

Må bare få sett og gjort noe med tankene mine.....

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor ikke prøve et SSRI? Du har ingenting å tape.

Valium skal du holde deg langt unna. Det fjerner all angst i 4 timer. Det er deilig. Du blir glad i den. Den er en kortvarig "problemløser". Etterhvert senker du terskelen for når du synes du trenger den. Plutselig er du hekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norgesglasset

Jeg har diagnosen lettere deprimert (er det det det heter? :o) For en setning!!).

Takler visse typer normalt livspress meget dårlig...

Jeg skal snakke med psyk'en min ja!

Takk!

Hei, jeg må bare svare en gang til.... Slik jeg tolker deg er du en engstelig anlagt person, som du da ikke er alene om å være, meg selv inkludert. I tillegg er du også bevisst, reflektert og ambisiøs, og du har fått en jobb som er svært krevende, men med god inntekt.

Bare du i hele verden kan egentlig avgjøre om du takler den jobben du nå har. KAnskje er det eneste måten å finne ut hvor grensene går ?

Jeg selv har møtt mine grenser, og har måttet justere NED mine forventninger til prestasjon i arbeidslive. Jeg har en venn som opplevde det motsatte, han har ennå ikke truffet sin grense. Kanskje gjør han det en dag ?

Kjære deg, snakk med legen/behandleren din. Gi degselv tid til å finne ut av deg selv i jobben. Og - hvis du kommer fram til at du ikke takler den, så er IKKE det noe nederlag ! Da har du nemlig funnet grensen din, og det er en seier å ha funnet den.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg vil bli glad!!

Hvorfor ikke prøve et SSRI? Du har ingenting å tape.

Valium skal du holde deg langt unna. Det fjerner all angst i 4 timer. Det er deilig. Du blir glad i den. Den er en kortvarig "problemløser". Etterhvert senker du terskelen for når du synes du trenger den. Plutselig er du hekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jeg vil bli glad!!

Hei, jeg må bare svare en gang til.... Slik jeg tolker deg er du en engstelig anlagt person, som du da ikke er alene om å være, meg selv inkludert. I tillegg er du også bevisst, reflektert og ambisiøs, og du har fått en jobb som er svært krevende, men med god inntekt.

Bare du i hele verden kan egentlig avgjøre om du takler den jobben du nå har. KAnskje er det eneste måten å finne ut hvor grensene går ?

Jeg selv har møtt mine grenser, og har måttet justere NED mine forventninger til prestasjon i arbeidslive. Jeg har en venn som opplevde det motsatte, han har ennå ikke truffet sin grense. Kanskje gjør han det en dag ?

Kjære deg, snakk med legen/behandleren din. Gi degselv tid til å finne ut av deg selv i jobben. Og - hvis du kommer fram til at du ikke takler den, så er IKKE det noe nederlag ! Da har du nemlig funnet grensen din, og det er en seier å ha funnet den.

Klem fra

Takk for svar, norgesglasset!

Det er bare det at jeg føler at dette er min _eneste_ sjanse til å virkelig tjene store penger.... Jeg MÅ klare det!

Men idag har jeg hatt en god dag. Nå tør jeg. Men angsten tar meg så innmari av og til. Og da stopper alle tanker, og jeg virker nok temmelig fjernstyrt! :0)

Jeg skal prøve dette. Men jeg håper jeg får strukket grensene mine. Jeg VIL klare det!! Jeg tror også at den eneste måten å finne ut av dette på er å prøve. Prøver jeg ikke vil jeg angre.

Klem til deg fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Selektiv serotonin reopptakshemmer.

Seroxat, Cipramil, Fontex, Fevarin og Zoloft.

I tabloidpressen kallt Lykkepillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...