Gå til innhold

Hukommelsestap av antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Gjest rose26

Jeg er en jente på 26 år som har brukt antidepressivet Remeron vær dag i 5 år, før det brukte jeg alt mulig annet rart.

Fikk Remeron etter at jeg fikk diagnosen manisk depressiv. Har fungert helt supert etter det. Fått meg utdannelse og jobb.

Men det er en ting jeg sliter med og det er å finne ting og huske å ta med meg ting når jeg skal ut.

Jeg husker aldri hvor jeg legger fra meg ting. Vennene mine synest det var festlig at jeg var så distre, men nå ler de ikke mer. De hjelper meg å lete i stedenfor.

Når jeg legger fra meg ting, pleier jeg å pugge høyt For eksempel"Lighter på hylla, lighter på hylla". Men ofte husker jeg ikke det likevel.

Jeg kan gå rundt å lete lenge etter ting som ligger midt på stuebordet.

Jeg var ikke så gale før, og jeg begynner å lure på om dette kan være en langsiktig bivirkning av antidepressiva? Flere som har opplevd å bli "senil" på denne måten?

Det er ganske slitsomt og fortvilende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188405-hukommelsestap-av-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kriztawoman

har det sånn jeg og, og har den diagnosen. jeg har vært sånn alltid da...og en gang skrev jo nhd her at manisk depressive har stooor sjanse for å bli dement! så vi er vel på vei............... Men jeg bruker forresten ikke antidepressiva. Bruker lithionit

Gjest rose26

Stakkar. Vet hvordan det er å glemme fort.. Spør legen din. Det er vel han som har gitt deg de medisinene?

Tror egentlig det er få leger som kjenner langtidsvirkninger, da de er forholdsvis nye medisiner.

Jeg bruker lamictal i tilegg, men er av en eller annen grunn mest bekymret for "lykkepillene" jeg tygger.

Jeg går på Efexor og Lamictal, og hukommelsen er blitt merkbart værre. Med meg er det slik at jeg kommer ikke på ord eller navn. Jeg har alltid vært rappkjeftet, så dette er vanskelig syns jeg, men bare jeg slipper å være deprimert, får jeg ta denne "bibirkningen" med mvh

Jeg er en annen

Hukommelsesproblemer knyttet til bruk av SSRI begynner å bli anerkjent også blant leger. Se f.eks:

http://www.mhsource.com/depconsult/dec2004.jhtml?_requestid=566138 (Spørsmål to.)

Sannsynligvis er det en betydelig underrapportering av SSRI/SNRI-bivirkninger. Typisk vil lege tilskrive symptomer til depresjon/engstelig personlighet e.l og ikke medisinen. Desverre tror jeg vi vil få dokumentert en del uheldige bivirkninger av SSRI etter hvert. Noe som underbygger dette er hvor lang tid det tok for det medisinske miljøet å anerkjenne problemene rundt seponering av SSRI. Virkningsmekanismene til medisinene er dårlig forstått og kan ha mange uforutsette bieffekter (det dreier seg snarere om teppebombing enn kirurgisk bombing). Det forskes også svært lite på langtidsvirkninger, av den enkle grunn at så å si all forskning på medikamentene er finansiert av industrien selv -- forsøkene designes først og fremst for å imøtekomme minstekrav for dokumentasjon. Samtidig er det liten tvil om at medisinene virker og hjelper mange med depresjoner. Men selv vil jeg bare benyttet SSRI ved alvorlig depressiv episode, og da på så lav dose/kort tid som mulig.

Annonse

Gjest rose26

Hukommelsesproblemer knyttet til bruk av SSRI begynner å bli anerkjent også blant leger. Se f.eks:

http://www.mhsource.com/depconsult/dec2004.jhtml?_requestid=566138 (Spørsmål to.)

Sannsynligvis er det en betydelig underrapportering av SSRI/SNRI-bivirkninger. Typisk vil lege tilskrive symptomer til depresjon/engstelig personlighet e.l og ikke medisinen. Desverre tror jeg vi vil få dokumentert en del uheldige bivirkninger av SSRI etter hvert. Noe som underbygger dette er hvor lang tid det tok for det medisinske miljøet å anerkjenne problemene rundt seponering av SSRI. Virkningsmekanismene til medisinene er dårlig forstått og kan ha mange uforutsette bieffekter (det dreier seg snarere om teppebombing enn kirurgisk bombing). Det forskes også svært lite på langtidsvirkninger, av den enkle grunn at så å si all forskning på medikamentene er finansiert av industrien selv -- forsøkene designes først og fremst for å imøtekomme minstekrav for dokumentasjon. Samtidig er det liten tvil om at medisinene virker og hjelper mange med depresjoner. Men selv vil jeg bare benyttet SSRI ved alvorlig depressiv episode, og da på så lav dose/kort tid som mulig.

Det er skikkelig ekkelt å tenke på. Føler meg kjemisk lobotomert og er samtidig redd for å slutte med medisinene i frykt for at jeg skal bli så ustabil som jeg var før jeg begynte på dem.

Men det er fryktelig frustrerende å bruke ihvertfall en time vær dag på å leite etter ting. Jeg har også opplevd i det siste at jeg kan gå inn i et romm og glemme hva jeg skulle der. Da må jeg stå og gruble på hva jeg skulle. Jeg blir gal visst dettte skal fortsette.

Remeron er ikke et SSRI bare så du vet det.

Jeg er en annen

Remeron er ikke et SSRI bare så du vet det.

Det vet jeg -- Remeron er et SNRI (jeg skriver SSRI/SNRI i innlegget), som er en forkortelse for "serotonin noradrenaline re-uptake inhibitors". Dette betyr at de i tillegg til å påvirke serotonin (som de rene SSRI'ene) også påvirker signalstoffet noradrenalin (noe de har til felles med de eldre, trisykliske antidepressivaene). Siden virkningsmekansimen er lik SSRI er det natrulig at bivirkningene er like.

Det vet jeg -- Remeron er et SNRI (jeg skriver SSRI/SNRI i innlegget), som er en forkortelse for "serotonin noradrenaline re-uptake inhibitors". Dette betyr at de i tillegg til å påvirke serotonin (som de rene SSRI'ene) også påvirker signalstoffet noradrenalin (noe de har til felles med de eldre, trisykliske antidepressivaene). Siden virkningsmekansimen er lik SSRI er det natrulig at bivirkningene er like.

Hæ. trodde det var efexor som var SNRI. Javel, hvis du sier det så.

Jeg er en annen

Jo, det ser ut som du har rett, at remeron er et snri2 eller snri3. Jaja. det er farlig å leve. Man kan bli spist og dø sakte.

Hvis man går på Remeron med god effekt og ikke har opplevd slike bivirkninger behøver man nok ikke bekymre seg alt for mye for dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...