Gå til innhold

Hundefor

Gjest lettere oppgitt...

Anbefalte innlegg

Gjest lettere oppgitt...
Skrevet

Hvordan for bruker dere til deres hunder? Jeg er mildt sagt oppgitt nå... I alle butikker jeg kommer inn, så får jeg forskjellige svar... Jeg har en schæfer tispe på 6 år og en husky valp på 3 mnd. Vil gjerne ha et for som jeg kan bruke til begge to. Noen som har god peiling på for, som kan komme med noen tips og triks!? På forhånd mange takk...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg har hatt hunn(der) nesten hele livet - og er kommet frem til at man ikke skal variere.

Når man først har funnet et for som hunden fungerer godt med skal man holde seg til det.

Jeg har brukt kun tørrfor.

http://www.pedigree.com/Splash/default.asp

Gjest Cherio
Skrevet

Jeg har hatt hunn(der) nesten hele livet - og er kommet frem til at man ikke skal variere.

Når man først har funnet et for som hunden fungerer godt med skal man holde seg til det.

Jeg har brukt kun tørrfor.

http://www.pedigree.com/Splash/default.asp

Bør man ikke variere når manhar katt heller?

Skrevet

Man trenger ikke gjøre det nei. Har man utekatt finner den seg variasjoner i mativeien selv.

Har man innekatt er det kanskje greit med litt variasjon?

Skrevet

Vi kjøper et en gul pakke for i butikken som heter Snøgg tror jeg. Den tålte bikkja bedre eller like godt som det dyre vi kjøpte Royal Canin. I tillegg får bikkja middagsrester når det er noe hun kan spise, som ikke er for sterkt krydret etc.

Lurer på om dette med middagsrester også sto i en hundebok. Lurer på om den het på plass, og var skrevet av en norsk forfatter.

Yes her er lenken:

http://www.bokkilden.no/SearchResults.aspx?ftsearch=Jørn%20Mazarino

Forresten så hadde vi en hund når jeg var barn som kun fikk vanlig mat, og den levde i beste velgående til den ble 12 år.

Skrevet

Tror det er best å forstette med valpefôr til minsten intill de er året. Dette fordi valpefôr er tilpasset den veksten som foregår.

Dessuten er det jo av stor betydning hva du skal bruke bikkjene dine til! Hvor mye energi de vil trenge osv.

"Heldigvis" ser man jo i alle fall fort om hunden får for mye/lite, og pelsen er jo også en indikator på om hunden er sunn!

Vi sverger til Purina Pro Plan, med laks og ris til våre Labradorer. Vi gir også ris, middagsrester, grønnsaker osv. innimellom. Men jeg tror det er viktig med et "ordentelig fôr" i bunnen. Særlig for folk som ikke kan mye og hundeernæring, og som har tid, lyst, råd osv til å sette sammet et fullverdig kosthold av råvarer.

Ser noen mener det er best å ikke bytte fôr. Vi har en annen erfaring, men jeg tror det variierer fra hund til hund. Vi har byttet fôr et par ganger, uten problemer.

Det eneste jeg virkelig vil advare mot er billigvarianter av tørrfôr. Det man får kjøpt i matbutikker (og har hørt det samme om Labb fôret, men har ikke sett det dokumentert). Disse har en latterlig næringsverdi, har ofte høyt saltinnhold, og "tomme" kalorier.

Blir jo litt nysgjerrig på hvilke ulike råd du har fått! Virker jo som om de er veldig forskjellige???

Ville heller snakket med en oppdretter av en av rasene dine, for å få fôrtips, enn personale i en dyrebutikk. Stiller meg litt i tvil til kompetansen deres, utover egne varer. Finnes sikkert mange som er ypperlige på fôr, da, men er jo synd hvis du tar i mot tips fra en direkte ukvalifisert!

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Når dyret spiser et ok. for, og at avføring ser grei ut må jo det være det beste.

Gjest lettere oppgitt...
Skrevet

Tror det er best å forstette med valpefôr til minsten intill de er året. Dette fordi valpefôr er tilpasset den veksten som foregår.

Dessuten er det jo av stor betydning hva du skal bruke bikkjene dine til! Hvor mye energi de vil trenge osv.

"Heldigvis" ser man jo i alle fall fort om hunden får for mye/lite, og pelsen er jo også en indikator på om hunden er sunn!

Vi sverger til Purina Pro Plan, med laks og ris til våre Labradorer. Vi gir også ris, middagsrester, grønnsaker osv. innimellom. Men jeg tror det er viktig med et "ordentelig fôr" i bunnen. Særlig for folk som ikke kan mye og hundeernæring, og som har tid, lyst, råd osv til å sette sammet et fullverdig kosthold av råvarer.

Ser noen mener det er best å ikke bytte fôr. Vi har en annen erfaring, men jeg tror det variierer fra hund til hund. Vi har byttet fôr et par ganger, uten problemer.

Det eneste jeg virkelig vil advare mot er billigvarianter av tørrfôr. Det man får kjøpt i matbutikker (og har hørt det samme om Labb fôret, men har ikke sett det dokumentert). Disse har en latterlig næringsverdi, har ofte høyt saltinnhold, og "tomme" kalorier.

Blir jo litt nysgjerrig på hvilke ulike råd du har fått! Virker jo som om de er veldig forskjellige???

Ville heller snakket med en oppdretter av en av rasene dine, for å få fôrtips, enn personale i en dyrebutikk. Stiller meg litt i tvil til kompetansen deres, utover egne varer. Finnes sikkert mange som er ypperlige på fôr, da, men er jo synd hvis du tar i mot tips fra en direkte ukvalifisert!

I går kom jeg hjem med en sekk royal canin, junior mener jeg den het..Og den kunne jeg fint bruke på begge, siden min schæfer er tynn-ville hun kunne legge på seg litt, noe som ikke gjør noe.. Har tidligere brukt labb til ho, noe som fungerte greit, men jeg fikk høre at den er spesielt "klein" med tanke på tørr pels og slikt, og det stemmer nok det. Hundene har nå fått den nye utgaven 2 ganger, og de spiste med stor iver, så det ser ut til at den falt i smak. Men den var voldsomt dyr. 529 kr for 15 kg. Grunnen til at jeg kunne tenke meg et for til begge, er fordi ho lille er så glups, og det er ikke alltid man kan "sitte å passe på de" når de spiser.. Hun eldste spiser nemlig ikke alltid alt.

Skrevet

I går kom jeg hjem med en sekk royal canin, junior mener jeg den het..Og den kunne jeg fint bruke på begge, siden min schæfer er tynn-ville hun kunne legge på seg litt, noe som ikke gjør noe.. Har tidligere brukt labb til ho, noe som fungerte greit, men jeg fikk høre at den er spesielt "klein" med tanke på tørr pels og slikt, og det stemmer nok det. Hundene har nå fått den nye utgaven 2 ganger, og de spiste med stor iver, så det ser ut til at den falt i smak. Men den var voldsomt dyr. 529 kr for 15 kg. Grunnen til at jeg kunne tenke meg et for til begge, er fordi ho lille er så glups, og det er ikke alltid man kan "sitte å passe på de" når de spiser.. Hun eldste spiser nemlig ikke alltid alt.

Ja, det er dyrt! :-)

Du kan jo fôre de i hvert sitt rom, så slipper glupsken å spise opp for den andre :-)

Vi kjøper noen 20-kilos sekker, og tror vi gir rundt 450-480. Det som er fint med dyrere fôr, er jo ofte at en kan gi mindre, fordi næringsverdien er høyere, - og da jevner jo prisen seg litt ut! *mager trøst*

Lykke til med bikkjene, da :-)

Boff!

Gjest lettere oppgitt...
Skrevet

Ja, det er dyrt! :-)

Du kan jo fôre de i hvert sitt rom, så slipper glupsken å spise opp for den andre :-)

Vi kjøper noen 20-kilos sekker, og tror vi gir rundt 450-480. Det som er fint med dyrere fôr, er jo ofte at en kan gi mindre, fordi næringsverdien er høyere, - og da jevner jo prisen seg litt ut! *mager trøst*

Lykke til med bikkjene, da :-)

Boff!

Tror jeg vil undersøke litt på markedet her ja.. De er begge to familiehunder som blir mosjonert på helt normalt vis. Ikke noe "voldsomme" greier... Hopp og sprett og tjo og hei ;o) Når den lille blir litt større, og tryggere er det forhåpentligvis mulighet for at begge to kan være med på de daglige rideturene...

Skrevet

Schæfertispa bør vel snart over på senior-fõr, er ikke det anbefalt fra 7 år for store hunder?

Mens valpen bør gå på en type growth-fõr for hunder som skal bli store. Har med bl.a innhold av kalsium i fõret å gjøre.

De bør _ikke_ spise samme fõr da valpen skal vokse, mens schæferen etterhvert skal ha for tilpasset en eldre hund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...